POP Pankkikeskus osk

Tutkimus: suomalaisten ilmastohuoli ei juuri ohjaa ostopäätöksiä – ruokaostosten ilmastovaikutukset huomioidaan enemmin kuin esimerkiksi auton hankinnan

Jaa

Joka kolmas suomalainen (32 %) ei huomioi ostostensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksia lainkaan. Eniten (29 %) suomalaiset pohtivat ruokaostostensa ekologisuutta. Esimerkiksi auton tai kodinkonehankintojen kohdalla näiden ympäristövaikutuksia pohtii viidennes suomalaisista. Tulokset pohjautuvat POP Pankin elokuussa IROResearchillä teettämään tutkimukseen. POP Pankki muistuttaa, että ympäristö- ja ilmastovaikutusten huomioimisesta voi olla taloudellista hyötyä esimerkiksi rahoitusvaiheessa.

Suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta suurimpana tulevaisuutta uhkaavana tekijänä. Tämä selviää kesällä julkaistusta Eurobarometristä*. POP Pankin teettämän tutkimuksen mukaan huoli ei kuitenkaan välttämättä heijastu suomalaisten arkeen. Sekä Eurobarometrissä että POP Pankin IROResearchilla teettämässä tutkimuksessa huomio kiinnittyy valtaosin ruokaostoksiin, kun taas Tilastokeskuksen* mukaan lähes kolmannes (28,7 %) suomalaisten kulutusmenoista muodostuu asumisesta ja siihen liittyvistä kuluista kuten sähköstä ja vedestä.

POP Pankin tutkimuksessa sähkötoimittajan ja kodinkonehankintojen osalta ekologisuus painottuu joka viidennen suomalaisen valinnoissa. Joka kolmas (32 %) tutkimukseen vastanneista ei huomioi hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Vastaavasti vain 14 prosenttia sanoi huomioivansa ympäristövaikutukset kaikissa hankinnoissaan. Väittämän ”Ympäristöystävällisyys täydentää hankinnan kokonaishyötyjä” kanssa samaa tai lähes samaa mieltä on 63 prosenttia vastaajista.

”On merkittävää, että juuri suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta. Tekoja toivotaan puheiden sijaan. Jos ajattelutavan muutos on kiinni itsestään, niin tutkimuksemme viittaa siihen, että tehtävää riittää vielä. Ruokaostosten yhteydessä ilmastovaikutusten miettiminen on jo hyvä askel, mutta ympäristön ja myös oman talouden kannalta on hyvä tarkastella isompien menoerien, kuten auton tai asumisen vaikutuksia. Pitkä käyttöikä, kierrätettävyys tai energiatehokkuuden kautta kartutettava säästö voi tuoda arjessa helposti huomaamattomaksi jäävän hyödyn. Toinen on, että markkinoilla on ehdoiltaan kilpailukykyisiä lainavaihtoehtoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan ympäristön kannalta kestäviin hankintoihin kuten vaikka lämmitysmuodon vaihtamiseen”, toteaa POP Pankin rahoituksen kehityspäällikkö Niina Jolkkonen.

Tietoa on, mutta sitä kaivataan myös lisää, POP Pankki julkaisi käyttämistään vaikutusarviointilaskureista nettiversiot

Hankintojen ympäristövaikutuksia selvittäneestä tutkimuksesta ilmenee, että 43 prosenttia suomalaisista kaipaa lisätietoa hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksista. Erityisesti naiset (51 prosenttia) ja 18–34-vuotiaat aikuiset (56 prosenttia) haluaisivat tietää enemmän hankintojensa vaikutuksista ympäristöön. Samoin pääkaupunkiseudulla asuvat (55 prosenttia) toivoivat enemmän tietoa omien valintojen ekologisuudesta.

30 prosenttia suomalaisista on testannut hiilijalanjälkilaskurilla omat päästövaikutuksensa. 18–24-vuotiaat (46 prosenttia) olivat tarkistaneet päästövaikutuksiaan kaikista ahkerimmin. Myös 25–34-vuotiasta 43 prosenttia oli testannut hiilijalanjälkilaskuria.

”EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman yhtenä tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta ja vertailumahdollisuuksia eri vaihtoehtojen välillä. Tutkimuksemme mukaan moni suomalainen kokee olevansa tietoinen hankintojensa ympäristövaikutuksista, mutta kuten nähdään, sitä ei kuitenkaan hyödynnetä hankintoja tehdessä. Ehkä tarjolla olevassa tiedossa on niin sanottu kohtaanto-ongelma sen osalta, millaista tietoa todellisuudessa kaivataan”, sanoo POP Pankin yrityspalvelujen kehityspäällikkö Pekka Maskuniitty.

”Olemme julkaisseet ympäristövaikutuksien arvioinneissa meillä pankeissa käyttävistä laskureistamme verkkosivuversiot, joiden avulla jokainen voi arvioida erilaisten ympäristöystävällisten hankintojen hiilidioksidipäästöjä. Tässä vaiheessa laskureilla voi arvioida kodin energiatehokkuuteen, lämmitysmuotoon tai auton vaihtoon liittyvän päästövähennyksen. Näitä arvioita voi käyttää esimerkiksi edellä mainittujen ympäristövaikutuksia painottavien lainojen hakemisessa”, summaa Maskuniitty.

IROResearch Oy:n POP Pankille tekemän tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 17.-25.8.2021. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja antavat:

Niina Jolkkonen, rahoituksen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 040 822 9813, niina.jolkkonen@poppankki.fi

Pekka Maskuniitty, yrityspalvelujen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 044 554 5169, pekka.maskuniitty@poppankki.fi

Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, 050 572 9679

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 21 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö Suomen Vahinkovakuutus Oy (POP Vakuutus), POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

Liedon Osuuspankki och Sydbottens Andelsbank planerar fusion13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Liedon Osuuspankki och Sydbottens Andelsbank har idag offentliggjort sina planer på att gå samman. Bakgrunden till samgången är en vilja att stärka de experttjänster banken erbjuder sina kunder samt båda bankernas intresse av att expandera sin affärsverksamhet, speciellt på marknadsområdet Åbo och dess närregion. Om samgången blir verklighet uppskattas fusionen ske under andra kvartalet nästa år. Den fusionerade banken har för avsikt att påbörja verksamheten under ett nytt namn.

Liedon Osuuspankki ja Suupohjan Osuuspankki suunnittelevat yhdistymistä13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Liedon Osuuspankki ja Suupohjan Osuuspankki ovat tänään julkistaneet suunnittelevansa pankkien yhdistämistä. Taustalla on halu vahvistaa asiakkaille tarjottuja asiantuntijapalveluja sekä molempien pankkien kiinnostus kasvattaa toimintaansa erityisesti Turun ja tämän lähiseudun muodostamalla markkina-alueella. Toteutuessaan yhdistyminen tapahtuisi arviolta ensi vuoden toisella neljänneksellä. Yhdistyneen pankin on tarkoitus aloittaa toimintansa uudella nimellä.

POP Pankkikeskus osk:lle on nimitetty uusi hallitus ja samalla POP Pankkikeskuksen toimitusjohtaja vaihtuu; Jaakko Pulli on nimitetty väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi28.9.2021 20:15:00 EEST | Tiedote

POP Pankkikeskus osk:n hallintoneuvosto on nimittänyt POP Pankkikeskus osk:lle uuden hallituksen. Uuden hallituksen puheenjohtajana toimii Timo Kalliomäki (Suupohjan Osuuspankki) ja varapuheenjohtajana Ari Heikkilä (Konneveden Osuuspankki). Hallituksen muut jäsenet ovat Mika Mäenpää (Lavian Osuuspankki), Mikko Seppänen (Lammin Osuuspankki) sekä ulkopuoliset edustajat Ilkka Lähteenmäki, Marja Pajulahti ja Matti Vainionpää.

KUTSU MEDIALLE: tutkimuksen etäläpikäynti ke 29.9., klo 13.30-14.15 – suomalaisten kuluttaminen ja ympäristövaikutukset, miksi vaikutuksiin tulisi kiinnittää huomiota taloutensa kannalta22.9.2021 15:48:33 EEST | Tiedote

EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman tavoitteena on suunnata yksityistä pääomaa ympäristön kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Miltä suomalaisten ostoaikeet näyttävät tältä osin? POP Pankin rahoituksen asiantuntijat Niina Jolkkonen ja Pekka Maskuniitty käyvät läpi ke 29.9. klo 13.30-14.15 IROResearchin kanssa elokuussa tehtyä kuluttajatutkimusta, joka selvitti, miten suomalaiset ottavat hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutukset huomioon ostopäätöksissään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme