Tuusulan ja Keravan bussilinjasto uudistuu 12.8.2019 – tutustu tietopakettiin HSL:n verkkosivuilla

Tuusulan ja Keravan bussilinjasto uudistuu 12.8.2019, kun HSL:n liikenteessä siirrytään syyskauden aikatauluihin. Uudistuksen myötä etenkin eteläisen Tuusulan joukkoliikenne muuttuu ratkaisevasti. Uuden bussilinjaston verkkosivut on nyt avattu osoitteessa hsl.fi/tuusulajakerava2019.

Kaikkein suurin muutos linjastossa on se, että eteläisen Tuusulan joukkoliikenne ei enää perustu suoriin kaukobussivuoroihin Helsingin Kamppiin, vaan tulevaisuudessa yhteyksiä tarjotaan ennen muuta junaradan varteen. Työmatkaliikenteessä säilyy myös suora yhteys Helsingin kantakaupunkiin, Hakaniemeen.

”Tällä linjastolla olemme pyrkineet parhaamme mukaan toteuttamaan ne toiveet, joita olemme alueen asukkailta kuulleet”, kertoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen.

Uuden bussilinjaston taustalla on Tuusulan liittyminen HSL:n jäseneksi vuoden 2018 alusta. Jo silloin HSL:n liput alkoivat kelvata kunnan joukkoliikenteessä, mutta nyt myös bussiliikenne siirtyy täysimääräisesti HSL:n tilaamaksi.

Se tarkoittaa, että liikenteeseen tulee esteettömiä ja matalalattiaisia busseja, joilla on mahdollista matkustaa esimerkiksi pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa. Lisäksi bussien kulkua voi seurata reaaliajassa Reittioppaassa. Kaikkien bussien sisällä on myös näyttö, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen.

Eteläisessä Tuusulassa tarjotaan entistä tiiviimpiä yhteyksiä muun muassa Keravan, Leinelän ja Tikkurilan asemille. Kellokosken yhteydet perustuvat linjaan 665, joka kulkee Kellokosken ja Hyrylän väliä Järvenpään aseman kautta. Jokelassa junat palvelevat kuten nykyäänkin.

Keravalla kaikki bussit saavat toisen päätepysäkkinsä Keravan asemalta, jolloin vaihdot junan ja bussin välillä paranevat merkittävästi.

Uudesta bussilinjastosta kerrotaan verkkosivujen lisäksi myös infolehdessä, joka jaetaan Tuusulan ja Keravan kotitalouksiin elokuun alussa, noin puolitoista viikkoa ennen uuden bussilinjaston aloittamista.

Myös Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjasto uudistuu 12.8. – myös siitä kerromme lisää lähiaikoina.

Tuusulan ja Keravan uuden bussilinjaston verkkosivut: hsl.fi/tuusulajakerava2019

Aleksi Manninen
joukkoliikennesuunnittelija

HSL-sovelluksessa häiriö torstaina 22.8. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22.22.8.2019 18:22:09 EESTTiedote

Päivitys 22.8. klo 22. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22. HSL-sovellus vikaantui torstaina noin kello 13. Häiriön seurauksena sovellus eikä sen lippuosio ei toimi normaalisti ja osa sovelluksessa tilatuista lipuista jää toimittamatta asiakkaille. Myöskään asiakkaiden kausiliput eivät välttämättä näy sovelluksessa. Sovelluksen vikaa ja sen syitä selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä häiriön kestosta ei ole kuitenkaan arviota, mutta HSL tiedottaa muun muassa HSL.fi sivuilla kun vika on saatu korjattua. Ennen häiriön korjausta sovelluksesta ei kuitenkaan kannata yrittää lipun ostoa. Muut lipunmyyntikanavat toimivat normaalisti, joten matkustajien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan niitä. Näitä ovat muun muassa lippuautomaatit tai esimerkiksi myyntipisteet kuten R-kioskit. Myös bussinkuljettajat myyvät lippuja ja lisäksi HSL-kortit toimivat normaalisti. Häiriötilanteesta on myös tiedotettu kuljettajia, matkalipuntarkastajia ja konduktöörejä. Virheellisesti veloitettuj

Venäjän presidentin Vladimir Putinin vierailuun liittyvät saattueet ja järjestelyt vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingissä ja Vantaalla keskiviikkona 21. elokuuta 2019.20.8.2019 13:50:27 EESTTiedote

Venäjän presidentin Vladimir Putinin vierailuun liittyvät saattueet ja järjestelyt vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingissä ja Vantaalla keskiviikkona 21. elokuuta 2019. Merkittävimpiä vaikutukset ovat Mannerheimintiellä ja Presidentinlinnan ympäristössä sekä Suomenlinnan liikenteessä. Myös raitioliikenteeseen on odotettavissa hetkellisiä häiriöitä.