Turussa kisataan ensiavun Suomen mestaruudesta

Ensiavun suomenmestaruuskisat järjestetään lauantaina 16.6. Turun keskustassa. Joka kolmas vuosi järjestettäviin kisoihin osallistuu tänä vuonna yli 100 kilpailijaa 30:ssa joukkueessa eri puolilta Suomea. Joukkueet koostuvat Punaisen Ristin vapaaehtoisista ensiapuryhmistä, jotka auttavat vuosittain noin 15 000 ihmistä.
Ensiavun SM-kisoissa Rovaniemellä 2015 kisaajat auttoivat kuvitteellisessa mönkijäturmassa. Kuva: Antti Kurola

Kilpailussa on neljä sarjaa: varhaisnuoret (7–12 v.), nuoret (13–18 v.), aikuiset ja ensiauttajaparit. Joukkueet kiertävät rasteja, joilla heidän on todistettava ensiaputaitonsa ja kyvykkyytensä toimia tositilanteissa. Kisatehtävät vaihtelevat kodin pikkuhaavereista suuriin onnettomuus- ja elvytystilanteisiin.

Aikuisten sarjassa kisaavat vapaaehtoiset toimivat usein ensiapupäivystäjinä tapahtumissa ympäri Suomea. Eteläisin kisajoukkue Turkuun saapuu Ahvenanmaalta, pohjoisin taas Rovaniemen Napapiirin ensiapuryhmästä.

– Punaisen Ristin ensiapuryhmät harjoittelevat säännöllisesti, jotta he voivat toimia ensiapupäivystäjinä tapahtumissa. Ensiapukilpailut ovat ryhmille hauska tapa testata omaa osaamistaan ja samalla näyttää yleisölle ensiaputaitojaan, kertoo Punaisen Ristin ensiavun ohjelmapäällikkö Minna Rautanen.

Yleisöllä on mahdollisuus kannustaa joukkueita kilpailurasteilla ja oppia samalla elintärkeitä ensiaputaitoja.

Ensiavun harjoittelu tuo rohkeutta toimia tositilanteessa

Ensiavun SM-kisat ovat osa auttamisvalmiuden ylläpitämistä koko maassa. Punaisen Ristin vapaaehtoiset ensiapuryhmät päivystävät vuosittain lähes 3000 tapahtumassa ja antavat ensiapua noin 15 000 ihmiselle.

– Ensiaputaito on kansalaistaito, joka ylläpitää elämää. Taitojen ylläpitäminen vaatii harjoittelua, sillä iso osa ensiavusta on käytännön taitoa ja tilanteen hallintaa, Rautanen kertoo.

Ensiapuryhmien uusiksi vapaaehtoisiksi ovat tervetulleita kaikki ensiaputaitojen harjoittelusta kiinnostuneet. Suomessa toimii jopa 250 Punaisen Ristin ensiapuryhmää.

– Jokaisella on oikeus saada apua ja velvollisuus auttaa. Siksi on tärkeää, että osaa myös itse auttaa, jos sattuu ensimmäisenä paikalle onnettomuustilanteeseen. Ensiapuryhmästä saa mukavan harrastuksen lisäksi rohkeutta toimia, Rautanen sanoo.

Kisajärjestelyihin Turussa osallistuu lähes 400 Punaisen Ristin vapaaehtoista, jotka toimivat tapahtumassa esimerkiksi potilaina ja tuomareina.

Ensiavun suomenmestaruuden aikuisten sarjan voittajajoukkue pääsee seuraavana vuonna edustamaan Suomea ensiavun EM-kisoihin.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kisoja. Lisätietoja:

Ensiavun ja terveydenhuollon ohjelmapäällikkö Minna Rautanen, Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piiri, p. 020 701 2404

Järjestöpäällikkö Sirpa Lehtimäki, Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piiri, p. 020 701 2406

Viestinnän asiantuntija Outi Huovinen, p. 020 701 2244 (eri paikkakuntien kisajoukkueiden haastattelupyynnöt)