Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Tutkimus: Kaksi miljoonaa suomalaista etsii lomakohdetta tälle vuodelle

Jaa

Kolme miljoonaa suomalaista aikoo lomailla loppuvuonna, mutta heistä kaksi miljoonaa ei vielä tiedä missä. Tiedot käyvät ilmi juuri valmistuneesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin koronaepidemian vaikutuksia suomalaisten matkustussuunnitelmiin.

Yli puolet kyselyyn vastanneista (52 %) pitää Suomea potentiaalisena matkakohteena, mikä tarkoittaisi 2,9 miljoonaa matkailijaa kotimaisille matkailukohteille. Mahdollisista lomanviettotavoista kiinnostavimpina suomalaiset pitävät lepo-/rauhoittumislomaa (40%), mökkilomaa (31%) ja luontolomaa (30%). Lepo ja rauhoittuminen sekä läheisten kanssa oleminen ovat eniten jo suunniteltuja lomanviettotapoja.

- Heidän merkityksensä suomalaiselle matkailuelinkeinolle ja elinkeinoelämän toipumiselle olisi valtava, toteaa Head of R&D, kauppatieteiden tohtori Teemu Moilanen Haaga-Heliasta.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu toteutti toukokuussa kyselytutkimuksen suomalaisille matkailun ostopäätöksistä vastaaville henkilöille yhteistyössä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n kanssa. Tutkimuksessa on selvitetty suomalaisten lomanvietto- ja matkasuunnitelmia, asennoitumista lomailuun sekä lomasuunnittelussa tärkeinä pidettyjä asioita. Tutkimus on tehty 8. – 10.5.2020 Internet-kyselynä kuluttajapaneelista. Vastaajamäärä oli 1033 ja tutkimus on alueellisesti edustava otos Suomen 16-75 vuotiaasta väestöstä.

Hygienia ja turvallisuus tärkeitä tulevissa lomakohdevalinnoissa

Koronaepidemian vaikutukset näkyvät selvästi niissä kriteereissä, joiden perusteella suomalaiset valitsevat kuluvan vuoden lomakohteitaan. He pitävät tärkeimpinä lomakohteen ja majoituksen hyvää hygieniatasoa (57%) ja sitä, ettei kohteessa ole vakavia tartuntatauteja (57%). Tärkeänä pidetään myös mahdollisuutta päästä nopeasti kotiin (48%) ja sitä, että matkanjärjestävä huolehtii hätätilanteissa (45 %).

Kotimaan matkakohteet näyttävät olevan etulyöntiasemassa. Noin puolet kyselyyn vastanneista (51 %) kokee, että Euroopan-matka tai kaukomatka olisi suuri riski. Miltei yhtä moni (45 % vastaajista) ajattelee, ettei mikään lomakohde ole nyt turvallinen.

- Kotimaisilla matkailuyrittäjillä on nyt näytön paikka. Matkustushalukkuutta on, ja moni kotimaan kohde pystyy tarjoamaan juuri niitä seikkoja, joita lomailevat suomalaiset pitävät tärkeinä, kuten hyvää hygieniaa. Koronaepidemia on luonut otollisen tilanteen kotimaisille matkailuyrittäjille, Moilanen toteaa. ainutlaatuinen mahdollisuus vakuuttaa myös tyypillisesti ulkomaille lomansa suuntaavat suomalaiset. Nyt on matkailumarkkinoinnin aika kertoa, mitä kaikkea hienoa Suomessa voikaan tehdä, turvallisesti ja korkeasta hygieniasta huolehtien. Hienot kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan myös pysyvää lomatottumusten muutosta ja houkuttelevat ihmisiä reissaamaan kotimaassaan myös tulevaisuudessa, Moilanen toteaa.

Tutkimus 'Koronaepidemian vaikutus suomalaisten matkailuun':
 https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/Kuvat-ja-liitteet/Pdf-tiedostoja/koronaepidemian_vaikutus_suomalaisten_matkailuun_5_2020.pdf?userLang=fi


Lisätietoja:

Teemu Moilanen, Head of R&D, Haaga-Helia, puh 040 510 7317, teemu.moilanen@haaga-helia.fi

Pasi Nurkka, toimitusjohtaja, TAK Oy, puh 040 505 5903, pasi@tak.fi


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ratapihantie 13
00520 HELSINKI

09 229 611http://www.haaga-helia.fi/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Palkaton työharjoittelu heikentää opiskelijoiden taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia1.7.2020 14:25:55 EESTTiedote

Palkattomat työharjoittelut pakottavat restonomiopiskelijoita monesti työskentelemään palkallisessa työssä työharjoittelun ohella tai elämään säästöjen, opintolainan tai läheisten tuen varassa. Lisäksi kahden työn yhdistäminen vähentää opiskelijan resursseja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Tämä kävi ilmi Haaga-Helian matkailualan opiskelijoiden tekemässä kyselytutkimuksessa.

EduExcellence ja Helsinki Business College avaavat toisen asteen koulutusviennin – päänavaajana marokkolainen opiskelijaryhmä ja ammatillinen pätevyys liiketaloudessa1.6.2020 15:37:12 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen koulutusvientiorganisaatio EduExcellence ja marokkolainen konsultointi- ja koulutusyritys Akademia Scandinavia Private Sarl AU ovat solmineet kaupallisen yhteistyösopimuksen tutkinto-ohjelmien järjestämisestä Suomessa. Liiketalouden ammatilliseen pätevyyteen kouluttavan ohjelman toteuttaa Helsinki Business College (HBC) ja ensimmäisen ryhmän 1,5 vuoden tutkinto-ohjelma käynnistyy elokuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme