Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa joulunsa luotolla
Joulu tuo moneen suomalaiseen perheeseen lisäkuluja niin lahjojen, jouluruokien kuin joulunviettoon liittyvien matka- ja majoituskustannusten takia. Joka toinen suomalainen arvioi, että joulu lisää talouden kuluja jopa 500 euroa. Yhtä moni käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin. Joulusta aiheutuvat lisäkulut rahoitetaan ensi sijassa palkkatuloista sekä säästöistä, mutta joka kymmenes kertoo maksavansa joulun kustannukset luotolla.
Pohjoismaisen, vakuudellisiin asuntolainoihin erikoistuneen Bluestep Bankin Iro Researchilla teettämän tutkimuksen mukaan joka toinen (49 %) suomalainen arvioi, että joulu lisää talouden kuluja jopa 500 euroa. Neljä viidestä (24 %) kertoo käyttävänsä jouluun 500–1 000 euroa ja peräti joka kymmenes (10 %) 1 000–1 500 euroa. Lisäkuluja voivat olla esimerkiksi joululahjat ja -ruuat sekä joulunviettoon liittyvät matka- ja majoituskulut.
Tutkimustulos on hyvin linjassa Lähi-Tapiolan vastikään julkaiseman vastaavan tutkimuksen kanssa, jonka mukaan suomalaiset käyttävät jouluun tänä vuonna keskimäärin 460 euroa.
Joululahja läheiselle saa maksaa enintään 50 euroa
– Ainainen kysymys on myös se, kuinka paljon panostaa rahaa joululahjoihin. Selvityksemme mukaan joka toinen suomalainen käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin, Bluestep Bankin Suomen maajohtaja Petri Matikainen kertoo ja sanoo, että myös taloudellinen suhdanne voi osaltaan heijastaa lahjoihin käytettävää rahasummaa.
Tutkimuksen mukaan vain 15 prosenttia vastaajista käyttää yli sata euroa yhden henkilön lahjaan ja 11 prosenttia kertoo, ettei osta joululahjoja lainkaan.
Naisista 55 prosenttia käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin, kun vastaava prosentti miehissä on vain 45. Joululahjabudjetti henkilöä kohti nousee myös iän myötä: 45–64-vuotiaiden ikäryhmässä joka viides (19–21 %) käyttää 100–500 euroa yhden henkilön lahjoihin, ja yli 65-vuotiaista joka viides (19 %) kertoo käyttävänsä jopa 100–1 000 euroa yhden läheisen joululahjoihin.
Joka kymmenes turvautuu luottokorttiin joulun alla
– On selvää, että joulun viettoon kuluu rahaa. Hankitaan joulukuusi, syödään hyvin ja ostetaan joululahjoja läheisille. Joulusta aiheutuvat ylimääräiset kulut rahoitetaan ensi sijassa palkka- ja muilla tuloilla (65 %) sekä säästöillä (48 %). Joka kymmenes (10 %) kertoo kuitenkin käyttävänsä luottokorttia tai lainaa kulujen kattamiseksi, Matikainen sanoo.
Matikainen on huolissaan siitä, että suomalaiset elävät jouluna yli varojensa.
– Joulun menot tulisi sopeuttaa omaan taloustilanteeseensa sen sijaan, että joulu rahoitetaan lainalla ja eletään suunnitellusti yli varojen. Luottokortti on hyvä tapa hakea joustoa yllättäviin menoihin, mutta joulun kustannuksiin olisi hyvä varautua säästämällä, hän sanoo.
Tietoa tutkimuksesta
Iro Researchin Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä 10.–17.11.2025 Iro Researchin valtakunnalliseen IroNet-kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin +3,2 prosenttiyksikköä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petri MatikainenBluestep Bank
Puh:040 7688 487petri.matikainen@bluestep.fiKuvat
Linkit
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus omistusasumiseen. Lisätietoa: www.bluestep.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Helpot ja käytännölliset Autoglymin lahjapakkaukset ilahduttavat autoharrastajaa11.11.2025 08:55:03 EET | Tiedote
Lahjakausi kolkuttaa jo ovella joulun lähestyessä vääjäämättä. Viihtyykö läheisesi auton tuunauksen parissa vai ilahtuuko hän käytännöllisestä lahjasta, joka tulee varmasti käyttöön? Autoglym on helpottanut lahjan valintaa kolmella erilaisella lahjapakkauksella, jotka sopivat kaikille auton omistajille sekä puunauksesta nauttiville autoharrastajille.
Tutkimus: Miehillä ja naisilla on eri prioriteetit perhearjen turvaamisessa27.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellinen vakaus ja riittävä toimeentulo on suomalaisille perheellisille tärkein tekijä lapsiperhearjen turvaamisessa. Sukupuolten välillä on kuitenkin mielipide-eroja perhearjen turvaamisen prioriteeteista. Miehet painottavat asumisen puitteiden varmistamista perheelleen ja naiset enemmän sosiaalisia ulottuvuuksia, kuten läheisten ja tukiverkoston läsnäoloa.
Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.
Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa22.10.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja koko Eurooppaan uuden, innovatiivisen vaippamallin Moomin Baby -tuotemerkin alle. Uutuustuotteen myötä Delipap tekee avauksia uusille kansainvälisille markkinoille. Delipap on ainoa kertakäyttöisiä lasten vaippoja ja kuukautissuojia Suomessa valmistava yritys.
Jokavuotinen talvirenkaiden vaihto lähestyy taas – puhdista kesärenkaat ennen kausisäilytystä näillä nikseillä22.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Talven tulo ja jäätyvät tienpinnat yllättävät autoilijoita vuodesta toiseen. Renkaiden vaihtoon on kuitenkin hyvä valmistautua ajoissa, sillä loka-marraskuussa ajokelit voivat muuttua nopeasti. Kausivaihdon yhteydessä kannattaa huolehtia myös kesärenkaiden pesusta ja huollosta ennen varastointia, jolloin renkaat ovat heti valmiina käyttöön kevään tullessa. Kesän aikana renkaisiin kertyy likaa, jarrupölyä ja ötököitä, jotka ovat järkevää puhdistaa ennen säilytystä, mikä myös pidentää niiden käyttöikää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
