Tutkimus: Parempaa musiikkia, kiinnostavampia uutisia? Suosittelujärjestelmät kaipaavat käyttäjän aktiivisempaa vuorovaikutusta – ”On aika siirtyä algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön”

Jaa
Solita ja Alice Labs julkistivat tänään kansainvälisen tutkimuksen, joka porautuu tekoälypohjaisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjän suhteeseen. Viidessä maassa toteutettu tutkimus on osa kaksivuotista Everyday AI -hanketta, jossa oli myös mukana kaksi suurta suoratoistopalvelua, kotimaasta YLE. Tulokset kyseenalaistavat käyttäjän nykyisen roolin passiivisena vastaanottajana. Raportti suosittelee koneen ja ihmisen luovempaa yhteistyötä tarjoamalla käyttäjille monipuolisempia vuorovaikutustapoja.

Strategiseen kuluttajaymmärrykseen ja digitaalisten palveluiden kehitykseen erikoistuneiden Alice Labsin ja Solitan tutkimusraportti keskittyy erityisesti mobiili- ja verkkouutisten, sekä musiikki- ja videostriimauksen suosittelujärjestelmiin. Tutkimustulokset pohjautuvat 60:een suoratoistopalveluiden käyttäjien syvähaastatteluun USA:ssa, Kiinassa, Hollannissa, Intiassa ja Suomessa vuosien 2020–2021 aikana. Alice Labs toteutti tutkimuksen yhteistyössä Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen kanssa ja sitä rahoitti Liikesivistysrahasto.

Suosittelujärjestelmien kehitys jatkuu

Tämän hetken tekoälypohjaiset suosittelujärjestelmät pyrkivät pitkälti rakentamaan suosituksensa autonomisesti käyttäjän käyttäytymisen perusteella. Tutkijat muistuttavat, että tämä voi kuitenkin johtaa paikkansapitämättömiin johtopäätöksiin, koska sekä käyttökonteksti että käyttäjien odotukset muuttuvat taajaan.

Haastatteluihin perustuva tutkimus esittelee neljä tyypillistä tilannetta, joissa nykyisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjien välille syntyy ratkaisematon jännite: 

  1. Käyttäjä, jonka toiveissa tapahtuu äkillinen muutos, turhautuu, kun suosittelut eivät reagoi muutokseen. 
  2. Käyttäjä, joka seuraa syvällisesti tiettyä aihepiiriä, pettyy, koska hänen suosituksensa eivät kehity kasvavan tietämyksen tahdissa.  
  3. Käyttäjä haluaa pureutua häntä kiinnostavaan seikkaan, mutta kokee suosittelujärjestelmän käyttämät luokittelut rajoittaviksi. 
  4. Käyttäjä haluaa löytää toisenlaista sisältöä kuin tavallisesti eikä suosittelujärjestelmä tarjoa oikeanlaista apua.

”Henkilökohtaisille suositteluille asetut odotukset vaihtelevat riippuen käyttäjän senhetkisistä mielihaluista, vireystilasta ja käyttökontekstista. Kun juopa tarjottujen suositusten ja käyttäjän todellisten odotusten välille kasvaa käyttäjän näkökulmasta liian isoksi, käyttäjän ja suosittelujärjestelmän välille muodostuu jännite. Tätä jännitettä täysin autonomisesti toimivan järjestelmän on usein erittäin vaikeaa ratkaista, kuvaa tutkija Kirsi Hantula Alice Labsista.


Tekoäly ja suositukset: algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön 

Sen sijaan, että suosittelujärjestelmistä pyritään rakentamaan kaiken kattavia autonomisia järjestelmiä, tutkijoiden suositus onkin tarjota käyttäjille jatkossa aiempaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin suositteluihinsa.

“Tulokset kyseenalaistavat nykyisen ajattelutavan, jossa käyttäjän rooli on passiivinen vastaanottaja, ja osoittavat tien kohti uutta tapaa ajatella suosittelun ja käyttäjän luovaa vuorovaikutusta. Uuden ymmärryksen valossa voidaan rakentaa suositteluja, jotka vastaavat paljon nykyistä rikkaammin inhimillisiin tarpeisiin”, uskoo Solitan Insight Lead Antti Rannisto.

Raportti tarjoilee useita ehdotuksia tulevaisuuden suosittelujärjestelmien kehittämiseen. Lataa koko raportti täältä 



LISÄTIETOJA

Alice Labs, johtava tutkija Kirsi Hantula, p. +358 45 670 5523 kirsi.hantula@alice-labs.com 

Solita, Insight Lead Antti Rannisto, p. +358 40 504 7196 antti.rannisto@solita.fi




Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Viestintätoimisto Manifesto Oy
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki

https://www.manifesto.fi

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Anatolian Unescon maailmanperintökohteet ovat täynnä arkkitehtuurin ihmeitä. Anatolia tarjoaa muinaisten sivilisaatioiden synnyinsijana ainutlaatuisia historiallisia ja arkkitehtonisia kokemuksia nykypäivän vierailijoille. Anatolian tarjoamiin aarteisiin kuuluvat muun muassa keskiaikaiset puiset hypostyylimoskeijat, joista tuli viime vuonna Turkin kahdeskymmenesensimmäinen Unescon maailmanperintökohde.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye