Turun ja Helsingin Kirjamessut kannustavat tulemaan rohkeasti kirjamessuille

Yhteiskunta on avautunut ja kokoontumisrajoitukset poistuneet. Mikään ei enää estä meitä kohtaamasta kasvokkain kahden vuoden odotuksen jälkeen. Kirjallisuus- ja kulttuuriyleisö pääsee vihdoinkin nauttimaan ainutlaatuisista elämyksistä kirjamessuille. Turun Kirjamessut järjestetään 1.–3.10. ja Helsingin Kirjamessut 28.–31.10.

Ainutlaatuinen yhteisöllisyys ja vuorovaikutus kirjailijoiden ja yleisön välillä tekevät kirjamessuista suositut ja vetovoimaiset vuodesta toiseen.

”Kirjamessuilla kirjailijoiden ja yleisön välille syntyy ainutlaatuisen sisältörikas vuorovaikutus. Kirjailijalle messuesiintymiset tarjoavat mahdollisuuksia välittömään palautteeseen ja kävijät eivät missään muualla voi kohdata satoja ja yhä satoja kirjailijoita samassa tapahtumassa.”, toteaa Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

”Kirjallisuustapahtumat ovat olennainen osa kirjallista kulttuuria. Lukeminen muuttuu yhteisölliseksi kokemukseksi, kun kirjallisuudesta voi nauttia yhdessä muiden kanssa. Kirjamessuilla on myös merkittävä yhteiskunnallinen rooli ajankohtaisten asioiden keskustelupaikkana. Usein juuri kirjallisuus nostaa uusia ajatuksia ja näkökulmia yleiseen tietoisuuteen”, Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi toteaa.

Messukeskukset valmiina tapahtumiin

Turun ja Helsingin Kirjamessut haluavat yhdessä rohkaista kävijöitä tulemaan kirjamessuille. Turun ja Helsingin Kirjamessujen kaltaisilla suurilla kulttuuritapahtumilla on tärkeä rooli kirja-alalla. Kirjamessut voivat monille eri kulttuurialan toimijoille olla koko vuoden ainoa mahdollisuus esitellä omia taiteilijoita, julkaisuja ja teoksia. Tapahtumat tuovat näkyväksi myös pienempien kustantamojen ja järjestöjen työtä.

”Olemme messutaloina tehneet kovasti töitä tapahtumiemme turvallisuuden eteen. Olemme nyt valmiita ja panostamme siihen, että kaikilla on hyvä ja turvallinen olo kirjamessuilla. Meillä on vahva maskisuositus messuillamme ja toivomme, että kävijät myös noudattavat sitä.”, painottaa Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Marja Pekkanen. ”Yhdessä luomme kirjamessut hyväksi kohtaamispaikaksi. Haluamme osaltamme kertoa, että nyt on oikea aika lähteä kirjamessuille.”

”Helsingin Kirjamessuille on turvallista tulla. Olemme kiinnittäneet erittäin paljon huomiota tapahtuman turvallisuuteen ja tilaratkaisuihin. Messukeskuksen laajat tilat ja huippuluokan ilmastointi toimivat hyvin terveysturvallisuuden näkökulmasta”, kertoo Suomen Messujen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen. ”Odotamme innolla tulevia kirjallisuustapahtumia ja kohtaamisia, joita on kaivattu kovasti. Rohkaisen kaikkia kirjallisuuden ystäviä suuntaamaan kirjamessuille terveinä.”

Jo vuodesta 1990 lähtien Turun Messukeskuksessa järjestettyjen Turun Kirjamessujen poikkitaiteellinen pääteema on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Ajankohtaisteemoina messuilla ovat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Helsingin Kirjamessut on Suomen suurin kirjallisuustapahtuma ja merkittävä kulttuurifoorumi. Vuosittaiset kirjamessut järjestetään nyt 21. kertaa. Helsingin Kirjamessujen ohjelma julkaistaan 28.9.

Yhteystiedot:

Turun Kirjamessut, viestintäpäällikkö Kia Itänen, puh. 040 192 2405, kia.itanen@turunmessukeskus.fi

ohjelmajohtaja Jenni Haukio, jenni.haukio@turunkirjamessut.fi

www.kirjamessut.fi

facebook.com/turunkirjamessut

twitter.com/kirjamessut

_________________

Helsingin Kirjamessut, tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com

ohjelmajohtaja Ronja Salmi, puh. 040 750 1019, ronja@ryovari.fi

www.helsinginkirjamessut.fi

#kirjamessut

@kirjamessutHKI

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Talouspäivät 2021: Säästä & Sijoita on kaksipäiväinen tapahtuma omasta taloudesta ja sijoittamisesta kiinnostuneille14.10.2021 10:59:34 EEST | Tiedote

Turun Talouspäivät järjestetään Turun Messukeskuksessa 22.–23.10.2021. Puhujina tapahtumassa ovat mm. EVA:n Emilia Kullas, Nasdaq OMX Helsingin Minna Korpi, Pörssisäätiön Sari Lounasmeri, kansanedustaja Antti Häkkänen, europarlamentaarikko Ville Niinistö ja Turun apulaispormestari Ville Valkonen. Tervetuloa tapahtumaan, joka tarjoaa laadukasta ja helposti lähestyttävää sisältöä niin sijoittamisesta kiinnostuneille kuin kokeneemmille piensijoittajille!

Turun Kirjamessut ja Turun Ruoka- ja Viinimessut kokosivat yhteen kirjallisuuden, musiikin ja ruoan ystävät pitkän tauon jälkeen3.10.2021 19:17:43 EEST | Tiedote

Pitkään ja hartaasti odotetut Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja Viinimessut vietettiin Turun Messukeskuksessa 1.–3.10.2021. Messuilla vieraili kolmen päivän aikana yhteensä yli 11 500 kävijää. ”Suuri kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, esiintyjille ja ennen kaikkea kävijöille mukanaolostanne! Yhdessä teimme näistä kirjamessuista elämykselliset ja ikimuistoiset”, iloitsee Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään jälleen 1.–3.10.202129.9.2021 16:35:22 EEST | Tiedote

Tapahtuma yhdistää herkullisen ruoan ja juoman sekä kohtaamiset alan ihmisten ja harrastajien välillä. Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään Turun Messukeskuksessa samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa ja yksi lippu käy molempiin tapahtumiin. Atria-ruokalavalla tavataan mm. tunnettuja kokkeja ja ruokakirjailijoita. Lisäksi lauantaista sunnuntaihin Atria-ruokalavalla taiotaan Atrian lihaherkkuja sadonkorjuuteemalla, joten kannattaa tulla ottamaan vinkit talteen!

Turun Kirjamessut avaa vihdoin ovet kirjojen ja musiikin ystäville tulevana viikonloppuna 1.–3.10.202129.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki & auditiivinen kulttuuri ja ajankohtaisteemoina tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Suomen vanhimmassa, jo vuodesta 1990 lähtien järjestetyssä kirjamessutapahtumassa on noin 600 esiintyjää, 300 yksittäistä ohjelmaa ja yli 100 näytteilleasettajaa. Kyseessä on Suomen ensimmäinen suuri kirjallisuustapahtuma pitkän koronarajoituskauden jälkeen. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuutta kattavasti huomioiden.

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turussa 16.11.202121.9.2021 16:16:08 EEST | Tiedote

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turun Messukeskuksen ja TS-Yhtymän yhteistyönä 16.11.2021 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on Varsinais-Suomen suurin avoimien työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtaamispaikka! Marraskuussa työnhakijalla on mahdollisuus tavata kymmenien eri alojen työnantajien edustajia, solmia kontakteja, sopia työhaastatteluja ja saada arvokasta tietoa tulevista rekrytoinneista. Rekrytointitapahtumassa mukana ovat jo mm. Valmet Automotive, Attendo, Aputeam ja Raseko sekä Turun AKK, Turun Ammatti-instituutti ja Turun Oppisopimustoimisto. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Turun Messukeskuksella on hyvät valmiudet ja osaamista luoda messutoiminnalle turvalliset käytännön puitteet yhteistyössä messu- ja tapahtuma-alan muiden toimijoiden kanssa. Nyt jos koskaan on tarvetta rekrytointitapahtumalle Työvoiman tarve on Varsinais-Suomessa suuri. Esimerkiksi heinäkuun lopussa Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli 26 200 työtöntä työnh