Tutkimus: Näistä verkkouhista suomalaiset ovat huolissaan

Tietoturvauhat kuten verkkopankkitunnuksia kalastelevat huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat tulleet jäädäkseen. DNA:n Digitaaliset elämäntavat 2022 -tutkimuksessa nousivat esiin suomalaisten pelot erityisesti henkilötietojen menetyksestä, identiteettivarkauksista ja pankkitilin hakkeroinnista. Myös maksukorttitietojen vuotaminen, arkaluontoisen datan katoaminen sekä virukset ja haittaohjelmat huolestuttivat ihmisiä.

Kuva: DNA:n kuvapankki

DNA:n teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin erilaisista digitaaliseen turvallisuuteen liittyvistä teemoista. Peräti kolmannes suomalaisista pitää henkilötietojen menetystä tietomurron yhteydessä kaikkein merkittävimpänä verkkouhkana. Identiteettivarkaudesta seuraavat harmit, kuten aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen, huoletti puolestaan 31 prosenttia vastaajista. Yhtä monia huoletti myös pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen.

“Suurimpina pidetyt riskit ovat valitettavasti myös yleisiä verkkorikollisuuden muotoja. Henkilötietojen menetyksissä ja identiteettivarkauksissa voi olla kyse esimerkiksi maineen pilaamisesta tai pahimmassa tapauksessa koko verkkoidentiteetin varastamisesta. Tärkeiden henkilökohtaisten tietojen kuten henkilötunnuksen tai eri palvelujen käyttäjätunnusten ja salasanojen kautta verkkorikollinen voi myös päästä käsiksi maksutietoihin ja aiheuttaa mittavia taloudellisia haittoja”, kertoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

Lähes kolmasosa (30 %) kaikista vastaajista kokee, ettei heillä ole riittävästi tietoa digitaalisista uhista. Alle 35-vuotiaat kuitenkin kokevat vanhempia ikäryhmiä useammin tietonsa digitaalisen turvallisuuden uhista riittäviksi.

”Valppaus ja tietoisuus erilaisista tietoturvauhista pienentää riskejä. On hienoa, että suuri enemmistö tutkimuksen vastaajista onkin perehtynyt ainakin jonkin verran tietoturva-asioihin viimeisen parin vuoden aikana”, sanoo Kamtsan.

Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut käytössä monilla

Tutkimuksen mukaan tietoturvasovelluksia käytetään eniten vanhimmissa ikäryhmissä. Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut ovat yleisimmin käytössä olevia palveluita, ja 58 % vastaajista ilmoittaa käyttävänsä niitä.

”Aivan jokaisen tulisi huolehtia tietoturvasta riittävän kattavasti. Perinteisesti tietokoneet onkin suojattu viruksilta ja haittaohjelmilta. Valitettavasti tietokoneiden suojaaminen ei kuitenkaan nykyaikana enää riitä, vaan tietoturvan olisi hyvä ulottua myös puhelimiin ja tabletteihin”, summaa Kamtsan.

”Jokaisella tulisi olla oikeus ja mahdollisuus turvalliseen netinkäyttöön. Operaattorina roolimme onkin mahdollistaa asiakkaillemme tietoturvallinen netinkäyttö tarjoamalla heille helppokäyttöisiä ja kattavia tietoturvapalveluja”, sanoo Kamtsan.

Suurimmiksi riskeiksi koetaan seuraavat digitaalisen turvallisuuden uhat:

• Henkilötietojen menetys tietomurron yhteydessä (33 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava vaiva ja aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava taloudellinen haitta (30 % pitää suurena riskinä)
• Maksukorttitietojen vuoto verkko-ostamisen yhteydessä (29 % pitää suurena riskinä)
• Virukset ja haittaohjelmat (29 % pitää suurena riskinä)
• Arkaluontoisen tai tärkeän datan menettäminen/katoaminen (27 % pitää suurena riskinä)

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä niiden käytön muutoksia. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusraportin voi ladata täältä.

Vinkkejä oman tietoturvan parantamiseen voi lukea täältä.

Lisätietoja kattavasta DNA Digiturva -tietoturvapalvelusta löytyy täältä.

Lisätietoja DNA:n tutkimuksista löytyy täältä.

Lisätietoja
Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

Kuva: DNA:n kuvapankki
DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA has long been open-minded about renewing working life in different ways. Now, the company is recruiting all of its summer employees for 2023 without asking them to provide CVs or traditional application letters. In total, DNA needs approximately one hundred summer workers for various expert and sales positions, so this is a major decision. DNA is a responsible employer, which is why it wants to reduce the large workload of those looking for summer jobs. This also improves the applicant experience and makes the job search more equal. These claims are supported by feedback and results received by Duunitori.

DNA rekrytoi kesätyöntekijänsä ilman CV:tä ja hakemuskirjettä – aiemmista kokeiluista saatu hakijapalaute puhuu nykyaikaisen hakutavan puolesta19.1.2023 15:50:00 EET | Tiedote

DNA on jo pitkään suhtautunut ennakkoluulottomasti työelämän monipuoliseen uudistamiseen. Nyt yritys rekrytoi kaikki vuoden 2023 kesätyöntekijänsä pyytämättä heiltä CV:tä tai perinteistä hakemuskirjettä. Yhteensä kesätyöntekijöitä tarvitaan eri asiantuntija- ja myyntitehtäviin noin sata, joten kyse on laajasta päätöksestä. DNA on vastuullinen työnantaja ja haluaa siksi vähentää kesätyönhakijoiden jo valmiiksi suurta työtaakkaa. Samalla hakijakokemus paranee ja työnhaku tasa-arvoistuu. Näitä väitteitä puoltavat myös Duunitorin saama palaute ja tulokset.

The number of 5G base stations increased nearly 70% in 2022 – Pukkila and Vimpeli are the latest additions to DNA’s 5G network17.1.2023 09:00:00 EET | Press release

DNA’s 5G network now covers 80% of Finland’s population, based on the places of residence of the population. This translates to approximately 4.4 million people in 203 towns. The latest 5G towns are Pukkila and Vimpeli. During 2022, the total number of base stations in DNA’s and the Finnish Shared Network’s area has grown by almost 70% since the beginning of the year.