Työelämägallup: Puolet työllisistä on sitä mieltä, että Suomessa tarvitaan lisää ulkomaista työvoimaa

Puolet työelämässä olevista on sitä mieltä, että Suomessa tarvitaan lisää ulkomaista työvoimaa, osoittaa Suomen Yrittäjien teettämä Työelämägallup. Oleskelulupaprosessin sujuvoittaminen ja työkalut työpaikalle kotimaisten kielten kehittämiseksi ovat vastaajien mielestä tärkeimmät keinot ulkomaisen työvoiman sijoittumiseksi työyhteisöön. Yrittäjät peräänkuuluttaa konkreettisia tekoja työperäisen maahanmuuton kirittämiseksi, kuten verovähennyksiä kansainvälisten osaajien maahanmuuttokustannuksiin.
Verkostopäällikkö Aicha Manai Suomen Yrittäjistä. Kuva: Markus Sommers

Ulkomaisen työvoiman lisäämistä vastustaa noin kolmannes (32 %). Hieman alle viidennes (18 %) ei osaa ottaa kantaa asiaan.

Noin viidennes (21 %) arvioi, että omalla työpaikalla on tarvetta saada ulkomaista työvoimaa. Kaksi kolmesta on eri mieltä. 18–29-vuotiaat, johtavassa asemassa olevat ja toimihenkilöt arvioivat tarpeen suurimmaksi, työntekijät, yrittäjät ja työttömät vähäisimmäksi.

“Lähes 75 prosenttia yrityksistä kertoo kärsivänsä työvoimapulasta ja 300 000 ihmistä on työttömänä tai lomautettuna. Kohtaanto-ongelma on yksi työelämämme viheliäisimmistä pulmista. Tarvitsemme tehokkaan täydennyskoulutusten lisäksi mittavia satsauksia ulkomaisen työvoiman rekrytoimiseksi”, verkostopäällikkö Aicha Manai Yrittäjistä sanoo.

Keinot tilanteen parantamiseksi on olemassa

Työperäisten maahanmuuttajien oleskelulupaprosessin sujuvoittaminen ja työkalujen saaminen työpaikalle suomen ja ruotsin kielen kehittämiseksi ovat vastaajien mielestä tärkeimmät keinot, kun tavoitteena on lisätä ulkomaisen työvoiman sijoittumista työyhteisöön.

Esiin nousevat myös monimuotoisen johtamisen osaamisen ja työyhteisön valmiuksien vahvistamisen toimia kaksi- ja monikielisesti. Tärkeinä näitä asioita pitävät noin 70 prosenttia työelämässä olevista.

“Rakenteellisten uudistusten lisäksi työyhteisöissä ja yhteiskunnassa laajemminkin olisi hyvä käydä realistisia keskusteluja siitä, miltä tulevaisuuden monimuotoinen työelämä tulee näyttämään. Me tuemme työnantajia muutoksessa muun muassa kouluttamalla yrityksiä monikielisen työyhteisön johtamisesta”, Manai sanoo

“Hyvä, että Maahanmuuttovirasto tehostaa juuri nyt oleskelulupaprosesseja. Toimiva lupajärjestelmä on vähimmäisvaatimus. Työelämägallupin vastaajista 71 prosenttia pitää oleskelulupaprosessien sujuvoittamista tärkeänä tai erittäin tärkeänä.”

“Esimerkiksi kansainvälisten opiskelijoiden lukukausimaksuille tulisi antaa osittainen verovähennysoikeus, kun he jäävät Suomeen töihin ja myöntää pysyvä oleskelulupa. Yrittäjät ehdottaa, että hallitus asettaa määrälliset tavoitteet työ- ja koulutusperusteiselle maahanmuutolle ja mitoittaa toimenpiteensä sen mukaisiksi.”

Näin kysyttiin

- Työelämägallupin toteutti Kantar Public Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Tutkimuksessa oli 1511 vastaajaa, joista työllisiä 1028 (palkansaajat, yrittäjät, lomautetut ja työttömät).

-  Aineisto edustaa kohderyhmän työelämässä mukana olevia suomalaisia.

- Tutkimusaineisto on väestöedustava vastaajien sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

- Tutkimuksen kohderyhmä poimittu valtakunnallisesta Forum -nettipaneelista.

- Tulosten luottamusväli kokonaistuloksen (n=1028) osalta on +- 3,1 %-yksikköä 50 % tulostasolla.

- Kysely tehtiin 19. - 26.1.2023.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Aicha Manai 044 555 3220, aicha.manai@yrittajat.fi

Yrittäjä, Suomen Yrittäjien Maahanmuuttaja verkoston johtoryhmän jäsen Ali Giray, 040 027 3425. Ali.giray@arife.fi

Verkostopäällikkö Aicha Manai Suomen Yrittäjistä. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.