Turun Kauppaopetussäätiöltä 100 000 euron lahjoitus yliopistojen kauppatieteelliselle koulutusalalle

Turun Kauppaopetussäätiö sr – Stiftelsen för Handelsutbildning i Åbo rs on päättänyt 85 000 euron lahjoituksesta Turun yliopiston sekä 15 000 euron lahjoituksesta Åbo Akademin vastinrahakampanjaan. Lahjoitukset on kohdennettu korkeakoulujen kauppatieteelliselle koulutusalalle opiskelijamäärien suhteessa.

Turun Kauppaopetussäätiön tarkoituksena on edistää sekä suomen- että ruotsinkielistä kaupallista opetusta ja alan opiskelua Turussa. Säätiö tukee kaupallista opetusta edistäviä tutkimushankkeita ja projekteja sekä kauppatieteellistä tutkimusta ja jatko-opintoja turkulaisissa kaupallisissa oppilaitoksissa ja korkeakouluissa.

– Turun Kauppaopetussäätiö haluaa edistää kauppatieteellisen tutkimus-, koulutus- ja innovaatioympäristön kehittymistä Turun seudulla ja lisätä myös alueen houkuttelevuutta lahjakkaiden opiskelijoiden kannalta, säätiön hallituksen puheenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio kertoo.

Jatkossa enemmän tukea opetukseen ja tutkimukseen

Turun Kauppaopetussäätiö on luopunut Kellonsoittajankadulla sijainneesta Kauppaopiston kiinteistöstä, jossa toimi pitkään toisen asteen suomen- ja ruotsinkielinen kaupallinen oppilaitos ja jota säätiö on tukenut.

– Säätiö on nyt päivittänyt apurahakäytäntöjään ja sillä on tulevaisuudessa mahdollisuus tukea kaupallista opetusta ja tutkimusta entistä merkittävämmällä summalla, toteaa Lehtiö-Vainio.

Seuraavan kerran säätiö avaa apurahojen jaon syksyllä.

– On hienoa, että paikalliset säätiöt ovat mukana kehittämässä Turun yliopiston tutkimusta, koulutusta ja toimintaympäristöä laajemminkin. Pitkäaikainen yhteistyö Turun Kauppaopetussäätiön kanssa on yliopistolle tärkeää, toteaa Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

– Kiitämme lahjoituksesta, joka tukee Handelshögskolan vid Åbo Akademi (HHÅA) tutkimuksen sekä ruotsinkielisen kauppatieteellisen koulutuksen vahvistamista Turussa, sanoo Marko Joas, yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan dekaani Åbo Akademista.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle ja Åbo Akademille tehtyjen lahjoitusten vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Turun Kauppaopetussäätiön hallituksen puheenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio, puh. 050 554 6127

Turun Kauppaopetussäätiö – Stiftelsen för Handelsutbildning i Åbo sr

Turun Kauppaopetussäätiön tarkoituksena on edistää sekä suomen- että ruotsinkielistä kaupallista opetusta ja alan opiskelijoiden opiskelua Turussa. Tarkoitustaan säätiö toteuttaa jakamalla varoja kaupallista opetusta ja tutkimusta tukeviin hankkeisiin ja projekteihin sekä edistämällä muilla toimenpiteillä kaupallista opetusta ja opiskelua.

Sairaalakalustevalmistaja Lojer ostaa Merivaaran – Lojerin tuotevalikoima laajenee leikkaussalijärjestelmillä ja -valaisimilla1.6.2022 14:30:12 EEST | Tiedote