Turvaseksipartio ja hiv-testausauto odottavat rajanylittäjiä Vartiuksessa 30.9–1.10.

Hiv-tukikeskuksen ja Suomen Punaisen Ristin työntekijät ja vapaaehtoiset järjestävät pop-up hiv-pikatestausta ja turvaseksipartiointia Vartiuksen raja-asemalla 30.9.–1.10. Maksuttomaan ja nimettömään hiv-pikatestiin pääsee raja-aseman läheisyyteen parkkeeratussa testausautossa. Käytössä on hiv-pikatesti, josta tuloksen saa 60 sekunnissa. Lisäksi rajan ylittäjille jaetaan kondomeja ja tietoa turvallisesta seksistä. Kampanjoinnin tarkoituksena on lisätä turvallista seksikäyttäytymistä Venäjän matkailijoiden keskuudessa ja rohkaista heitä käymään hiv-testissä. Myös median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan ja käymään hiv-pikatestissä.

Turvaseksipartiointia Kehäradan juna-asemalla Helsinki-Vantaan lentokentällä

Hiv-riski suojaamattomassa seksissä kasvaa rajan toisella puolella

Puolet suomalaisten hiv-tartunnoista on saatu ulkomailla. Lähes kaikki matkailutartunnat saadaan suojaamattoman seksin välityksellä, ja eniten niitä on todettu heteromiehillä. Heteroseksitartunnoissa korostuvat Thaimaassa, Venäjällä ja Virossa saadut tartunnat. Niiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tartuntariski on suurempi, koska hiv-tartuntojen esiintyvyys näissä maissa on yli kymmenkertainen verrattuna Suomeen.

Hivin lääkehoito on heikkoa monissa maissa. Esimerkiksi Venäjällä kaksi kolmasosaa tartunnan saaneista on ilman toimivaa lääkitystä, Thaimaassa jopa 40 prosenttia. Hiv-lääkitys estää hivin tarttumisen suojaamattomassa seksissä. Matkailijoiden hiv-riskiä kohteissa lisää runsas päihteidenkäyttö ja seksin ostaminen. Näissä maissa hivin esiintyvyys seksityöntekijöillä on moninkertainen muuhun väestöön verrattuna.

Hiv-testausta matalalla kynnyksellä
Turvaseksipartiointia ja hiv-pikatestausta järjestetään Vartiuksen raja-asemalla toista kertaa.

– Viime syksyn tapahtuma osoitti, että hiv-testausauton palveluille on tarvetta. Testausauton avulla hiv-testausta voidaan toteuttaa siellä, missä tavoitetaan suuremmassa hiv-riskissä olleita matkailijoita. Hiv-tartunnan voi välttää käyttämällä kondomia ja myös sitä haluamme edistää turvaseksipartioinnin avulla, kertoo Hiv-tukikeskuksen Oulun toimipisteen suunnittelija Mervi Valjus.

Järjestöt partioivat 30.9.–1.10. myös Helsinki-Vantaa-lentokentän juna-asemalla, Helsingin matkustajalaivasatamissa sekä Turun Viking Line -terminaalissa.

Hiv-tukikeskuksen ja Punaisen Ristin turvaseksipartiointi

Kuhmo
PE 30.9       klo 14–19 Vartiuksen raja-asema
LA 1.10.      klo 10–14 Vartiuksen raja-asema