Työaikalakiesitys turvaa MTK:n tavoitteiden mukaisesti myös eläinten hyvinvoinnin

Hallitus antoi esityksensä työaikalain muuttamiseksi. MTK on tyytyväinen, että vielä kesäkuussa esillä olleet maaseutuelinkeinoja koskeneet lisärajoitukset oli poistettu esityksestä. MTK:n vaatimusten mukaisesti esitykseen oli tehty tarkoituksenmukaisia muutoksia.

– Eläinten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että aiempaan esitykseen lisättiin mahdollisuus yötyöhön esimerkiksi eläinten sairauden hoitoon liittyvässä työssä, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa. Metsäalan töiden sääntelyä ei haluta kiristää, vaan ala pidetään lain soveltamisalan ulkopuolella. Metsätyöntekijöiden työehtosopimuksessa huolehditaan työaikalakia vastaavista työaikasuojeluun liittyvistä määräyksistä.

MTK:n näkemyksen mukaan on tärkeää huolehtia työntekijän työaikasuojelusta, mutta tarjota työkaluja työnantajan ja työntekijän välisiin sopimuksiin. Hallituksen esitys viekin toimintaympäristöä oikeaan suuntaan, vaikkakin kehitettävää jää edelleen esimerkiksi paikallisessa sopimisessa.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK tyytyväinen sääntökirjan sovusta Puolan ilmastokokouksessa16.12.2018 08:21Tiedote

Puolan ilmastokokouksessa saatu sopu Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanon säännöistä on merkittävä edistysaskel. Sääntökirjaa yhteisistä raportointi- ja laskentasäännöistä tarvitaan, jotta kansainvälinen kunnianhimoinen ilmastopolitiikka voi saavuttaa tavoitteensa. MTK pitää myönteisenä Katowicen kokouksen antina myös sitä, että maatalous on vähitellen saamassa suuremman roolin neuvotteluprosessissa.