Tuusulan ja Keravan bussilinjasto uudistuu 12.8.2019 – tutustu tietopakettiin HSL:n verkkosivuilla

Tuusulan ja Keravan bussilinjasto uudistuu 12.8.2019, kun HSL:n liikenteessä siirrytään syyskauden aikatauluihin. Uudistuksen myötä etenkin eteläisen Tuusulan joukkoliikenne muuttuu ratkaisevasti. Uuden bussilinjaston verkkosivut on nyt avattu osoitteessa hsl.fi/tuusulajakerava2019.

Kaikkein suurin muutos linjastossa on se, että eteläisen Tuusulan joukkoliikenne ei enää perustu suoriin kaukobussivuoroihin Helsingin Kamppiin, vaan tulevaisuudessa yhteyksiä tarjotaan ennen muuta junaradan varteen. Työmatkaliikenteessä säilyy myös suora yhteys Helsingin kantakaupunkiin, Hakaniemeen.

”Tällä linjastolla olemme pyrkineet parhaamme mukaan toteuttamaan ne toiveet, joita olemme alueen asukkailta kuulleet”, kertoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen.

Uuden bussilinjaston taustalla on Tuusulan liittyminen HSL:n jäseneksi vuoden 2018 alusta. Jo silloin HSL:n liput alkoivat kelvata kunnan joukkoliikenteessä, mutta nyt myös bussiliikenne siirtyy täysimääräisesti HSL:n tilaamaksi.

Se tarkoittaa, että liikenteeseen tulee esteettömiä ja matalalattiaisia busseja, joilla on mahdollista matkustaa esimerkiksi pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa. Lisäksi bussien kulkua voi seurata reaaliajassa Reittioppaassa. Kaikkien bussien sisällä on myös näyttö, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen.

Eteläisessä Tuusulassa tarjotaan entistä tiiviimpiä yhteyksiä muun muassa Keravan, Leinelän ja Tikkurilan asemille. Kellokosken yhteydet perustuvat linjaan 665, joka kulkee Kellokosken ja Hyrylän väliä Järvenpään aseman kautta. Jokelassa junat palvelevat kuten nykyäänkin.

Keravalla kaikki bussit saavat toisen päätepysäkkinsä Keravan asemalta, jolloin vaihdot junan ja bussin välillä paranevat merkittävästi.

Uudesta bussilinjastosta kerrotaan verkkosivujen lisäksi myös infolehdessä, joka jaetaan Tuusulan ja Keravan kotitalouksiin elokuun alussa, noin puolitoista viikkoa ennen uuden bussilinjaston aloittamista.

Myös Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjasto uudistuu 12.8. – myös siitä kerromme lisää lähiaikoina.

Tuusulan ja Keravan uuden bussilinjaston verkkosivut: hsl.fi/tuusulajakerava2019

Aleksi Manninen
joukkoliikennesuunnittelija

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat 12.8.2019 – tutustu uusiin reitteihin ”Lontoon metrokartan” avulla10.6.2019 09:51:48 EESTTiedote

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa. Uusiin linjoihin on nyt mahdollista tutustua HSL:n uuden kartan avulla, joka esittelee kaikki linjaston linjat ja pysäkit. Linjastouudistuksesta on myös julkaistu tietopaketti HSL:n verkkosivuilla, ja elokuun alussa kaikkiin muutosalueen talouksiin jaetaan linjastouudistuksesta kertova infolehti.