Tutkimustulos: automaattivalvonta vähentänyt suuria ylinopeuksia Helsingissä

Helsinki on vuonna 2018 hyväksytyssä automaattisen liikennevalvonnan yleissuunnitelmassaan tunnistanut 70 kohdetta automaattivalvontapisteille kaupungin katuverkolla. Automaattista liikennevalvontaa on päätetty lisätä erityisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Yleissuunnitelmaan sisältyvistä valvontapisteistä on tähän mennessä rakennettu 33 kohdetta.
Helsingin kaupunki selvitti uudessa tutkimuksessa automaattisen liikennevalvonnan nopeusvaikutuksia Helsingin katuverkolla. Tutkimuksen toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, ja siinä mitattiin ajonopeuksia ennen uusien automaattivalvontapisteiden asentamista vuonna 2019 ja asentamisen jälkeen vuonna 2022. Ajonopeuksia mitattiin neljässä kohteessa, joissa on otettu käyttöön automaattivalvontapiste vuonna 2021.
Nopeusmittauksia tehtiin myös muualla katuverkolla, jotta voitiin arvioida tilastollisella mallilla, johtuvatko nopeusmuutokset automaattivalvontapisteen käyttöönotosta vai mahdollisesta ylinopeuksien yleisestä vähenemisestä.
Automaattivalvonta vähensi ylinopeuksia
Tutkimuksen mukaan nopeusrajoituksen yli kymmenellä kilometrillä tunnissa ylittäneiden osuus väheni 56 prosenttia vapaassa liikennevirrassa automaattisen liikennevalvonnan käyttöönoton jälkeen. Ennen valvontapisteen asentamista 12 prosenttia vapaista autoista ajoi automaattivalvontapisteen kohdalla ylinopeutta enemmän kuin kymmenen kilometriä tunnissa, mutta valvontapisteen asentamisen jälkeen osuus oli enää viisi prosenttia. Muualla katuverkolla tehdyissä mittauksissa niiden osuudet pysyivät lähes samalla tasolla. Tilastollisen mallin mukaan suurten ylinopeuksien vähenemisen voidaan katsoa aiheutuneen automaattivalvonnan käyttöönotosta.
–Valvonnan vaikutus ajonopeuksiin ulottui myös pidemmälle kuin automaattivalvontapisteen välittömään läheisyyteen. Yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuus vapaassa liikennevirrassa väheni 37 prosenttia automaattivalvontapisteen jälkeisellä katuosuudella tehdyissä nopeusmittauksissa, kertoo liikenneinsinööri Roni Utriainen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
Automaattinen liikennevalvonta vähensi myös pienempiä ylinopeuksia ajaneiden osuutta, mutta vaikutukset olivat suurien ylinopeuksien vähentymistä pienempiä.
Alhaisempi nopeus vähentää henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia
Automaattivalvonta alensi myös autojen keskinopeuksia. Keskinopeusaleneman perusteella tehdyn liikenneturvallisuusarvion mukaan automaattinen liikennevalvonta voisi vähentää henkilövahinko-onnettomuuksien, vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten määrää 6–16 prosentilla tutkittujen kohteiden kaltaisilla alueilla.
–Nopeusmittausten tulokset vahvistavat, että automaattinen liikennevalvonta tukee nopeusrajoitusten noudattamista. Automaattinen liikennevalvonta vähensi erityisesti suurta, yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuutta valvontapisteen välittömässä läheisyydessä mutta myös valvontapisteen jälkeisellä katuosuudella, kertoo tutkimustiimin vetäjä Fanny Malin VTT:ltä.
Yleisesti ajonopeuksien kasvaessa liikenneonnettomuuksien lukumäärä ja vakavuus lisääntyvät. Alempi ajonopeus auttaa kuljettajaa havaitsemaan liikennetilanteet ajoissa, ja mahdollisen törmäyksen tapahtuessa se myös lieventää onnettomuuden seurauksia. Nopeusrajoituksen noudattamista tuetaan ensisijaisesti liikenne- ja katuympäristön ratkaisuilla, mutta automaattinen liikennevalvonta on myös osoittautunut tehokkaaksi keinoksi vähentää ylinopeuksia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Utriainen
liikenneinsinööri
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 040 825 6330
roni.utriainen@hel.fi
Fanny Malin
tutkimustiimin vetäjä
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
puh. 040 648 6593
fanny.malin@vtt.fi
Heikki Ihalainen
poliisitarkastaja
Poliisihallitus
p. 0295 481 756
heikki.ihalainen@poliisi.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kruunusillat-raitiotie aloittaa koeajot syyskuun alussa20.8.2025 10:52:05 EEST | Tiedote
Kruunusillat-raitiotie aloittaa koeajot Laajasalossa syyskuun alussa. Laajasalon koeajot kestävät vajaan kuukauden, minkä jälkeen koeajoja jatketaan tänä syksynä ja talvena Hakaniemessä, Kalasataman Nihdissä ja Korkeasaaressa.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 19.8.202519.8.2025 18:57:39 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 19.8.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
En bana för cykeltrafiken planeras för Arabia och Majstads strandpark19.8.2025 10:33:37 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad har inlett planeringen av en bana för cykeltrafiken på Arabiastranden. De viktigaste frågorna vid planeringen av banan är banans sträckning, hur den passar in i parklandskapet och utvecklingen av alla funktioner i parken. Stadsborna kan framföra sina synpunkter på dessa teman i en enkät i augusti-september samt i samband med planpromenaden den 26 augusti.
Arabian ja Toukolan rantapuistoon suunnitellaan pyöräliikenteen baanaa19.8.2025 10:33:37 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on käynnistänyt pyöräliikenteen baanan suunnittelun Arabianrannassa. Keskeisimpiä kysymyksiä ovat baanan reitti, sen sovittaminen puistomaisemaan ja puiston toimintojen kehittäminen kokonaisuutena baanan suunnittelun yhteydessä. Kaupunkilaiset voivat esittää näkemyksensä näistä teemoista kyselyssä elo-syyskuussa sekä suunnitelmakävelyn yhteydessä 26. elokuuta.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 14.8.202514.8.2025 18:51:08 EEST | Tiedote
Päätöstiedote 14.8.2025 Teknisen ongelman vuoksi päätöstiedote on pdf-muodossa tämän viestin liitteenä. Linkki päätöstiedotteeseen löytyy myöhemmin sivulta https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/kaupunkiymparistolautakunnan-ymparisto-ja-lupajaosto Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 28.8.2025
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme