Tutkimus: Parempaa musiikkia, kiinnostavampia uutisia? Suosittelujärjestelmät kaipaavat käyttäjän aktiivisempaa vuorovaikutusta – ”On aika siirtyä algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön”

Jaa
Solita ja Alice Labs julkistivat tänään kansainvälisen tutkimuksen, joka porautuu tekoälypohjaisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjän suhteeseen. Viidessä maassa toteutettu tutkimus on osa kaksivuotista Everyday AI -hanketta, jossa oli myös mukana kaksi suurta suoratoistopalvelua, kotimaasta YLE. Tulokset kyseenalaistavat käyttäjän nykyisen roolin passiivisena vastaanottajana. Raportti suosittelee koneen ja ihmisen luovempaa yhteistyötä tarjoamalla käyttäjille monipuolisempia vuorovaikutustapoja.

Strategiseen kuluttajaymmärrykseen ja digitaalisten palveluiden kehitykseen erikoistuneiden Alice Labsin ja Solitan tutkimusraportti keskittyy erityisesti mobiili- ja verkkouutisten, sekä musiikki- ja videostriimauksen suosittelujärjestelmiin. Tutkimustulokset pohjautuvat 60:een suoratoistopalveluiden käyttäjien syvähaastatteluun USA:ssa, Kiinassa, Hollannissa, Intiassa ja Suomessa vuosien 2020–2021 aikana. Alice Labs toteutti tutkimuksen yhteistyössä Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen kanssa ja sitä rahoitti Liikesivistysrahasto.

Suosittelujärjestelmien kehitys jatkuu

Tämän hetken tekoälypohjaiset suosittelujärjestelmät pyrkivät pitkälti rakentamaan suosituksensa autonomisesti käyttäjän käyttäytymisen perusteella. Tutkijat muistuttavat, että tämä voi kuitenkin johtaa paikkansapitämättömiin johtopäätöksiin, koska sekä käyttökonteksti että käyttäjien odotukset muuttuvat taajaan.

Haastatteluihin perustuva tutkimus esittelee neljä tyypillistä tilannetta, joissa nykyisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjien välille syntyy ratkaisematon jännite: 

  1. Käyttäjä, jonka toiveissa tapahtuu äkillinen muutos, turhautuu, kun suosittelut eivät reagoi muutokseen. 
  2. Käyttäjä, joka seuraa syvällisesti tiettyä aihepiiriä, pettyy, koska hänen suosituksensa eivät kehity kasvavan tietämyksen tahdissa.  
  3. Käyttäjä haluaa pureutua häntä kiinnostavaan seikkaan, mutta kokee suosittelujärjestelmän käyttämät luokittelut rajoittaviksi. 
  4. Käyttäjä haluaa löytää toisenlaista sisältöä kuin tavallisesti eikä suosittelujärjestelmä tarjoa oikeanlaista apua.

”Henkilökohtaisille suositteluille asetut odotukset vaihtelevat riippuen käyttäjän senhetkisistä mielihaluista, vireystilasta ja käyttökontekstista. Kun juopa tarjottujen suositusten ja käyttäjän todellisten odotusten välille kasvaa käyttäjän näkökulmasta liian isoksi, käyttäjän ja suosittelujärjestelmän välille muodostuu jännite. Tätä jännitettä täysin autonomisesti toimivan järjestelmän on usein erittäin vaikeaa ratkaista, kuvaa tutkija Kirsi Hantula Alice Labsista.


Tekoäly ja suositukset: algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön 

Sen sijaan, että suosittelujärjestelmistä pyritään rakentamaan kaiken kattavia autonomisia järjestelmiä, tutkijoiden suositus onkin tarjota käyttäjille jatkossa aiempaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin suositteluihinsa.

“Tulokset kyseenalaistavat nykyisen ajattelutavan, jossa käyttäjän rooli on passiivinen vastaanottaja, ja osoittavat tien kohti uutta tapaa ajatella suosittelun ja käyttäjän luovaa vuorovaikutusta. Uuden ymmärryksen valossa voidaan rakentaa suositteluja, jotka vastaavat paljon nykyistä rikkaammin inhimillisiin tarpeisiin”, uskoo Solitan Insight Lead Antti Rannisto.

Raportti tarjoilee useita ehdotuksia tulevaisuuden suosittelujärjestelmien kehittämiseen. Lataa koko raportti täältä 



LISÄTIETOJA

Alice Labs, johtava tutkija Kirsi Hantula, p. +358 45 670 5523 kirsi.hantula@alice-labs.com 

Solita, Insight Lead Antti Rannisto, p. +358 40 504 7196 antti.rannisto@solita.fi




Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Viestintätoimisto Manifesto Oy
Siltasaarenkatu 18–20 C
00530 Helsinki

https://www.manifesto.fi

Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa joulunsa luotolla3.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Joulu tuo moneen suomalaiseen perheeseen lisäkuluja niin lahjojen, jouluruokien kuin joulunviettoon liittyvien matka- ja majoituskustannusten takia. Joka toinen suomalainen arvioi, että joulu lisää talouden kuluja jopa 500 euroa. Yhtä moni käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin. Joulusta aiheutuvat lisäkulut rahoitetaan ensi sijassa palkkatuloista sekä säästöistä, mutta joka kymmenes kertoo maksavansa joulun kustannukset luotolla.

Helpot ja käytännölliset Autoglymin lahjapakkaukset ilahduttavat autoharrastajaa11.11.2025 08:55:03 EET | Tiedote

Lahjakausi kolkuttaa jo ovella joulun lähestyessä vääjäämättä. Viihtyykö läheisesi auton tuunauksen parissa vai ilahtuuko hän käytännöllisestä lahjasta, joka tulee varmasti käyttöön? Autoglym on helpottanut lahjan valintaa kolmella erilaisella lahjapakkauksella, jotka sopivat kaikille auton omistajille sekä puunauksesta nauttiville autoharrastajille.

Tutkimus: Miehillä ja naisilla on eri prioriteetit perhearjen turvaamisessa27.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellinen vakaus ja riittävä toimeentulo on suomalaisille perheellisille tärkein tekijä lapsiperhearjen turvaamisessa. Sukupuolten välillä on kuitenkin mielipide-eroja perhearjen turvaamisen prioriteeteista. Miehet painottavat asumisen puitteiden varmistamista perheelleen ja naiset enemmän sosiaalisia ulottuvuuksia, kuten läheisten ja tukiverkoston läsnäoloa.

Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.

Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa22.10.2025 08:29:00 EEST | Tiedote

Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja koko Eurooppaan uuden, innovatiivisen vaippamallin Moomin Baby -tuotemerkin alle. Uutuustuotteen myötä Delipap tekee avauksia uusille kansainvälisille markkinoille. Delipap on ainoa kertakäyttöisiä lasten vaippoja ja kuukautissuojia Suomessa valmistava yritys.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye