Turku Energian kaukolämmön hintakehitys laskeva

Turku Energian myymän kaukolämmön hinta on ollut viimeisen vuoden aikana laskussa. Saman suuntauksen ennakoidaan jatkuvan tulevina vuosina. Hintakehitykseen vaikuttavat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana tehdyt investoinnit uusiutuvaan energiantuotantoon, verkostohyötysuhteen parantuminen sekä lämmön käyttö- ja kunnossapidon parissa tehty kehitystyö muun muassa tuotannon optimoinnin osalta.

Kaukolämmön tuotantoon Turun seudulla on tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta merkittäviä investointeja, joiden avulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

− Turun seudulla on hiilineutraalin kaukolämmön mahdollistava perustuotanto jo valmiina. Lähes kahdenkymmenen vuoden ajan olemme tehneet määrätietoista siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia polttoaineita. Näiden vuosien aikana tehdyt investoinnit mm. Naantalin monipolttoainelaitokseen ja sen yhteyteen rakennettuun savukaasulauhduttimeen, Kakolan lämpöpumppuihin, Luolavuoren pellettilaitokseen ja aikanaan Orikedon biolämpökeskukseen näkyvät nyt asiakkaillemme ympäristöystävällisen ja kilpailukykyisenä kaukolämpönä, sanoo Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Kaukolämmöstä on vuoden 2020 loppuun mennessä tuotettu Turun seudulla jo yli 70 prosenttia uusiutuvilla energianlähteillä ja vain 10 prosenttia polttoaineista on kivihiiltä. Turku Energian tavoitteena on luopua kivihiilestä perustuotannon osalta kokonaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Tehdyt investoinnit näkyvät myös alueen ominaispäästökehityksessä.

− Tavoitteenamme on lisätä muihin kuin polttamiseen perustuvien energianlähteiden määrää tulevina vuosina entisestään mm. hukkalämpöjä hyödyntämällä ja esimerkiksi geotermistä energiaa hyödyntämällä. Uuden strategiamme mukaisesti keskitymme nostamaan asiakkaamme ja heidän tarpeensa keskiöön ja tarjoamaan heille kaukolämmön tai jäähdytyksen lisäksi täydellisen olosuhteen kotiin tai toimistolle, Kuivanen jatkaa.

Turku Energian kaukolämpö hinnoitellaan kausihinnoittelulla. Tulevan talvikauden hinta laski 1,7 % edelliskauden talvihintaan verrattuna. Myös Kiinteistöliiton torstaina 10.9.2020 julkaisema indeksitaloselvitys osoittaa kaukolämmön laskeneen hinnan edellisvuoteen verrattuna. Kiinteistöliiton Indeksitaloselvitys selvittää puolueettomasti kuntakohtaiset kiinteistökustannukset. https://varsinais-suomi.kiinteistoliitto.fi/media/5365/indeksitalo_2020_vs.pdf

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 276,8 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 340 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. Uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian määrä on vuoden 2020 lopussa jo 70 %. www.turkuenergia.fi

Toriparkki ja Turku Energia solmivat yhteistyösopimuksen sähköautojen latauspisteistä4.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Toriparkki ja Turku Energia ovat sopineet yhteistyöstä, jolla Turku Energia tuo Toriparkkiin ensivaiheessa 20 sähköautojen latauspistettä. Latauspisteet ovat maksimilatausteholtaan 22 KW, ja latausaika on autosta riippuen n. 1–5 tuntia. Toriparkki on varautunut myös kasvattamaan sähköautopaikkojen määrää kysynnän mukaan. Ensivaiheessa valmius on luotu 36 lisäpaikalle, mutta määrää voidaan kasvattaa rajattomasti.

Turku Energia -konsernin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti vuodelta 2019 on julkaistu8.4.2020 15:07:51 EESTTiedote

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun osoitteessa: https://vsk2019.turkuenergia.fi/ Vuotemme pähkinänkuoressa: Tuloksemme parani edellisvuodesta – panostuksia uusiutuvaan energiaan jatkettiin Konsernimme liikevaihto ja liikevoitto nousivat edellisvuoteen verrattuna. Konsernimme liikevaihto kasvoi edellisvuodesta ollen 276,8 milj. euroa (2018: 258,7 milj. euroa). Myös konsernin liikevoitto kasvoi ollen 18,5 milj. euroa (15,2 milj. euroa). Investoimme 15,3 milj. euroa (25,2 milj. euroa) verkostojen siirtokyvyn sekä sähkö- ja lämpöverkostojen toimintavarmuuden parantamiseen ja ylläpitämiseen. Lämmin vuosi vaikutti sekä sähkön että lämmön kysyntään. Jatkoimme panostuksiamme uusiutuvaan energiaan ja hankimme lisää uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua energiaa osakkuusyhtiöidemme kautta. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuutemme säilyi edelleen hyvällä tasolla. Henkilöstömäärämme kasvoi 67 henkilöllä vuoden 2019 alussa, kun Naantalin voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitoliiketoiminta siirtyi Tur

Turku Energian asiakaspalvelupiste Linnankadulla suljetaan koronaviruksen vuoksi toistaiseksi16.3.2020 15:17:03 EETTiedote

Turku Energia seuraa tarkasti koronaviruksen etenemistä ja hallituksen ja terveydenhuollon viranomaisten antamia suosituksia koronavirusepidemian edetessä. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin mukauttaaksemme työskentelytapojamme koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja sähkön- ja lämmönjakelun turvaamiseksi myös tässä poikkeustilanteessa. Tilanteesta johtuen suljemme asiakaspalvelupisteemme Linnankadulla toistaiseksi tiistaista 17.3.2020 alkaen. Palvelemme asiakkaitamme puhelimitse numerossa 02 2628 111 (pvm/mpm) ma-to klo 8-17 ja perjantaisin klo 10-16 ja sähköisesti osoitteessa www.energiaonline.fi sekä sähköpostitse asiakaspalvelu@turkuenergia.fi. Kokoukset ja tapaamiset hoidamme toistaiseksi pääsääntöisesti puhelimitse ja virtuaalisesti ja vierailijaryhmiä emme toistaiseksi ota vastaan. Toimillamme haluamme ehkäistä koronaviruksen leviämistä ja taata yhteiskunnallisesti kriittisen energiantuotannon ja -jakelun.

Turku Energia -konsernin tulos parani edellisvuodesta – panostuksia uusiutuvaan energiaan jatkettiin9.3.2020 14:22:07 EETTiedote

Turku Energia -konsernin liikevaihto ja liikevoitto nousivat edellisvuoteen verrattuna. Lämmin vuosi vaikutti sekä sähkön että lämmön kysyntään. Sähkönkulutus laski Suomessa 1,5 % ja Turussa 0,9 % edellisvuoteen verrattuna, kaukolämpöä myytiin 3,1 % edellisvuotta vähemmän. Turku Energia jatkoi panostuksiaan uusiutuvaan energiaan ja hankki lisää uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua energiaa osakkuusyhtiöidensä kautta. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus säilyi edelleen hyvällä tasolla.

Turku Energialla toimialan tyytyväisimmät yritysasiakkaat ja korkein luottamusindeksi25.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Turku Energia osallistui EPSI Ratingin tekemään Sähkön vähittäismyynti -tutkimukseen, joka tutki sähköyhtiöiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta kuluttaja- ja yritysasiakkaiden osalta. Tutkimuksessa selvitettiin myös toimialan yhtiöiden imagoa sekä sitä, mikä tekee asiakkaista tyytyväisiä ja uskollisia. Tutkimuksen mukaan tyytyväisimmät yritysasiakkaat löytyvät Turku Energiasta ja kuluttaja-asiakkaiden osalta Turku Energia sijoittui kärkikolmikkoon.