Turvanasi Oulun ympäristöohjelma 2022-2025: Oululaiset näyttävät esimerkkiä sammutinhuoltoliikkeiden vastuullisuudessa

Oulun Turvanasi-liike sai ympäristöohjelman, jossa määritellään sen aiheuttamat positiiviset ja negatiiviset vaikutukset ympäristöön sekä tavoitteet ja toimenpiteet toiminnan muuttamiseksi yhä vastuullisemmaksi.

Turvanasi-ketjupäällikkö Matias Kotajärvi ja MST Consulting Oy:stä Teemu Myllyoja.

Maikkulassa sijaitseva Turvanasi Oulu tarjoaa yrityksille ja kiinteistöille erilaisia paloturvallisuuteen liittyviä palveluita, kuten alkusammutusvälineiden, väestönsuojien ja savunpoistolaitteiden tarkastuksia ja huoltoja, opastemerkintöjä, pelastussuunnitelmia ja koulutuksia. Liike myös myy sammuttimia ja muita alkusammutusvälineitä ja paloturvallisuustarvikkeita. Liikkeessä työskentelee neljä kokenutta sammutinhuoltajaa.

Pienistä asioista isot hyödyt

Matias Kotajärvi on toiminut Oulun toimipisteellä vuodesta 2016 ja Turvanasi-ketjun ketjupäällikkönä viimeiset kolme vuotta. ”Tottakai olemme ottaneet ympäristön huomioon tähänkin saakka, mutta emme tällä laajuudella. Tämä ohjelma tarkastelee koko toimintaamme, ei ainoastaan myymiämme tuotteita”, hän valaisee taustoja ohjelman teettämiselle. ”Kun aloimme asiantuntijan kanssa käymään toimintaamme läpi, huomasimme että aika pienillä asioilla saadaan aikaiseksi todella isoja vaikutuksia ympäristön kuormittamisen pienentämisessä”, Kotajärvi jatkaa.

Kotajärvi tiivistää ohjelman vaikutukset liikkeen toimintaan kahteen lauseeseen: ”Lisäämme huoltoja, ympäristöviestintää ja koulutusta sekä pidennämme tuotteiden elinkaaria. Vähennämme jätettä, CO2-päästöjä, energiankulutusta ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä.”

Modernia vastuullisuutta

Turvanasi Oulun ympäristöohjelman vuosille 2022-2025 laati MST Consultingista Teemu Myllyoja. ”Tämä ympäristöohjelma mahdollistaa hyvien käytänteiden omaksunnan ilman raskasta ISO 14001 -järjestelmää. Tämä on moderni tapa olla vastuullinen”, hän kertoo ja jatkaa: ”Olemme tehneet ympäristöohjelmia paljon erilaisille liikkeille, mutta Turvanasi Oulu on ensimmäinen sammutinhuoltoliike, joka ottaa vastuullisuudesta näin ison askeleen.”

Myllyojan mukaan trendi on selkeä. Esimerkiksi kaupungit vaativat alihankkijoilta kestävän kehityksen periaatteiden huomioimista toiminnassaan.

Vastuullisuus on hyvää liiketoimintaa

Oleellinen osa ympäristöohjelmaa on tuotteiden elinkaarien pidentäminen. Siihen voidaan vaikuttaa tehostamalla huoltotoimintaa ja varmistamalla varaosien ja sammutteiden saatavuus. ”Tuomme markkinoille tuotteita, joille takaamme varaosien ja sammutteiden saatavuuden vähintäänkin 10 vuodeksi”, Kotajärvi kertoo.

Turvanasi Oulussa on suunnitteilla myös tuotteiden uusiokäytön tehostaminen. ”Käytöstä poistettu sammutin voi löytää uuden elämän grillinä tai osana taideteosta”, Kotajärvi jatkaa.

Matias Kotajärven mukaan ympäristön huomioiminen ja liiketuloksen parantaminen eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita, päinvastoin: ”Toiminnan järkeistäminen ja hyvin suunnitellut prosessit tuottavat tehokkuutta.” Turvanasi Oulun ympäristöohjelma ei ole kertaluontoinen toimenpide, vaan kyse on toimintakulttuurin muutoksesta. Joka vuoden tammikuussa tehdään raportti edellisen vuoden tuloksista, jolloin saadaan tietoa toiminnan vaikutuksista.

Matias Kotajärvi
Puhelin: 010 569 4703
Sähköposti: matias.kotajarvi@turvata.fi

oulu.turvanasi.fi/ymparisto

turvata.fi

Turvanasi Oulun omistaa Turvata Oy Ab, joka kuuluu Dafo-konserniin. Turvanasi-ketjuun kuuluu noin 30 yksityistä sammutinhuoltoliikettä sekä Oulussa ja Vaasassa olevat Turvatan omistamat liikkeet.

Matias Kotajärvi

Sähköposti: matias.kotajarvi@turvata.fi

Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.

Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.

Turvanasi Oulun omistaa Turvata Oy Ab, joka kuuluu Dafo-konserniin. Turvanasi-ketjuun kuuluu noin 30 yksityistä sammutinhuoltoliikettä sekä Oulussa ja Vaasassa olevat Turvatan omistamat liikkeet.

Kotimaanmatkailun ja matkailuautoilun suosio ei osoita laantumisen merkkejä – Zuma Rent ja liikkuva hotellihuone tarjoavat elämyksiä kaikkina vuodenaikoina6.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa, mutta matkailuautoilun kokema muutos on ollut poikkeuksellinen – vapaus, mukavuus ja henkilökontakteja vähentävä matkustamisen muoto on osoittautunut ihanteelliseksi ratkaisuksi monien matkailunnälkään. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n juuret ulottuvat hotellialalle, jossa yrittäjä Tiina-Mari Tuominen on toiminut vuosia hotelli- ja julkistilojen kalustajana. Näistä lähtökohdista virisi idea jalostetummasta matkailuautoilun muodosta – liikkuvasta hotellihuoneesta – jossa asiakkaalle tarjotaan lukuisia mukavuuspalveluita ja sisustus on hiottu hotellihuoneista tutulla tyylisilmällä. Zuma Rentin matkailuauto onkin elämyksellinen tapa ihailla Suomen kauneutta eri vuodenaikoina. Tänä vuonna liikkuva hotellihuone on myös päivitetty entistä suurempaan ja paremmin varusteltuun matkailuautoon.

Arho Foods Oy ostaa luomumehuihin ja -virvoitusjuomiin keskittyneen Raikastamon liiketoiminnan5.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Arho Foods Oy:n laadukkaiden suomalaisten elintarvikkeiden perhe kasvaa suosituilla Raikastamo-luomumehuilla ja -virvoitusjuomilla, liiketoiminnan siirryttyä yritykselle 28.4.2022 alkaen Raikastamo Oy:ltä. Raikastamon vuodesta 2009 valmistettuja tuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa ja kahviloissa ympäri Suomen, ja juomat tunnetaan paitsi värikkäästä ja persoonallisesta ulkoasustaan myös aitojen makujen vaalimisesta. Raikastamo-tuotemerkin myötä Arho Foods Oy vahvistaa entisestään jalansijaansa suomalaisella elintarvikealalla, jatkaen suositun tuoteperheen kehittämistä edelleen palvelemaan entistä paremmin kuluttajien toiveita.