TUTKIMUS: Pyrkimykset saattaa naiset Tansanian terveydenhuollon piiriin toistaiseksi hajanaisia ja tehottomia

Tansania on uudistanut julkista terveyssektoriaan ja tavoittelee yleistä sairausvakuutusjärjestelmää. Uusi tutkimus osoittaa, että naisten pääsyä Tansanian terveydenhuollon piiriin edistävät politiikkatoimet ovat hajanaisia, eivätkä ne tarjoa naisille ja naisjohtoisille kotitalouksille taloudellista turvaa terveysshokkien osalta. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairasvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, on tulevan järjestelmän huomioitava terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin sekä erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista.

Korkeatasoisten ja edullisten julkisten terveyspalveluiden merkitys on korostunut entisestään Covid-19 pandemian yhteydessä. Naisten terveydenhuollon saatavuus on kehittyvissä maissa tyypillisesti heikompi johtuen taloudellisista ja sosiaalisista esteistä. Lisäksi naisten terveyteen liittyvät tarpeet ovat erilaisia kuin miehillä johtuen muun muassa raskauteen liittyvistä tarpeista, korkeammasta tartuntatautiriskistä ja muista terveysriskeistä (esim. perheväkivalta).

Tansaniassa naisten terveyteen liittyvät tarpeet ovat herättäneet huomiota muun muassa maan korkean äitiyskuolleisuuden vuoksi. Samanaikaisesti Tansanian hallitus on ehdottanut pakollista sairausvakuutusjärjestelmää tärkeimpänä tulevaisuuden sosiaalipoliittisena laajennuksena. Tämän vuoksi on keskeistä selvittää, kuinka olemassa oleva terveysjärjestelmä palvelee naisia (erityisesti epävirallisella sektorilla, jossa työntekijöillä ei ole työsuhteen tarjoamaa sairausvakuutusta) ja mitkä seikat on otettava huomioon sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävän universaalin sairausvakuutusjärjestelmän saavuttamiseksi.

Uusi Laboren ja UNU-WIDERin tutkimus valottaa, kuinka uudistukset ja politiikkatoimet terveyssektorilla ovat kehittyneet kahden viime vuosikymmenen aikana. Tutkimuksessa fokusoidaan analyysiä erityisesti työikäisten naisten taloudellisiin edellytyksiin, jotta terveyspalvelujen käyttö olisi kustannusten osalta mahdollista. Tämän lisäksi tutkimus analysoi eri vaihtoehtoja universaalin sairausvakuutuksen järjestämiseksi, hyödyntäen esimerkkejä muista Saharan eteläpuolisista maista.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Tansanian terveydenhuollon piiriin pääsemistä edistävät politiikkatoimet (eri vakuutusohjelmat, maksuvapautukset yms.) ovat hajanaisia, eivätkä tarjoa taloudellista turvaa terveysshokkien osalta naisille eivätkä naisjohtoisille kotitalouksille, joissa on vain yksi tulonsaaja. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairausvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, tulevan järjestelmän kuuluu ottaa huomioon erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista, sekä terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin.

”Uudistusta suunniteltaessa on varmistettava, että järjestelmä on oikeudenmukainen, kattava ja riittävä, jotta naiset tuloryhmästä, työsuhteen muodosta (virallinen vs. epävirallinen sektori) ja perhetyypistä huolimatta pääsevät sen osallisiksi ja terveydenhuolto toteutuisi maassa kansalaisoikeutena.”, toteaa johtava tutkija Milla Nyyssölä Laboresta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin ns. Scoping Review -menetelmää, joka on laadullinen kartoittava kirjallisuuskatsaus aiheeseen. Scoping Review tutkimukset hyödyntävät aineistoa moninaisista lähteistä. Tutkimuksessa käytettiin akateemista kirjallisuutta, luotettavia raportteja ja luotettavien tutkimusorganisaatioiden tuottamia tilastotietoja ja tietokantoja. Lisäksi perehdyttiin myös Tansanian hallituksen politiikkaohjelmiin ja lakeihin, sekä mediatiedotteisiin tutkittavaan aiheeseen liittyen.

Linkki tutkimukseen: https://doi.org/10.35188/UNU-WIDER/2022/161-7

Työryhmä:

• sosiaalipolitiikan tutkija Roosa Lambin (YTT), UNU-WIDER (vastaava kirjoittaja)
  • johtava tutkija Milla Nyyssölä (KTM) LABORE

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

M&A-podcast: Palkankorotusten oikea ja väärä20.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Lisää liksaa! Ja kunnolla! Inflaatio painaa päälle lujasti ja monet ammattiryhmät vaativat tuntuvia palkankorotuksia. Onko meillä käsissä pian uusi ”Sari Sairaanhoitaja”, palkkaratkaisujen ketju, joka aikanaan sekoitti työmarkkinat? Finanssikriisin jälkeen palkat irtosivat tuottavuudesta ja Suomelta meni 10 vuotta kuroa kuilua kiinni. M&A avaa, miksi tuottavuusshokista toipuminen oli niin tuskaista. Samalla paljastuu, että suurin syy työmarkkinoiden ongelmiin ei ole siellä, missä olemme kuvitelleet.

TUTKIMUS: Tansaniassa suunnattava kohti sukupuolisensitiivisempää sosiaalipolitiikkaa17.5.2022 11:40:09 EEST | Tiedote

Kaksi vuosikymmentä kestäneiden sosiaalipoliittisten uudistusten ja talouden rakennemuutosten jälkeen Tansania nousi vuonna 2020 matalatuloisten maiden joukosta alemman keskituloluokan maiden ryhmään. Tuoreen tutkimuksen mukaan Tansania on ottanut merkittäviä edistysaskelia oikeusperiaatteissa, ja hallituksen politiikkaohjelmat ovat huomioineet yhä enenevässä määrin sukupuolinäkökohtia. Tästä huolimatta maan sosiaalipolitiikkatoimet ja niiden tarjoamat palvelut sekä sosiaaliturva ovat edelleen vahvasti eriytyneet (two-tiered) sektoreittain. Tästä johtuen naisia ​​kohtaavat hyvin erilaiset toimeentulon turvaamiseen liittyvät haasteet virallisella ja epävirallisella sektorilla esimerkiksi sairastumisen, raskauden tai työttömyyden yhteydessä. Naiset jäävät myös suurelta osin huomiotta Tansanian laajemmassa teollistumis- ja kehitysstrategiassa, mikä hidastaa naisia osallistavaa kehitystä Tansaniassa.

M&A-livepodcast | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?9.5.2022 14:20:06 EEST | Tiedote

M&A:n ensimmäisessä livepodcastissa Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) ja Jari Sarasvuo saapuvat studioon keskustelemaan myside bias -ilmiöstä, eli poliittisen keskustelun kognitiivisista harhoista sekä siitä, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskustelua isännöivät Mika Maliranta ja Matti Apunen. Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?22.4.2022 11:40:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

Talousennuste vuosille 2022–2024: Eurooppa syöstiin kriisistä toiseen - uuteen sukellukseen on oltava valmiina13.4.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE ennustaa kuluvalle vuodelle 1,8 prosentin, ensi vuodelle 1,5 prosentin ja vuodelle 2024 1,4 prosentin talouskasvua. Alkuvuonna koronapandemia hidasti vielä taloutta, mutta kaikkiaan sen odotetaan vaikuttavan talouteen enää vähän. Venäjän hyökättyä Ukrainaan länsimaat ovat asettaneet laajat talouspakotteet Venäjälle. Nämä pakotteet ja yleinen haluttomuus tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa vaikuttavat talouteemme kielteisesti suoraan Venäjän-kaupan tyrehtymisen kautta sekä epäsuorasti koko Euroopan talousnäkymien heikkenemisen vuoksi. Valtiontalous pysyy selvästi alijäämäisenä muun muassa Ukrainan sodan myötä muodostuneiden uusien menopaineiden takia, vaikka talouskasvu jatkuu kohtuullisena.