Tutkimus: Koronan vaikutukset lievempiä hallittuja riskejä ottavilla yrityksillä

Tärkein liiketoiminnan selviytymiseen liittyvä ominaisuus vaikuttaa olevan ketterä tapa ajatella ja suhtautua muutoksiin, osoittaa BDO:n kansainvälinen tutkimus, joka tarkastelee pandemian vaikutuksia yrityksille riskienhallinnan näkökulmasta. Silloinkin, kun tietoa on saatavilla rajoitetusti ja olosuhteet ovat kaoottiset, yritysten tulisi olla valmiita reagoimaan ja sopeutumaan senhetkiseen tilanteeseensa. Hidas päätöksenteko puolestaan vaikuttaa halvaannuttavan liiketoimintaa.

Maailmanlaajuinen pandemia mullisti markkinat kautta maailman, tuoden aalto toisensa jälkeen mukanaan uusia haasteita - eikä pandemian päättymisestä ole vieläkään tietoa. Mullistusten keskellä osa yrityksistä teki toimintaansa nopeita muutoksia. BDO:n tekemä kansainvälinen tutkimus selvitti, että nopeita ja tehokkaita päätöksiä tehneet yritysjohtajat onnistuivat paremmin uudistamaan liiketoimintamallejaan sekä pitämään henkilöstönsä ajan tasalla ja motivoituneina. Hidas päätöksenteko puolestaan osoitti halvaannuttavan liiketoimintaa.

Vuosittainen riskienhallintaa maailmanlaajuisesti tarkasteleva Global Risk Landscape -raportti keskittyy tänä vuonna tarkastelemaan päätöksentekoa paineen ja epätietoisuuden aikana. Tutkimusta varten haastateltiin 500 yritysjohtajaa usealta toimialalta kautta maailman. Tutkimuksessa mukana olleilta yrityksiltä kysyttiin, miten ne muokkasivat liiketoimintaansa ja palvelujaan tai tuotteitaan pandemian vaikutusten vuoksi − vai eikö muutoksia pystytty tekemään päätöksenteon vaikeuden vuoksi.

Tärkein liiketoiminnan selviytymiseen liittyvä ominaisuus vaikuttaa olevan ketterä tapa ajatella ja suhtautua muutoksiin. Silloinkin, kun tietoa on saatavilla rajoitetusti ja olosuhteet ovat kaoottiset, yritysten tulisi olla valmiita reagoimaan ja sopeutumaan senhetkiseen tilanteeseensa. Tutkimuksemme osoittaa, että nopeimmin pandemian tuomiin muutoksiin reagoivat yritykset, jotka suhtautuvat hyväksyvästi hallittuun riskinottoon.

Global Risk Landscape -raportista käy ilmi mm. seuraavat asiat:

• Yli puolet (53%) hallittuun riskinottoon hyväksyvästi suhtautuvista yritysjohtajista kertoivat, että koronaviruksen vaikutukset olivat "vähemmän merkittäviä” tai "huomattavasti vähemmän merkittäviä" kuin he olivat arvioineet huhtikuussa 2020. Vastaavasti riskienottoa välttävillä yrityksillä vastaava luku oli 16%.
  • Riskienottoa välttävillä yrityksillä 52 % sanoi pandemian vaikutusten olleen odotettua suuremmat.
  • Yksi neljästä vastaajista myönsi, että heidän yrityksensä ei muokannut toimintaansa pandemian myötä niin nopeasti kuin olisivat voineet. Suurin osa, 60%, ilmoitti reagoimattomuuden syyksi "epävarmuuden” tai ”selkeyden puutteen".
  • Perheyrityksistä 37%, vapaa-ajan toimialan yrityksistä 22% ja vähittäiskaupan alan toimijoista 22% kuvailee pandemian vaikutusten olleen ennakoitua negatiivisemmat.

Global Risk Landscape kertoo myös riskienhallinnan tulevaisuudennäkymistä

Global Risk Landscape -raportissa kerrotaan lisäksi

• kuinka yritykset sopeutuivat ennennäkemättömiin häiriöihin
  • kuinka pitkän aikavälin riskienhallinnan periaatteet ovat muuttumassa
  • mitä vaaroja on ”syyllistämiskulttuurin” ruokkimisessa
  • mikä yhdistää teknologiaa ja riskienhallintaa
  • mitä riskejä toimitusjohtajat odottavat seuraavaksi ja miten he aikovat vastata niihin.

Voit ladata Global Risk Landscape -raportin BDO:n sivuilta. Pääset tutustumaan Global Risk Landscape -raportin tuloksiin ja hyödyntämään tietoja myös visuaalisen työkalun avulla.

Globaalin raportin lisäksi olemme laatineet neljä alueellista riskiraporttia. Julkaisuissa käsitellään erilaisia ​​liiketoimintariskejä sekä suhtautumista riskeihin Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa, Amerikassa ja APAC-alueilla. Alueelliset riskiraporttimme löytyvät täältä.

BDO on tilintarkastusta, vero- ja lakipalveluja, taloushallinnon palveluja ja neuvonantoa tarjoava asiantuntijaorganisaatio, joka toimii kansainvälisesti 167 maassa. BDO palvelee asiakkaita Suomessa 17 paikkakunnalla 300 asiantuntijan voimin, maailmanlaajuisesti meitä on yli 91 000.

Tiedote: BDO on ostanut tilintarkastustoimistojen Helle Partnersin liiketoiminnan ja HelBalin osakekannan12.1.2021 18:02:42 EET | Tiedote

BDO Oy on ostanut tilintarkastusta ja vero- ja neuvonantopalveluja tarjoavien Helle Partners Oy:n liiketoiminnan ja HelBal Oy:n osakekannan. Helle Partners ja HelBal ovat erikoistuneet Baltia- ja Venäjä-taustaisten yritysten suomalaisten tytäryhtiöiden tilintarkastukseen ja konsultointiin. Helle Partnersin ja HelBalin yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1M euroa.