Turun ja Helsingin Kirjamessut kannustavat tulemaan rohkeasti kirjamessuille

Yhteiskunta on avautunut ja kokoontumisrajoitukset poistuneet. Mikään ei enää estä meitä kohtaamasta kasvokkain kahden vuoden odotuksen jälkeen. Kirjallisuus- ja kulttuuriyleisö pääsee vihdoinkin nauttimaan ainutlaatuisista elämyksistä kirjamessuille. Turun Kirjamessut järjestetään 1.–3.10. ja Helsingin Kirjamessut 28.–31.10.

Ainutlaatuinen yhteisöllisyys ja vuorovaikutus kirjailijoiden ja yleisön välillä tekevät kirjamessuista suositut ja vetovoimaiset vuodesta toiseen.

”Kirjamessuilla kirjailijoiden ja yleisön välille syntyy ainutlaatuisen sisältörikas vuorovaikutus. Kirjailijalle messuesiintymiset tarjoavat mahdollisuuksia välittömään palautteeseen ja kävijät eivät missään muualla voi kohdata satoja ja yhä satoja kirjailijoita samassa tapahtumassa.”, toteaa Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

”Kirjallisuustapahtumat ovat olennainen osa kirjallista kulttuuria. Lukeminen muuttuu yhteisölliseksi kokemukseksi, kun kirjallisuudesta voi nauttia yhdessä muiden kanssa. Kirjamessuilla on myös merkittävä yhteiskunnallinen rooli ajankohtaisten asioiden keskustelupaikkana. Usein juuri kirjallisuus nostaa uusia ajatuksia ja näkökulmia yleiseen tietoisuuteen”, Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi toteaa.

Messukeskukset valmiina tapahtumiin

Turun ja Helsingin Kirjamessut haluavat yhdessä rohkaista kävijöitä tulemaan kirjamessuille. Turun ja Helsingin Kirjamessujen kaltaisilla suurilla kulttuuritapahtumilla on tärkeä rooli kirja-alalla. Kirjamessut voivat monille eri kulttuurialan toimijoille olla koko vuoden ainoa mahdollisuus esitellä omia taiteilijoita, julkaisuja ja teoksia. Tapahtumat tuovat näkyväksi myös pienempien kustantamojen ja järjestöjen työtä.

”Olemme messutaloina tehneet kovasti töitä tapahtumiemme turvallisuuden eteen. Olemme nyt valmiita ja panostamme siihen, että kaikilla on hyvä ja turvallinen olo kirjamessuilla. Meillä on vahva maskisuositus messuillamme ja toivomme, että kävijät myös noudattavat sitä.”, painottaa Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Marja Pekkanen. ”Yhdessä luomme kirjamessut hyväksi kohtaamispaikaksi. Haluamme osaltamme kertoa, että nyt on oikea aika lähteä kirjamessuille.”

”Helsingin Kirjamessuille on turvallista tulla. Olemme kiinnittäneet erittäin paljon huomiota tapahtuman turvallisuuteen ja tilaratkaisuihin. Messukeskuksen laajat tilat ja huippuluokan ilmastointi toimivat hyvin terveysturvallisuuden näkökulmasta”, kertoo Suomen Messujen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen. ”Odotamme innolla tulevia kirjallisuustapahtumia ja kohtaamisia, joita on kaivattu kovasti. Rohkaisen kaikkia kirjallisuuden ystäviä suuntaamaan kirjamessuille terveinä.”

Jo vuodesta 1990 lähtien Turun Messukeskuksessa järjestettyjen Turun Kirjamessujen poikkitaiteellinen pääteema on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Ajankohtaisteemoina messuilla ovat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Helsingin Kirjamessut on Suomen suurin kirjallisuustapahtuma ja merkittävä kulttuurifoorumi. Vuosittaiset kirjamessut järjestetään nyt 21. kertaa. Helsingin Kirjamessujen ohjelma julkaistaan 28.9.

Yhteystiedot:

Turun Kirjamessut, viestintäpäällikkö Kia Itänen, puh. 040 192 2405, kia.itanen@turunmessukeskus.fi

ohjelmajohtaja Jenni Haukio, jenni.haukio@turunkirjamessut.fi

www.kirjamessut.fi

facebook.com/turunkirjamessut

twitter.com/kirjamessut

_________________

Helsingin Kirjamessut, tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com

ohjelmajohtaja Ronja Salmi, puh. 040 750 1019, ronja@ryovari.fi

www.helsinginkirjamessut.fi