Tutkimus: Kaksi miljoonaa suomalaista etsii lomakohdetta tälle vuodelle

Yli puolet kyselyyn vastanneista (52 %) pitää Suomea potentiaalisena matkakohteena, mikä tarkoittaisi 2,9 miljoonaa matkailijaa kotimaisille matkailukohteille. Mahdollisista lomanviettotavoista kiinnostavimpina suomalaiset pitävät lepo-/rauhoittumislomaa (40%), mökkilomaa (31%) ja luontolomaa (30%). Lepo ja rauhoittuminen sekä läheisten kanssa oleminen ovat eniten jo suunniteltuja lomanviettotapoja.
- Heidän merkityksensä suomalaiselle matkailuelinkeinolle ja elinkeinoelämän toipumiselle olisi valtava, toteaa Head of R&D, kauppatieteiden tohtori Teemu Moilanen Haaga-Heliasta.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu toteutti toukokuussa kyselytutkimuksen suomalaisille matkailun ostopäätöksistä vastaaville henkilöille yhteistyössä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n kanssa. Tutkimuksessa on selvitetty suomalaisten lomanvietto- ja matkasuunnitelmia, asennoitumista lomailuun sekä lomasuunnittelussa tärkeinä pidettyjä asioita. Tutkimus on tehty 8. – 10.5.2020 Internet-kyselynä kuluttajapaneelista. Vastaajamäärä oli 1033 ja tutkimus on alueellisesti edustava otos Suomen 16-75 vuotiaasta väestöstä.
Hygienia ja turvallisuus tärkeitä tulevissa lomakohdevalinnoissa
Koronaepidemian vaikutukset näkyvät selvästi niissä kriteereissä, joiden perusteella suomalaiset valitsevat kuluvan vuoden lomakohteitaan. He pitävät tärkeimpinä lomakohteen ja majoituksen hyvää hygieniatasoa (57%) ja sitä, ettei kohteessa ole vakavia tartuntatauteja (57%). Tärkeänä pidetään myös mahdollisuutta päästä nopeasti kotiin (48%) ja sitä, että matkanjärjestävä huolehtii hätätilanteissa (45 %).
Kotimaan matkakohteet näyttävät olevan etulyöntiasemassa. Noin puolet kyselyyn vastanneista (51 %) kokee, että Euroopan-matka tai kaukomatka olisi suuri riski. Miltei yhtä moni (45 % vastaajista) ajattelee, ettei mikään lomakohde ole nyt turvallinen.
- Kotimaisilla matkailuyrittäjillä on nyt näytön paikka. Matkustushalukkuutta on, ja moni kotimaan kohde pystyy tarjoamaan juuri niitä seikkoja, joita lomailevat suomalaiset pitävät tärkeinä, kuten hyvää hygieniaa. Koronaepidemia on luonut otollisen tilanteen kotimaisille matkailuyrittäjille, Moilanen toteaa. ainutlaatuinen mahdollisuus vakuuttaa myös tyypillisesti ulkomaille lomansa suuntaavat suomalaiset. Nyt on matkailumarkkinoinnin aika kertoa, mitä kaikkea hienoa Suomessa voikaan tehdä, turvallisesti ja korkeasta hygieniasta huolehtien. Hienot kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan myös pysyvää lomatottumusten muutosta ja houkuttelevat ihmisiä reissaamaan kotimaassaan myös tulevaisuudessa, Moilanen toteaa.
Tutkimus 'Koronaepidemian vaikutus suomalaisten matkailuun':
https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/Kuvat-ja-liitteet/Pdf-tiedostoja/koronaepidemian_vaikutus_suomalaisten_matkailuun_5_2020.pdf?userLang=fi
Lisätietoja:
Teemu Moilanen, Head of R&D, Haaga-Helia, puh 040 510 7317, teemu.moilanen@haaga-helia.fi
Pasi Nurkka, toimitusjohtaja, TAK Oy, puh 040 505 5903, pasi@tak.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu MoilanenHead of RD
Puh:040 510 7317teemu.moilanen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme