Tuuliajolla Berliinissä – aikoinaan kielletty klassikko ilmestyy viimein suomeksi

Suomessa paremmin lastenkirjailijana tunnetun Erich Kästnerin pääteos Tuuliajolla Berliinissä julkaistiin alunperin jo vuonna 1931, mutta päätyi silloin natsien kirjarovioihin. Vuonna 2013 ilmestynyt sensuroimaton versio nosti uuden Kästner-innostuksen, ja nyt tämä klassikko saadaan vihdoin myös suomeksi Vesa Tapio Valon kääntämänä.
Kansi: Satu Enstedt

Erich Kästnerin romaani Tuuliajolla Berliinissä on julkaistu Aviadorin kustantamana.

Erich Kästnerin Berliini kuhisee erikoislaatuisia ihmisiä ja ilmiöitä. Romaanin päähenkilö on valmistunut yliopistosta, mutta maailmanlaajuinen lama sysää hänet mainostoimittajaksi tupakkatehtaaseen. Öisin hän vaeltelee ystäviensä kanssa seksiklubeilla ja bordelleissa yrittäen samalla ymmärtää, mitä maailmassa ja hänessä itsessään on tapahtumassa. Fabian, kirjallisuustieteen tohtori ja vastentahtoinen tupakkamainosten tehtailija, vaeltelee kaupungissa, ajautuu toinen toistaan värikkäämmille klubeille ja eroottisiin seikkailuihin ja yrittää saada otetta kaikesta ympärillään ja itsessään tapahtuvasta. Totutut moraaliset lait eivät enää tunnu pätevän. Eletään aikaa juuri ennen Hitlerin valtaannousua.

Tuuliajolla Berliinissä on tekijänsä pääteos ja kuuluu Christopher Isherwoodin Cabaret’n ja Alfred Döblinin Berlin Alexanderplatzin ohella aikansa keskeisiin klassikkoromaaneihin. Teoksen sensuroimattoman version julkaiseminen vuonna 2013 sai maailmalla aikaan uuden Kästner-innostuksen. Romaani on käännetty kymmenille kielille, ja siitä on tehty elokuva- ja näytelmäversioita.

Nyt ensi kertaa suomennettu teos julkaistiin alun perin 1931, ja se päätyi oitis natsien kirjarovioihin. Pasifistina tunnettu Kästner jäi julkaisukiellosta huolimatta Saksaan. Kansainvälistä mainetta hän on saanut myös runoillaan ja lastenkirjoillaan, joista tunnetuin on Pojat salapoliiseina.

Erich Kästner (s. 1899–1974) oli saksalainen kirjailija, joka tunnetaan Suomessa parhaiten lastenkirjoistaan. Kun Kästnerin tuotanto poltettiin natsien tullessa valtaan, alettiin hänen teoksiaan julkaista Sveitsissä. Keväällä 2023 ilmestyvä Tuuliajolla Berliinissä on kirjailijan ehdoton pääteos. Se on säilyttänyt ajankohtaisuutensa ja ilmestyy nyt ensimmäisen kerran suomeksi.

Suomentaja Vesa Tapio Valo (s. 1951) on dramaturgi ja teatteriohjaaja, joka on aikaisemmin suomentanut saksalaista draamaa ja kabareelauluja. Hän on ohjannut muun muassa G.E. Lessingin klassikkodraaman Viisas Natan Helsingin kaupunginteatteriin ja työskennellyt myös Bonnissa ja Bremenissä.

KÄSTNER, ERICH : Tuuliajolla Berliinissä
Sidottu, kovakantinen
Ilmestymisaika: Tammikuu 2023
Suomentaja: Vesa Tapio Valo

Lähetämme pyynnöstä arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse. Arvostelukappalepyynnöt voi lähettää osoitteeseen tilaukset@aviador.fi. Haastattelupyynnöt sekä tiedustelut pressikuvista pyydämme esittämään Aviadorin tiedottaja Miksu Väkiparralle.

Kansi: Satu Enstedt
Kirjailija Erich Kästner © Grete Kolliner