Tutkimus: S-ryhmä ketjuineen jälleen vastuullisuuden ykkösiä

Suomalaiskuluttajat arvioivat S-ryhmän vastuullisuuden ykköseksi kulutustavaroita myyvien yritysten sarjassa Euroopan laajimmassa vastuullisuustutkimuksessa. Myös Prisma, S-Pankki, Sokos Hotels ja ABC valittiin oman toimialansa vastuullisimmiksi.

S-ryhmä ja sen ketjut pärjäsivät jälleen erinomaisesti Euroopan laajimmassa, vuosittain ilmestyvässä, vastuullisuuden Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. S-ryhmä arvioitiin toista vuotta peräkkäin vastuullisimmaksi brändiksi kulutustavaroita myyvien yritysten sarjassa.

Ruokakauppojen vertailussa Prisma sijoittui ykköseksi ja S-market toiselle sijalle. Kaikkien brändien vertailussa Prisma sijoittui erinomaisesti kolmannelle sijalle, S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja neljännelle ja S-market viidennelle sijalle. Kaikkien brändien vertailussa ykkössijaa pitää Valio ja toiseksi nousi Elovena.

Jo yhdeksättä kertaa peräkkäin suomalaiset pitävät S-Pankkia pankeista vastuullisimpana ja Sokos Hotelsia hotelleista vastuullisimpana. Kultamitalille ylsi myös ABC-ketju polttonestekaupan sarjassa. Vaate- ja muotikaupan kategoriassa Sokos oli toisella sijalla.

– On ilo huomata, että saamme vahvaa luottamusta sekä suomalaiskuluttajilta että henkilöstöltämme. Suomalaiset ovat huomanneet pitkäjänteisen työmme ja tavoitteemme vastuullisuuden eteen kaikilla toimialoillamme. Myös henkilöstömme arvioissa viimevuotisen työyhteisötutkimusten tulokset ylsivät ennätystasolle. Missiomme Teemme yhdessä paremman paikan elää toteutuu nimenomaan laajalla rintamalla tehtävän vastuullisen toiminnan kautta, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook.

Sustainable Brand Index on Euroopan laajin vastuullisuuden bränditutkimus, jota on toteutettu vuodesta 2011 lähtien. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa noin 60 000 yli 16-vuotiasta kuluttajaa arvioi yli 1400 brändiä eri toimialoilta sen mukaan, kuinka vastuullisina he niitä pitävät. Tutkimus toteutetaan Pohjoismaissa, Baltian maissa ja Hollannissa. Brändien lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä.

S-ryhmän uuden vastuullisuusohjelman yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on edetä kohti kestävän kuluttamisen arkea yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Lue lisää S-ryhmän vastuullisuudesta: Vastuullisuusohjelma - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta:Finland — SUSTAINABLE BRAND INDEX (sb-index.com)

#vastuullisuus #sbindex #sbindex2021

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.

Mielenterveyssyistä johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat S-ryhmässä laskuaan koronavuonna31.3.2021 08:12:49 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu erinomaisia tuloksia, ja sairauspoissaolojen nousu on saatu katkaistua. Erityisesti mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat viime vuonna edelleen laskuaan. Koronakriisin sävyttämä poikkeusvuosi näkyy kuitenkin lisääntyneenä ahdistuneisuutena.