Työeläkemaksut vuonna 2022

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat sopineet ehdotuksesta vuoden 2022 yksityisalojen työeläkevakuutusmaksuksi. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta.

Yksityisaloilla perittävä TyEL-työeläkemaksu vuonna 2022 on keskimäärin 24,85 prosenttia maksun perusteena olevasta palkasta. Maksuun sisältyy vuonna 2020 käytössä olleen tilapäisen työnantajamaksun alennuksen ensimmäinen takaisinmaksuerä.

Työnantajan maksu on keskimäärin 17,40 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista. Lukuun sisältyy työnantajamaksun alennuksen takaisinmaksuerä (0,45 prosenttia).

Työntekijän maksu vuonna 2022 säilyy tämän vuoden tasolla ja on 7,15 prosenttia alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla sekä 8,65 prosenttia 53–62-vuotiailla.

Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin vuonna 2021. Alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla se on 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.

Lisätietoja:
Mikko Kautto, Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen eläkeneuvotteluryhmän puheenjohtaja, mikko.kautto(at)etk.fi, puh. 029 411 2185

Työmarkkinajärjestöjen eläkeneuvotteluryhmä esittää TyEL:n rahoitusta käsittelevän työryhmätyön käynnistämistä21.6.2021 10:55:27 EEST | Tiedote