Turhautumisesta taidetta – ASDAMA HEL palaa taas

Tuska Art & Design kutsuu yleisön toistamiseen keventämään henkistä painolastiaan taiteen ja käsitöiden avulla.

Suvilahteen kohoava ASDAMA HEL -yhteisötaideteos poltetaan projektin lopuksi tunteiden kollektiivisen käsittelyn merkiksi.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa toteutettu Assembly of Dark Matter – Helsinki eli ASDAMA HEL on alkanut jälleen rakentua Helsingin Suvilahteen. Yhteisöllistävä taidehanke kutsuu ihmiset käsittelemään pimeitä ajatuksiaan ja pelkojaan, jotka poltetaan lopulta teoksen mukana savuna ilmaan toukokuun loppupuolella.

Noin kolmen viikon ajan rakentuvan monumentin tekemiseen voi osallistua kuka vain tuomalla paikan päälle ympäristöystävällisistä materiaaleista valmistettuja esineitä. Inspiraatiota omiin töihinsä voi hakea Tuskan sosiaalisen median kanavista, joissa ohjeistetaan kotona tehtäviin matalan kynnyksen taide- ja käsityöprojekteihin. Kolmiosaisen videosarjan ensimmäinen, yksinäisyyteen pureutuva osa julkaistiin tänään Tuskan YouTube-kanavalla. 11.5. ilmestyvässä osassa käsitellään angstia ja 18.5. ketutusta. Videoilla askartelee viime vuodelta tuttu Rölli, ja videosarjan on ohjannut muun muassa Tuska Utopiasta tuttu Taku Kaskela.

”Ihmiset eivät voi kokoontua, mutta ajatukset, ideat ja esineet voivat taas tulla yhteen. Meillä on kaikesta huolimatta oikeus tulla nähdyiksi ja kuulluiksi, osaksi yhteisöä ja yhteiskuntaa. Toivottavasti ASDAMA HEL palaa näissä merkeissä kuitenkin viimeistä kertaa, ja 2022 pääsisimme kohtaamaan toisemme kasvotusten Suvilahden kentällä ja juhlimaan raskaan musiikin äärellä kahden kesän edestä!” Tuska Art & Designin ja Tuska-festivaalin pääsuunnittelija Jenni Kääriäinen kertoo.

Eristäytymisellä radikaali vaikutus nuoriin – metallimusiikista, mustasta huumorista ja tulesta yhdistävä voima

ASDAMA HEL pyrkii tänä vuonna tavoittamaan erityisesti nuoria, joiden hyvinvointiin korona-ajalla on ollut selkeä vaikutus. Tuska Art & Design on haastanut mukaan Helsingin nuorisotoimen, jonka toukokuun toiminnassa kannustetaan osallistumaan ASDAMA HELiin. Malmitalolle, Kanneltalolle, Stoaan ja Tiivistämölle perustetaan ASDAMA-pysäkkejä, joihin omia töitä on helppo tuoda installaatiota varten vietäväksi.

"Poikkeusajat ja kotona pysyminen vaikuttavat meidän kaikkien hyvinvointiin. Eristäytyminen vaikuttaa nuoriin kuitenkin vielä paljon radikaalimmin kuin meihin aikuisiin. Nuoren kasvuun ja hyvään elämään kuuluvat kaverit ja yhdessä tekeminen sekä uudet kokemukset. Poikkeusaikojen jälkeen nuorten tapahtumille ja yhdessä tekemiselle on aivan erityinen tarve”, Helsingin kaupungin nuorisoasianjohtaja Mikko Vatka toteaa.

“Lahden nuorisopalvelut inspiroivat meitä viime vuonna esimerkillään ottamaan rohkeasti yhteyttä nuorisotoimijoihin. Hahmotimme, että metallimusalla, mustalla huumorilla ja tulella on voima tuoda myös nuoret esiin ja yhteen”, Kääriäinen kertoo.

Konseptuaaliseen suunnitteluun sekä vaikuttavuus- ja vastuullisuusstrategioihin keskittyvä Tuska Art & Design kuuluu samaan perheeseen Tuska-festivaalin ja TuskaLive-konserttitoimiston kanssa. ASDAMA HEL toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

Seuraa teoksen rakentumista ja osallistu virtuaaligallerian luomiseen Instagramissa käyttämällä tunnistetta #asdamahel.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Katso, kuinka ASDAMA HELin liekit roihusivat viime keväänä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Kääriäinen
jenni@fme.fi

ASDAMA HEL paloi Suvilahdessa ensimmäistä kertaa vuonna 2020. Kuva: Jesse Kämäräinen | haje.fi
ASDAMA HELin sijainti Suvilahdessa.
ASDAMA-pysäkit, joihin omia töitä voi tuoda teokselle kuljetettavaksi. Oman teoksensa voi myös viedä itse Suvilahteen osaksi installaatiota.