Tutkimus: käyttövoima on tehoa ja ympäristöystävällisyyttä tärkeämpi uuden auton valinnassa
Koronapandemian aikana notkahtanut autokauppa on osoittanut viime kuukausina ensimmäisiä piristymisen merkkejä. If selvitti kyselytutkimuksella, millä kriteereillä suomalaiset tällä hetkellä valitsevat autonsa: ykköseksi nousee käyttövoima, jota pitää uutta autoa ostaessa tärkeimpänä tai yhtenä tärkeimmästä tekijästä kolme neljästä suomalaisesta. Tulos on sama kuin vuosi sitten toteutetussa vastaavassa tutkimuksessa.
Toiseksi tärkeimmäksi nousee viimevuotisesta tutkimuksesta poiketen moottorin teho ja suorituskyky (55 %), joka ohittaa nyt tärkeysjärjestyksessä auton ympäristöystävällisyyden. Ympäristöystävällisyyttä pitää nyt tärkeänä kriteerinä 53 prosenttia, vuosi sitten 59 prosenttia suomalaisista. Etenkin dieselillä ajavat painottavat moottorin tehon tärkeyttä. Naiset ja yli 50-vuotiaat pitävät ympäristöystävällisyyttä muita tärkeämpänä.
– Ympäristöystävällisyyden merkityksen lasku voi kertoa siitä, että moni on aiempaa hämmentyneempi, mikä on järkevin valinta, jos pohtii kokonaisuutena niin auton tuottamisesta kuin sen käytöstä aiheutuvia päästöjä. Julkisuudessa on viime aikoina puitu esimerkiksi sähköautojen akkujen tuotantoon liittyviä ympäristöhaittoja. Myös korona-aika on voinut muuttaa ostokäyttäytymistä ja lisätä kustannusten painottamista, arvioi ajoneuvovakuutusten johtaja Eero Färkkilä Ifistä.
– Toisaalta ympäristöystävällisyys ja suorituskyky eivät enää ole monelle autoilijalle vastakkaisia asioita, vaan on mahdollista saada samassa autossa molemmat.
Auton käyttötarpeet polarisoituvat: bensiinin suosio laskee, dieselin kannattajakunta pysyy
Tämän hetken puhuttavin kysymys autokaupassa on, millä tahdilla Suomen autokanta sähköistyy. Käyttövoimavalinnassa aiempaa useampi kallistuu Ifin tutkimuksen perusteella itselataavaan hybridiin tai kevythybridiin, jonka valitsisi nyt uutta autoa ostaessa joka viides. Edelleen niukasti suosituin vaihtoehto on kuitenkin perinteinen bensiiniauto, johon päätyisi joka neljäs. Näiden jälkeen suosituimmat ovat ladattava hybridi (13 %), diesel (9 %) ja täyssähkö (9 %).
– Kevythybridillä voidaan vähentää polttoaineenkulutusta tarvitsematta itse muuttaa tutuksi tullutta autoilu- ja tankkaustapaa millään tavalla, joten kynnys niihin siirtymiseen on matala. Muutos on yhä enemmän myös väistämätöntä, sillä valtaosassa automerkkien uusia malleja on jo mukana jonkinlainen kevythybriditekniikka. Hyppäys varsinaiseen sähköautoon sen sijaan on monelle henkisestikin iso, sillä kaikkiaan vasta hyvin pienellä osalla suomalaisista autoilijoista on omakohtaista kokemusta ladattavista autoista, analysoi Färkkilä.
– Auton käyttötarpeet näyttävät polarisoituvan. Siinä missä bensiinin suosio käyttövoimana vähenee ja bensiiniautoja korvataan vähitellen täyssähköautoilla ja hybrideillä erityisesti suuremmissa kaupungeissa, dieselillä puolestaan vaikuttaa olevan muuttumattomana pysyvä kannattajakuntansa, jonka tarpeisiin dieselauto istuu.
Puutteet latausmahdollisuuksissa suurin este sähköautoilulle
Sähköauton hankintaa jarruttavat kyselyn mukaan ennen kaikkea puutteet latausmahdollisuuksissa sekä korkea hankintahinta. Vaikka autojen ostohinta olisi sama, täyssähkö jäisi yhä kyselyn perusteella suosiossa itselataavan hybridin ja bensiiniauton taakse.
– Latausmahdollisuudet ovat Suomessa sähköautoilun yleistymisessä selkeä pullonkaula. Näemme tämän esimerkiksi siinä, että sähköautojen ja ladattavien hybridien osuudet ovat isoimpia pientalovaltaisilla asuinalueilla. Meneillään on kuitenkin selkeä murrosvaihe. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon esimerkiksi laki, joka velvoittaa taloyhtiöitä varautumaan sähköautojen lisääntymiseen, vauhdittaa taloyhtiöiden latauspaikkojen hankintaa jo tämän vuoden aikana, Färkkilä pohtii.
Nämä syyt jarruttavat suomalaisten täyssähköauton tai ladattavan hybridin hankintaa:
- Latausmahdollisuuksien vähäisyys pidemmillä matkoilla, 61 %
- Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa tai työpaikalta, 57 %
- Hinta, 55 %
- Auton toimintamatka mietityttää, 51 %
- Epäselvyys akkujen kestoiästä, 47 %
- Akkujen valmistuksen ympäristöhaitat, 30 %
Lue lisää tutkimustuloksista >
*Kyselytutkimuksen toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov Finland. Tutkimukseen vastasi 1503 suomalaista helmikuussa 2021. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä vastaavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Tuloksia on soveltuvin osin verrattu helmikuussa 2020 vastaavalla otoksella toteutettuun tutkimukseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eero Färkkiläajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja
Puh:050 375 9292eero.farkkila@if.fiOuti Kärkkäinenviestintäpäällikkö
Puh:010 514 1962outi.karkkainen@if.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Mökkikauden avaus pakkastalven jälkeen: tarkista vesiputkien kunto25.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Moni aloittaa pääsiäisenä mökkikauden. Pakkastalven jäljiltä mökiltä voi paljastua rikkoutunut vesiputki. Kun vedentulon käynnistää ensimmäistä kertaa, kannattaa tarkkailla, toimiiko kaikki kuten pitää. Lämmittämällä mökkiä pikkuhiljaa välttää puolestaan tyypillisen nokivahingon. If kokosi mökkikauden avaajan muistilistan.
Tämä on yleisin vahinko pääsiäisliikenteessä: lasivahingot ovat lisääntyneet neljänneksen viidessä vuodessa22.3.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Eniten lasivahinkoja sattuu Ifin vuosien 2019–2023 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 14–16, eli pääsiäisen ympärillä, jolloin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat rapisevat sulaneilta teiltä tuulilaseihin. Riittävän turvavälin muistaminen myös ruuhkaliikenteessä on tehokkain keino suojautua vahingolta.
If: Liikennevakuutuslain muutokset lisäävät mikroliikkumisen turvallisuutta23.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Liikennevakuutuslaki uudistuu kevään aikana. Jatkossa nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella. Lisäksi sähköpotkulautaoperaattoreiden on uudistuksen myötä vakuutettava kaikki vuokrakäyttöiset sähköpotkulautansa.
Joka kolmas hankkii matkavakuutuksen viime tipassa – jää ilman peruuntumisturvaa13.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Moni ei tiedä, että matkavakuutus kannattaa hankkia vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista. Ifin tilastojen perusteella yli kolmannes ostaa matkavakuutuksen niin myöhään, ettei se korvaa matkan yllättävää peruuntumista. Toimi näin, jos joudut perumaan hiihtolomamatkan.
Ifin vuoden 2023 tulos: vahva kasvu ja vakaa tulos haastavasta vuodesta huolimatta8.2.2024 10:11:29 EET | Tiedote
Sampo-konserniin kuuluva vakuutusyhtiö If julkaisee tänään vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen sekä koko vuoden 2023 tuloksen. If jatkoi vahvaa kasvua kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla, erityisesti omaisuus- ja henkilövakuutuksissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme