Työaikalakiesitys turvaa MTK:n tavoitteiden mukaisesti myös eläinten hyvinvoinnin

Hallitus antoi esityksensä työaikalain muuttamiseksi. MTK on tyytyväinen, että vielä kesäkuussa esillä olleet maaseutuelinkeinoja koskeneet lisärajoitukset oli poistettu esityksestä. MTK:n vaatimusten mukaisesti esitykseen oli tehty tarkoituksenmukaisia muutoksia.

– Eläinten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että aiempaan esitykseen lisättiin mahdollisuus yötyöhön esimerkiksi eläinten sairauden hoitoon liittyvässä työssä, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa. Metsäalan töiden sääntelyä ei haluta kiristää, vaan ala pidetään lain soveltamisalan ulkopuolella. Metsätyöntekijöiden työehtosopimuksessa huolehditaan työaikalakia vastaavista työaikasuojeluun liittyvistä määräyksistä.

MTK:n näkemyksen mukaan on tärkeää huolehtia työntekijän työaikasuojelusta, mutta tarjota työkaluja työnantajan ja työntekijän välisiin sopimuksiin. Hallituksen esitys viekin toimintaympäristöä oikeaan suuntaan, vaikkakin kehitettävää jää edelleen esimerkiksi paikallisessa sopimisessa.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita ja jakavat hiilinieluja tänään Säätytalon edustalla15.5.2019 05:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät tänään hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla kello 8 - 9. Järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma. Osoituksena tästä järjestöt jakavat neuvottelijoille kuusentaimia istutettavaksi.

Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita Säätytalon edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 814.5.2019 10:12:59 EESTKutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 8 - 9. Tilaisuudella järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma.