Tutkivien journalistien mestariteos Salakalastajien jäljillä on hyytävä tositarina kansainvälisestä rikollisuudesta

Norjalaisten toimittajien Eskil Engdalin ja Kjetil Sæterin true crime -kirja Salakalastajien jäljillä kertoo hyytävän tositarinan salakalastuksen taakse kätkeytyvästä miljoonabisneksestä ja merihistorian pisimmästä takaa-ajosta.

Hammaskala on syvänmerenherkku, jolla voi tehdä yhtä paljon rahaa kuin huumekaupalla ja ihmissalakuljetuksella. Laiton kalastus vetää rikollisia puoleensa kuin liha kärpäsiä.

Salakalastajien jäljillä kertoo ympäristöjärjestö Sea Shepherdin mittavista ponnistuksista laittomien kalastajien pysäyttämiseksi. Norjassa rakennettu troolari Thunder on ryöstökalastanut uhanalaisia lajeja jo vuosia Interpolin etsintäkuulutuksesta huolimatta, tuhoten samalla häikäilemättömästi valtameren elinympäristöjä.

Sea Shepherdin alus saa pahamaineisen merirosvolaivan näköpiiriinsä merialueella, joka on yksi maailman syrjäisimmistä ja hyisimmistä. Näin alkaa merihistorian pisin takaa-ajo. Edessä on neljän kuukauden taistelu luonnon elämästä ja kuolemasta – ja valtavista rahasummista.

Salakalastajien jäljillä pitää lukijan otteessaan kuin hyytävin dekkari – sillä erotuksella, että tässä tarinassa kaikki on totta.

Norjalaiset Eskil Engdal ja Kjetil Sæter ovat Dagens Næringsliv -lehden toimittajia. Salakalastajien jäljillä -teos on kotimaassaan ollut myynti- ja arvostelumenestys, jonka käännösoikeudet on myyty jo kymmeneen maahan.

”Tutkivana journalismina kirja on mestariteos, melkein taidetta.” – Morgenbladet

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki3.12.2018 11:02Tiedote

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla. Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle. Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa. Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon. Lisätiedot: Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973