Turku Energian kaukolämmön hintakehitys laskeva

Turku Energian myymän kaukolämmön hinta on ollut viimeisen vuoden aikana laskussa. Saman suuntauksen ennakoidaan jatkuvan tulevina vuosina. Hintakehitykseen vaikuttavat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana tehdyt investoinnit uusiutuvaan energiantuotantoon, verkostohyötysuhteen parantuminen sekä lämmön käyttö- ja kunnossapidon parissa tehty kehitystyö muun muassa tuotannon optimoinnin osalta.

Kaukolämmön tuotantoon Turun seudulla on tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta merkittäviä investointeja, joiden avulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

− Turun seudulla on hiilineutraalin kaukolämmön mahdollistava perustuotanto jo valmiina. Lähes kahdenkymmenen vuoden ajan olemme tehneet määrätietoista siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia polttoaineita. Näiden vuosien aikana tehdyt investoinnit mm. Naantalin monipolttoainelaitokseen ja sen yhteyteen rakennettuun savukaasulauhduttimeen, Kakolan lämpöpumppuihin, Luolavuoren pellettilaitokseen ja aikanaan Orikedon biolämpökeskukseen näkyvät nyt asiakkaillemme ympäristöystävällisen ja kilpailukykyisenä kaukolämpönä, sanoo Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Kaukolämmöstä on vuoden 2020 loppuun mennessä tuotettu Turun seudulla jo yli 70 prosenttia uusiutuvilla energianlähteillä ja vain 10 prosenttia polttoaineista on kivihiiltä. Turku Energian tavoitteena on luopua kivihiilestä perustuotannon osalta kokonaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Tehdyt investoinnit näkyvät myös alueen ominaispäästökehityksessä.

− Tavoitteenamme on lisätä muihin kuin polttamiseen perustuvien energianlähteiden määrää tulevina vuosina entisestään mm. hukkalämpöjä hyödyntämällä ja esimerkiksi geotermistä energiaa hyödyntämällä. Uuden strategiamme mukaisesti keskitymme nostamaan asiakkaamme ja heidän tarpeensa keskiöön ja tarjoamaan heille kaukolämmön tai jäähdytyksen lisäksi täydellisen olosuhteen kotiin tai toimistolle, Kuivanen jatkaa.

Turku Energian kaukolämpö hinnoitellaan kausihinnoittelulla. Tulevan talvikauden hinta laski 1,7 % edelliskauden talvihintaan verrattuna. Myös Kiinteistöliiton torstaina 10.9.2020 julkaisema indeksitaloselvitys osoittaa kaukolämmön laskeneen hinnan edellisvuoteen verrattuna. Kiinteistöliiton Indeksitaloselvitys selvittää puolueettomasti kuntakohtaiset kiinteistökustannukset. https://varsinais-suomi.kiinteistoliitto.fi/media/5365/indeksitalo_2020_vs.pdf

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 276,8 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 340 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. Uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian määrä on vuoden 2020 lopussa jo 70 %. www.turkuenergia.fi

Turku Energian asiakaspalvelu Eniro Finlandille26.10.2020 13:00:20 EETTiedote

Turku Energia ja Oy Eniro Finland Ab ovat sopineet liikkeenluovutuksesta, jossa Turku Energian asiakaspalvelu siirtyy Eniro Finlandille 1.11.2020 alkaen. Samassa yhteydessä Turku Energia on tehnyt palvelusopimuksen asiakaspalvelunsa hankkimisesta Eniro Finlandilta. Liikkeenluovutuksen taustalla on sähkön myynnin kiristynyt kilpailutilanne ja kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet sekä palveluaikojen laajentaminen.

Toriparkki ja Turku Energia solmivat yhteistyösopimuksen sähköautojen latauspisteistä4.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Toriparkki ja Turku Energia ovat sopineet yhteistyöstä, jolla Turku Energia tuo Toriparkkiin ensivaiheessa 20 sähköautojen latauspistettä. Latauspisteet ovat maksimilatausteholtaan 22 KW, ja latausaika on autosta riippuen n. 1–5 tuntia. Toriparkki on varautunut myös kasvattamaan sähköautopaikkojen määrää kysynnän mukaan. Ensivaiheessa valmius on luotu 36 lisäpaikalle, mutta määrää voidaan kasvattaa rajattomasti.