Tutkivien journalistien mestariteos Salakalastajien jäljillä on hyytävä tositarina kansainvälisestä rikollisuudesta

Norjalaisten toimittajien Eskil Engdalin ja Kjetil Sæterin true crime -kirja Salakalastajien jäljillä kertoo hyytävän tositarinan salakalastuksen taakse kätkeytyvästä miljoonabisneksestä ja merihistorian pisimmästä takaa-ajosta.

Hammaskala on syvänmerenherkku, jolla voi tehdä yhtä paljon rahaa kuin huumekaupalla ja ihmissalakuljetuksella. Laiton kalastus vetää rikollisia puoleensa kuin liha kärpäsiä.

Salakalastajien jäljillä kertoo ympäristöjärjestö Sea Shepherdin mittavista ponnistuksista laittomien kalastajien pysäyttämiseksi. Norjassa rakennettu troolari Thunder on ryöstökalastanut uhanalaisia lajeja jo vuosia Interpolin etsintäkuulutuksesta huolimatta, tuhoten samalla häikäilemättömästi valtameren elinympäristöjä.

Sea Shepherdin alus saa pahamaineisen merirosvolaivan näköpiiriinsä merialueella, joka on yksi maailman syrjäisimmistä ja hyisimmistä. Näin alkaa merihistorian pisin takaa-ajo. Edessä on neljän kuukauden taistelu luonnon elämästä ja kuolemasta – ja valtavista rahasummista.

Salakalastajien jäljillä pitää lukijan otteessaan kuin hyytävin dekkari – sillä erotuksella, että tässä tarinassa kaikki on totta.

Norjalaiset Eskil Engdal ja Kjetil Sæter ovat Dagens Næringsliv -lehden toimittajia. Salakalastajien jäljillä -teos on kotimaassaan ollut myynti- ja arvostelumenestys, jonka käännösoikeudet on myyty jo kymmeneen maahan.

”Tutkivana journalismina kirja on mestariteos, melkein taidetta.” – Morgenbladet

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Sofi Oksanen ehdolla The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena18.7.2018 15:51Tiedote

Suomen menestynein nykykirjailija, Sofi Oksanen, on ehdolla uuden, The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena kirjailijana. Palkintoa on kutsuttu myös vaihtoehtoiseksi kirjallisuuden Nobel-palkinnoksi, ja se perustettiin vastineeksi Ruotsin akatemian kriisille. Ruotsin akatemia ilmoitti toukokuussa, että kirjallisuuden Nobel-palkintoa ei jaeta vuonna 2018 akatemian kriisin vuoksi. Palkinto on edellisen kerran jäänyt jakamatta toisen maailmansodan aikaan. Uusi palkinto jaetaan Den Nya Akademien mukaan kaunokirjalliselle kirjailijalle, jonka teokset vievät lukijan mukanaan ihmiskunnan tarinaan. Ruotsalaiset kirjastovirkailijat ovat Den Nya Akademien pyynnöstä valinneet palkinnon longlistille yhteensä 47 kirjailijaa ympäri maailman. Oksasen lisäksi listalle on nostettu muun muassa Margaret Atwood, Camilla Läckberg, J. K. Rowling ja Arundhati Roy. Yleisö voi äänestää longlistiltä omaa voittajasuosikkiaan, ja tämän perusteella valitaan jatkoon kolme voittaj