Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Tutkimus: Nuoret haluavat työelämältä työaikojen kohtuullisuutta ja turvallisuutta – pelko työelämän kuormittavuudesta lisääntynyt

Talous ja nuoret TATin teettämän vuosittaisen tutkimuksen mukaan nuoret odottavat työelämältä vakautta ja yhdenvertaisuutta. Kotitausta ohjaa nuoren valintoja edelleen voimakkaasti ja alueelliset erot kesätöihin hakeutumisessa ovat merkittäviä.

Tuore vuosittainen TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2022 selvitti nuorten asenteita ja odotuksia tulevaisuuden työelämästä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 6 397 yläkoululaista ja toiseen asteen opiskelijaa ympäri Suomen.

Nuoret tahtovat yhdenvertaisen ja turvallisen työelämän – pelko työelämän kuormittavuudesta kasvussa

Epävarmuuden ja etätyön keskellä näkyy nuorten toive vakaudesta ja turvallisuudesta. Tärkeimmät tekijät tulevaisuuden alaa valitessa ovat tutkimuksen mukaan kohtuulliset työajat, turvallinen ja viihtyisä ympäristö sekä hyvät työkaverit ja johtajat. Lähes 90 % nuorista kertoo haluavansa tehdä töitä ympäristössä, jossa kaikkia ihmisiä arvostetaan ja kohdellaan yhdenvertaisesti. Tutkimuksesta selviää myös, että epävarmuus työelämää kohtaan on kasvussa. Nuorista 32 % pelkää työelämän olevan liian raskasta, mikä on 13 prosenttiyksikköä enemmän kuin vastaavassa tutkimuksessa vuonna 2020.

Kotitausta ohjaa edelleen merkittävästi nuoren koulutusvalintoja – itsenäistä päätöksentekoa vahvistetaan oikeilla toimilla

Koulutusvalinnat periytyvät edelleen voimakkaasti. Nuorista, joiden vanhemmista vähintään toinen on korkeasti koulutettu, 79 % aikoo hakeutua lukioon. Jos taas vähintään toisella vanhemmista on ammatillinen koulutus, nuorista lukioon hakeutuu 36 %. Mikäli vanhemmat odottivat nuorelta akateemisia opintoja, yksikään nuori ei ajatellut korkeimman tutkintonsa olevan ammatillinen.

-Tiedämme, että koulutus periytyy. Tarjoamalla myönteisiä kokemuksia työelämästä jokaiselle, voimme vahvistaa nuoren uskoa itseensä ja rohkaista tekemään itsenäisiä valintoja, kommentoi Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Alueelliset erot huomattavia kesätöihin hakeutumisessa

Myös kotipaikka vaikuttaa nuoren valintoihin esimerkiksi kesätöiden osalta. Vähiten kesätöitä aiotaan hakea Helsingissä ja Uudellamaalla: ainoastaan 56 % kertoi hakevansa kesätöitä. Muun Suomen osalta vastaava luku oli noin 70 %.

Talous ja nuoret TAT on tutkinut nuorten asenteita ja odotuksia työelämästä jo yli 20 vuoden ajan. Tutkimuksen aineisto kerättiin 27.1.–8.4.2022 ja sen toteutti Taloustutkimus Oy.

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Talous ja nuoret TATin tavoite on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja tahtoo toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. TAT tarjoaa kunnille ja oppilaitoksille palveluita, oppimiskokonaisuuksia ja koulutusta, jotta jokainen nuori lähtökohdista riippumatta saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta keskeisiä taitoja. TATin toimintaan osallistuu jo lähes 100 000 lasta ja nuorta, 238 kunnasta.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä6.3.2024 16:01:55 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Uudenmaan aluetapahtumaan osallistui 6. maaliskuuta 2024 yhteensä 70 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja yli 200 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 11 yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Myyrmannissa Vantaalla.

Uskalla Yrittää 2024: Yrittäjyyskilpailun finaaliin jatkaa Kainuusta kolme nuorten tiimiä28.2.2024 16:31:35 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Kainuun aluetapahtumaan osallistui 28. helmikuuta 2024 yhteensä 26 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 70 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta kolme yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Prismassa.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueelta kuusi yritystä jatkaa finaaliin22.2.2024 18:02:10 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Oulun aluetapahtumaan osallistui 22. helmikuuta 2024 yhteensä 35 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja noin 100 nuorta. Yritysmaailman ja opetusalan asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 6 yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Valkeassa.