Tuottajille uusi kanava lähiruoan myyntiin? – S-ryhmä pilotoi suoramyyntiä verkkokaupassaan

Luomulihaa, vihanneksia, marjoja, kananmunia, jauhoja – suoraan lähituottajalta oman Prisman noutopisteeseen toimitettuna? S-ryhmässä starttaa tänä vuonna pilotti, jonka tavoitteena on tehdä lähiruoan ostamisesta asiakkaille helppoa. Samalla tarjotaan pientuottajille mahdollisuus myydä omia tuotteita suoramyynnillä kaupparyhmän verkkokaupan kautta.

Suomalaiset arvostavat lähiruokaa ja paikallisten pienten tuottajien tuotteita ja niitä halutaan ostaa yhä useammin myös suoraan tuottajilta.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden ostaa ruokaa suoraan tuottajilta helposti yhdistämällä ostokset ruoan verkkokaupan tilaukseen. Samalla tuottajille avautuu uusi kiinnostava kanava muun suoramyynnin oheen, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Pilotissa testattavan toimintamallin idea on, että asiakkaat voivat tilata yhdestä ja samasta verkkokaupasta sekä suoramyynnissä olevia lähituotteita että ruokakaupan muut ostokset ja hakea ne sovitun toimitusrytmin mukaisesti S-ryhmän noutopisteeltä.

– Tämän mallin avulla lähiruokatilauksen voi yhdistää muuhun asiointiin ja noutopisteiden laajojen aukiolojen myötä myös omaan elämänrytmiin, Antti Oksa kuvaa.

Pilotissa on mukana kolme osuuskauppaa: pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.

Logistiikka povaa menestystä – tuottajia haetaan mukaan

Lähiruokaan ja pienten tuottajien tuotteisiin keskittyviä verkkokauppoja on testattu aiemminkin. Pullonkaulaksi on usein osoittautunut logistiikka: kuluttajan ja tuottajan kohtaamispistettä on ollut työlästä ja kallistakin järjestää. S-ryhmän pilotissa ratkotaan nimenomaan tätä saumakohtaa.

– Meillä on noutopisteitä ympäri Suomea ja niiden avulla voimme yhdistää asiakkaat ja tuottajat yhä paremmin, Antti Oksa kertoo.

Suoramyynnin toimintamalli on kehitetty yhdessä biotalouden digitaalisia ratkaisuja toimittavan Mtech Digital Solutionsin kanssa.

– Maatilayrittäjät ovat Mtechin tärkein asiakasryhmä. Olemme siksi innoissamme, kun pääsemme kehittämään S-ryhmän pilotoimaa innovatiivista toimintamallia, joka antaa uusia mahdollisuuksia maatilayrittäjille kehittää liiketoimintaansa ja luoda uutta ansaintaa suoramyynnillä. Palvelu ratkaisee suoramyynnin isoimman haasteen eli tuotteiden kustannustehokkaan ja turvallisen toimituksen kuluttajille, Mtechin digijohtaja Markku Brummer kertoo.

Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan komission.

Pilotit on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana. Pilottiin haetaan mukaan suoramyyntimahdollisuudesta kiinnostuneita lähiruokatuottajia pilottialueilla Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Satakunnassa.

Lisätietoja:

Valikoimajohtaja Antti Oksa, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 01076 80699, antti.oksa@sok.fi

Digijohtaja Markku Brummer, Mtech Digital Solutions,
p. 0400 555 757, markku.brummer@mtech.fi

Tuottajia haetaan mukaan pilottialueilta:

Yhteyshenkilönä maatilayrittäjä ja tuotepäällikkö, Eero Mäkipää, Mtech Digital Solutions,
p. 043 8250010, eero.makipaa@mtech.fi

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.