Tutkijat kehittävät tietokonepeliä masennuksen hoitoon

Masennus on globaalisti merkittävä toimintakyvyn alentaja ja työkyvyttömyyden syy, ja esimerkiksi Euroopassa masennuksesta aiheutuneet kustannukset muodostavat kahdeksasosan kaikista aivosairauksien kustannuksista.
Nyt Business Finland on myöntänyt Aalto-yliopiston professori Matias Palvan vetämälle ryhmälle rahoituksen masennuksen hoidossa käytettävän tietokonepelin kehitystyöhön ja kaupallistamistutkimukseen. Lisäksi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö ovat myöntäneet rahoituksen peliin liittyvään aivotutkimukseen.
Peli näyttää ja tuntuu modernilta viihdepeliltä. Toisin kuin viihdepeleissä, pelin ulkokuoren alla on kuitenkin monimutkainen verkosto toiminnallisuuksia, jotka aikaansaavat terapeuttisen vaikutuksen.
Tietokonepeli sai alkunsa toiminnallisen heikkonäköisyyden eli amblyopian tutkimuksesta. Tutkijat havaitsivat, että potilaiden näön tarkkuus parani tietokoneella toteutetulla harjoitusjärjestelmällä. Lääkkeen käytöllä ei ollut vaikutusta näön paranemiseen.
”Havaitsimme, että tietokonepeleillä pystytään parantamaan aivosairauksia, joiden kuviteltiin olevan pysyviä ja parantumattomia”, Matias Palva kertoo.
Terapian tukena
Nyt kehitettävän tietokonepelin edellistä versiota on jo testattu HUSin psykiatrian, Helsingin yliopiston ja Mielenterveystalon yhteisessä kliinisessä tutkimuksessa. Kokeeseen osallistuneet pelasivat tietokonepeliä kahdeksan viikon ajan. Aktiivisten pelaajien masennusoireet helpottivat ja kognitiivinen toimintakyky parani, vaikka muutos oli vähäisempi kuin tavanomaisilla hoitokeinoilla. Helsingin yliopiston psykiatrian professori ja HUS psykiatrian ylilääkäri Erkki Isometsä painottaakin, että pelissä on rajoitteensa.
”Se ei sovellu vanhuksille, vaikeasti tai psykoottisesti masentuneille eikä ainoaksi hoitomuodoksi, mutta potentiaalisesti se on hyvin skaalautuva ja sen potentiaali on hyvä testata.”
Masennuspotilaan hoidon onnistumiseksi on tärkeää myös työskentely, joka tapahtuu terapiakertojen välissä. Kognitiivisia taitoja voi harjoitella päivittäin, ja peli voi olla tässä tukena.
”Lisäksi väestössä on lääkärin diagnosoimaan depressioon verrattuna kaksin- tai kolminkertaisesti lievempiä ja lyhytaikaisempia masennusoireita. Kaikille kustannustehokkaille apukeinoille on suuri tilaus”, Isometsä sanoo.
Nyt käynnistyvässä projektissa pelin vaikuttavuutta kehitetään ja peliä testataan kontrolloidussa potilaskokeessa. Tiimiin haetaan lisävahvistukseksi artistia, pelisuunnittelijaa ja -kehittäjää sekä ohjelmoijaa.
Business Finlandin rahoittaman hankkeen budjetti on vajaa miljoona euroa. Hanke käynnistetään vuoden 2021 alussa ja se jatkuu kesään 2022 saakka. Palvan ryhmä selvittää Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ja Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa tarkemmin pelin vaikutusta aivojen toimintaan. Tämän hankkeen rahoitus on 500 000 euroa.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Videolla Matias Palva kuvailee, kuinka digitaalisella terapialla voidaan parantaa aivosairauksia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias Palva
Professori
Aalto-yliopisto
matias.palva@aalto.fi
Puh. 040 154 7779
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Kutsu: Miksi jokaisen lukiolaisen tulisi opiskella kauppatieteiden perusteita osana lukio-opintoja?8.9.2025 14:10:00 EEST | Kutsu
Kauppatieteitä lukiolaiselle -teos sisältää sellaiset tiedot, jotka jokaisen Suomen lukiolaisen tulisi osata, kun tämä siirtyy korkeakouluun ja työelämään.
Kolme Aalto-yliopiston kansainvälistä tutkijaa sai EU:n tavoitellun miljoonarahoituksen4.9.2025 13:00:03 EEST | Tiedote
Corinna Coupette, Maja Vuckovac ja Robin Welsch kehittävät tutkimushankkeissaan kestävämpiä oikeusjärjestelmiä, lääketiedettä hyödyntävää teknologiaa ja ihmiskeskeistä tekoälyä.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä: Suomi tarvitsee uudistajia kasvuyrityksiin ja vakiintuneille aloille2.9.2025 15:09:07 EEST | Tiedote
Koulutetut ihmiset tuovat arvokkaan panoksensa yhteiskunnan uudistamiseen, sanoi Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä lukuvuoden avajaispuheessaan.
Uusi koneoppimismenetelmä tekee tautiriskien ennustamisesta aiempaa tarkempaa26.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tekoälytyökalu osaa hyödyntää terveystietojen monimutkaisia yhteyksiä ja tarjoaa siksi yksityiskohtaisempia riskiarvioita kuin perinteiset mallit.
Yli puolet korkeakoulutetuista maahanmuuttajista työllistyy Espoon ja Aalto-yliopiston kehittämällä palvelulla8.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteistyöllä on saatu aikaan erinomaisia tuloksia korkeakoulutettujen maahanmuuttajien työllistymisessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme