Työaikalakiesitys turvaa MTK:n tavoitteiden mukaisesti myös eläinten hyvinvoinnin

Hallitus antoi esityksensä työaikalain muuttamiseksi. MTK on tyytyväinen, että vielä kesäkuussa esillä olleet maaseutuelinkeinoja koskeneet lisärajoitukset oli poistettu esityksestä. MTK:n vaatimusten mukaisesti esitykseen oli tehty tarkoituksenmukaisia muutoksia.

– Eläinten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että aiempaan esitykseen lisättiin mahdollisuus yötyöhön esimerkiksi eläinten sairauden hoitoon liittyvässä työssä, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa. Metsäalan töiden sääntelyä ei haluta kiristää, vaan ala pidetään lain soveltamisalan ulkopuolella. Metsätyöntekijöiden työehtosopimuksessa huolehditaan työaikalakia vastaavista työaikasuojeluun liittyvistä määräyksistä.

MTK:n näkemyksen mukaan on tärkeää huolehtia työntekijän työaikasuojelusta, mutta tarjota työkaluja työnantajan ja työntekijän välisiin sopimuksiin. Hallituksen esitys viekin toimintaympäristöä oikeaan suuntaan, vaikkakin kehitettävää jää edelleen esimerkiksi paikallisessa sopimisessa.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).