Tutkivien journalistien mestariteos Salakalastajien jäljillä on hyytävä tositarina kansainvälisestä rikollisuudesta

Norjalaisten toimittajien Eskil Engdalin ja Kjetil Sæterin true crime -kirja Salakalastajien jäljillä kertoo hyytävän tositarinan salakalastuksen taakse kätkeytyvästä miljoonabisneksestä ja merihistorian pisimmästä takaa-ajosta.

Hammaskala on syvänmerenherkku, jolla voi tehdä yhtä paljon rahaa kuin huumekaupalla ja ihmissalakuljetuksella. Laiton kalastus vetää rikollisia puoleensa kuin liha kärpäsiä.

Salakalastajien jäljillä kertoo ympäristöjärjestö Sea Shepherdin mittavista ponnistuksista laittomien kalastajien pysäyttämiseksi. Norjassa rakennettu troolari Thunder on ryöstökalastanut uhanalaisia lajeja jo vuosia Interpolin etsintäkuulutuksesta huolimatta, tuhoten samalla häikäilemättömästi valtameren elinympäristöjä.

Sea Shepherdin alus saa pahamaineisen merirosvolaivan näköpiiriinsä merialueella, joka on yksi maailman syrjäisimmistä ja hyisimmistä. Näin alkaa merihistorian pisin takaa-ajo. Edessä on neljän kuukauden taistelu luonnon elämästä ja kuolemasta – ja valtavista rahasummista.

Salakalastajien jäljillä pitää lukijan otteessaan kuin hyytävin dekkari – sillä erotuksella, että tässä tarinassa kaikki on totta.

Norjalaiset Eskil Engdal ja Kjetil Sæter ovat Dagens Næringsliv -lehden toimittajia. Salakalastajien jäljillä -teos on kotimaassaan ollut myynti- ja arvostelumenestys, jonka käännösoikeudet on myyty jo kymmeneen maahan.

”Tutkivana journalismina kirja on mestariteos, melkein taidetta.” – Morgenbladet

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Rosa Liksomin Everstinna menestyy Suomessa ja maailmalla17.11.2017 10:39Tiedote

Rosa Liksomin syyskuussa ilmestynyt Everstinna-romaani niittää menestystä Suomessa ja ulkomailla. Suurteos kaivaa Suomen juhlavuotena luurankoja kansakunnan kaapin päältä ja kaapin takaa. Liksomin äidinkielellä, meänkielellä, kirjoitetun romaanin englanninkieliset oikeudet on jo myyty Graywolf Pressille (USA). Tämän lisäksi oikeudet on myyty seitsemään maahan: Italiaan, Tsekkiin, Tanskaan, Saksaan, Ranskaan, Viroon ja Ruotsiin. ”Everstinna kiinnostaa laajasti eri kielialueilla, ja sitä luetaan parhaillaan monessa kustantamossa ympäri maailman”, kommentoi Liksomin agentti Siri Lindgren Hedlund Literary Agencysta. Everstinnaa on painettu marraskuuhun mennessä jo yli 24 000 kappaletta. Romaani keräsi Suomessa ilmestyessään ylistäviä arvioita, ja sitä kuvailtiin muun muassa viiden tähden romaaniksi. ”Rosa Liksomin kirja on jälleen kerran tapaus. Siinä on syvästi koskettavan romaanin aineksia: vetävä, ajatuksia herättävä, rohkea, intohimoinen, jälkensä jättävä. Se on kirja, jonka haluaa ant