Turvallista soutuveneilyä kesä-Suomeen!

Kesäloma- ja kesämökkikausi lähestyvät ja on aika tarkistaa sekä mökin että vapaa-ajanviettovälineiden kunto. Tuhansien järvien maassa soutelu on etenkin Järvi-Suomessa suosittua ja suositeltavaa lomapuuhaa, mutta ennen souturetkelle lähtöä on syytä varmistaa turvallisuus sekä veneen että varusteiden osalta.

Tarkista soutuveneen kunto

Soutaminen on mukavaa kesäpuuhaa ja lähes jokaisen järvenrantamökin pihamaalta löytyykin soutuvene, jolla on mahdollisesti soudeltu jo vuosikymmeniä niin verkoille kuin mökkinaapuriinkin.

Soutuvene saattaa viettää useammankin talven ulkosalla, ja sen huoltaminen tai edes vuosittainen tarkastaminen saattaa unohtua muiden mökkikiireiden lomasta. Soutuveneenkin osalta kannattaa ennen kauden alkua tarkistaa (tai tarkistuttaa ammattilaisella), ettei rungossa, laidan reunoissa, kellukesäiliöissä tai muissa rakenteissa ole vaurioita ja että ilmakellukesäiliöt ovat tiiviitä ja kondenssivesitulpat ovat paikallaan.

Uudempi soutuvene on vakaampi, kelluvampi – ja turvallisempi

Lujitemuoviveneet ovat hyvin pitkäikäisiä, mutta vuosien saatossa käyttö ja säilytys kuluttavat venettä, vaikka sitä ei ulkopuolelta heti huomaakaan. Vanhassa veneessä voi olla vaurioita, jotka eivät sinänsä haittaa veneen käyttöä, mutta tosipaikan tullen voivat heikentää esimerkiksi veneen kelluvuutta.

”Vaikka lujitemuovi ei lahoa samalla tavalla kuin puuveneet, niin kymmeniä vuosia vanhassa lujitemuovissa saattaa olla vaurioita kriittisissä paikoissa. Vuosien käytön jälkeen ja vedettäessä venettä rantaan saattaa köli kulua jopa puhki. Tämä voi aiheuttaa vuotoja veneen sisään tai kelluketiloihin. Myös mahdolliset tee-se-itse-miehen tekemät omat muutokset voivat vaarantaa veneen turvallisuutta”, kertoo Max Johansson Eurofins Expert Servicesiltä (ent. VTT).

Viime vuosina tulleet uudet säännöt ja vaatimukset ovat nostaneet veneiden turvallisuustasoa. Kesäkuussa 1998 voimaan astunut huvivenedirektiivi on myös yhtenäistänyt vaatimukset EU-maissa. Uudet soutuveneet ovat nykymääräyksien mukaan aina kelluvia ja myös sivuvakavuus on vanhoja 70-luvun veneitä parempi.

”Jonain päivänä on valitettavasti myös todettava, että vanhan veneen puutteet ovat sillä tasolla, että on turvallisempaa ostaa uusi vene, jolloin turvallisuustaso on tämän päivän vaatimusten mukainen”, Johansson pohtii.

Itse veneen lisäksi tarkista myös istuinten kunto sekä airot ja hankaimet.

Vesillä aina pelastusliivit päällä

Kansainvälisen pelastusliivipäivän kynnyksellä on syytä korostaa myös pelastusliivien käytön tärkeyttä veneillessä.

Vesiliikenneonnettomuuksia tapahtuu valitettavan usein myös soutuveneillessä ilman pelastusliivejä veneileville henkilöille. Vaikka pelastusliivit eivät soutuveneessä lain mukaan ole pakolliset, ne on hyvä pukea päälle aina vesillä liikuttaessa. Lapsetkin tottuvat käyttämään liivejä aina veneillessään, kun se heille pienestä pitäen opetetaan ja itse esimerkillä näytetään.

Kansainvälistä pelastusliivipäivää vietetään 15.–16.6.2019

Kun turvallisuusasiat ovat kunnossa, päästään nauttimaan vesielämyksistä helposti: soutaminen on hyvää kuntoilua ja ympäristöystävällinen – ja ilmainen – tapa liikkua vesillä luonnon helmassa koko perheen voimin.

Turvallista veneilykesää!