Tutkivien journalistien mestariteos Salakalastajien jäljillä on hyytävä tositarina kansainvälisestä rikollisuudesta

Norjalaisten toimittajien Eskil Engdalin ja Kjetil Sæterin true crime -kirja Salakalastajien jäljillä kertoo hyytävän tositarinan salakalastuksen taakse kätkeytyvästä miljoonabisneksestä ja merihistorian pisimmästä takaa-ajosta.

Hammaskala on syvänmerenherkku, jolla voi tehdä yhtä paljon rahaa kuin huumekaupalla ja ihmissalakuljetuksella. Laiton kalastus vetää rikollisia puoleensa kuin liha kärpäsiä.

Salakalastajien jäljillä kertoo ympäristöjärjestö Sea Shepherdin mittavista ponnistuksista laittomien kalastajien pysäyttämiseksi. Norjassa rakennettu troolari Thunder on ryöstökalastanut uhanalaisia lajeja jo vuosia Interpolin etsintäkuulutuksesta huolimatta, tuhoten samalla häikäilemättömästi valtameren elinympäristöjä.

Sea Shepherdin alus saa pahamaineisen merirosvolaivan näköpiiriinsä merialueella, joka on yksi maailman syrjäisimmistä ja hyisimmistä. Näin alkaa merihistorian pisin takaa-ajo. Edessä on neljän kuukauden taistelu luonnon elämästä ja kuolemasta – ja valtavista rahasummista.

Salakalastajien jäljillä pitää lukijan otteessaan kuin hyytävin dekkari – sillä erotuksella, että tässä tarinassa kaikki on totta.

Norjalaiset Eskil Engdal ja Kjetil Sæter ovat Dagens Næringsliv -lehden toimittajia. Salakalastajien jäljillä -teos on kotimaassaan ollut myynti- ja arvostelumenestys, jonka käännösoikeudet on myyty jo kymmeneen maahan.

”Tutkivana journalismina kirja on mestariteos, melkein taidetta.” – Morgenbladet

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Stupido Records täyttää 30 vuotta – uutuuskirja paljastaa sattumukset ja sekoilut suomalaisen musiikkibisneksen aluskasvillisuudessa20.3.2019 09:37:00 EETTiedote

Stupido Records on harvoja suomalaisia itsenäisiä pitkän linjan indie-levy-yhtiöitä. Sen 30-vuotista taivalta juhlitaan 11. ja 12.4. Helsingin Tavastia-klubilla, luonnollisesti värikkään livekattauksen voimin. Perustaja Joose Berglund paljastaa uutuuskirjassaan Stupido Records 30-vuotta – pari lanttia kaaoksesta, kuinka virolaisen Villu Tammen singlelevyn "vahingossa" julkaiseminen johti lopulta vuosikymmenien työhön suomalaisen vaihtoehtorockin parissa.