Twitterin käyttö vähenee kunnissa, TikTokin käyttö kasvussa
Yleisimmin kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa Facebookissa (99 %), Instagramissa (93 %) ja YouTubessa (83 %). Linkedin (56 %) on noussut Twitterin (52 %) ohi neljänneksi käytetyimmäksi some-kanavaksi. Tieto selviää Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä, joka toteutetaan kahden vuoden välein.
Kuntien verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön selvitys 2022
Twitterin käyttö vähenee kunnissa, TikTokin käyttö kasvussa
Yleisimmin kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa Facebookissa (99 %), Instagramissa (93 %) ja YouTubessa (83 %). Linkedin (56 %) on noussut Twitterin (52 %) ohi neljänneksi käytetyimmäksi some-kanavaksi. Tieto selviää Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä, joka toteutetaan kahden vuoden välein.
TikTokin käyttö on kasvussa, mutta on vielä pientä. 15 % vastanneista kunnista käyttää TikTokkia.
Nuorisotoimi, kirjasto, kulttuuri- ja liikuntatoimi ovat kunnan toimialoista useimmiten sosiaalisen median kanavissa.
Eniten sosiaalisen median palveluissa toimitaan suomeksi (95 %). Englannin ja ruotsin osuus 26 %.
Kaksi kunnanjohtajaa kolmesta sosiaalisessa mediassa
Lähes kaksi kolmesta (64 %) kunnanjohtajasta toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa. Osuudessa ei ole juurikaan muutosta kahden vuoden takaiseen.
– Vaikuttaa siltä, että kunnanjohtajien some-aktiivisuus on tasaantunut. Ne kunnanjohtajat, joille sosiaalinen media on luonteva väline, toimivat jo työroolissaan sosiaalisessa mediassa, toteaa Kuntaliiton viestinnän kehittämispäällikkö Tony Hagerlund.
Yleisimmin kunnanjohtajat toimivat sosiaalisen median kanavista Facebookissa (49 %). Twitterin (38 %) merkitys on pienentynyt kahden vuoden takaisesta. Instagramia käyttää nyt työroolissaan joka neljäs kunnanjohtaja (26 %).
Valtuuston kokouksia voi seurata suorana kunnan verkkosivuilla tai muilla tavoin 78 prosentilla vastanneista kunnista.
Verkkopalvelu-uudistuksia on käynnissä vähemmän kuin kolme vuotta sitten
Joka kolmas vastanneista kunnista (32 %) on uusimassa kunnan julkista verkkopalvelua. Kolme vuotta sitten uudistus oli käynnissä 54 prosentilla. Myös kunnan intranetia uusii aiempaa harvempi, kolme vuotta sitten uudistus oli käynnissä 42 prosentilla kunnista, nyt 23 prosentilla.
– Luultavasti muutosta selittää kaksi asiaa. Muutama vuosi sitten kunnat uusivat verkkopalveluitaan huomioimaan saavutettavuuslain, ja tarpeen oli parantaa myös responsiivisuutta (eli sivuston toimimista esimerkiksi mobiililaitteilla). Nyt isot uudistukset on tehty ja on palattu normaalimpaan tilanteeseen, arvioi Hagerlund.
Likimain kaikilla vastanneilla kunnilla (96 %) on verkkopalveluissa sisältöä suomeksi. Englanniksi on sisältöä 49 prosentilla, ja ruotsiksi 32 prosentilla kunnista.
Verkkopalveluiden saavutettavuuden osalta tilanne on paras käyttöliittymien ja teknisen toteutuksen osalta. Verkkopalveluiden sisältöjen saavutettavuuden suhteen on työtä tehtävänä, ja haastavin tilanne on liitteiden osalta.
Hyvinvointialueuudistuksella vaihteleva vaikutus kunnan verkkopalveluihin
Kyselyn yhteydessä pyydettiin myös kuntien arvioita siitä, miten hyvinvointialueuudistus vaikuttaa kunnan verkkopalveluihin.
Monella kunnalla uudistus ei aiheuta lainkaan muutoksia verkkopalveluihin, sillä sote-palvelut on jo aiemmin siirretty kuntayhtymään. Osalla kunnista muutos merkitsee suurta läpikäyntiä, sivustorakenteen uudistusta, uudelleenlinkityksiä ja yhteystietojen päivittämistä. Kuntalaisten ohjaamiseen oikean tiedon äärelle on varauduttu alkuvuodesta.
– Tietyissä kunnissa ylimenokausi tulee pitkittymään, sillä hyvinvointialueen verkkosivut eivät ehdi täysin valmistua vuodenvaihteeseen, toteaa Kuntaliiton viestinnän asiantuntija Riikka Komu.
Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyyn vastasi 181 kuntaa, vastausprosentti oli 58,6.
Lisätietoja:
Tony Hagerlund, viestinnän kehityspäällikkö, Kuntaliitto, 050 526 2158
Riikka Komu, viestinnän asiantuntija, Kuntaliitto, 044 543 1987
etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tony HagerlundVerkkopalveluiden kehityspäällikkö
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kontiolahti on Suomen liikkuvin kunta: kansainvälisen tason kilpailuolosuhteet ja kaikkien kuntalaisten liikuttaminen palkittiin Urheilugaalassa12.1.2023 19:19:49 EET | Tiedote
Urheilugaalan UNO-pokaali ja Suomen liikkuvimman kunnan titteli lähtivät tänä vuonna kuntaan, jossa yhdistyvät kansainvälisen tason kilpailuolosuhteet ja kaikkien kuntalaisten liikuttaminen. Kontiolahti palkittiin Urheilugaalassa torstaina 12. tammikuuta Suomen liikkuvimpana kuntana.
Gustav Adolfs, Kontiolax och Orivesi tävlar om titeln Finlands aktivaste kommun8.12.2022 18:12:27 EET | Tiedote
Gustav Adolfs (Hartola), Kontiolax och Orivesi är finalisterna i tävlingen Finlands aktivaste kommun. I tävlingen som ordnas för femte gången, sökte man i år en kommun som på bred front främjat kommuninvånarnas motionsmöjligheter. I år betonades mångsidiga förutsättningar för motion och fysisk aktivitet.
Hartola, Kontiolahti ja Orivesi kisaavat Suomen liikkuvimman kunnan tittelistä8.12.2022 15:04:56 EET | Tiedote
Hartola, Kontiolahti ja Orivesi ovat Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finalistit. Viidettä kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa haettiin tänä vuonna kuntalaisten liikunta- ja liikkumismahdollisuuksia laaja-alaisesti edistänyttä kuntaa. Tänä vuonna painopisteenä olivat monimuotoiset liikkumisen olosuhteet.
Kestävän kehityksen tavoitteet motivoivat enemmistöä kunta-alan organisaatioista innovaatiotoimintaan8.12.2022 10:41:27 EET | Tiedote
Kestävän kehityksen tavoitteista tarve ekologiseen ja taloudelliseen kestävyyteen motivoi yli puolta kunta-alan organisaatioista innovaatiotoimintaan, tarve sosiaaliseen kestävyyteen vajaata neljäsosaa kunta-alan organisaatioita.
Twitteranvändningen minskar i kommunerna, TikTok på frammarsch29.11.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Av sociala medier använder kommunerna mest Facebook (99 %), Instagram (93 %) och YouTube (83 %). LinkedIn (56 %) har gått förbi Twitter (52 %) och är den fjärde mest använda kanalen på sociala medier. Det framgår av Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och sociala medier som genomförs vartannat år.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme