Onnettomuustietoinstituutti

Työkoneiden liikenneonnettomuuksissa useita kuolemantapauksia vuosittain

Jaa

Yhteensä 60 traktoria tai moottorityökonetta oli kymmenen vuoden aikana osallisena kuolemaan johtaneessa tieliikenneonnettomuudessa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 60 henkilöä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan kuljettajan tai matkustajan putoaminen onnettomuuden aikana traktorin ohjaamosta on keskeinen ongelma, ja se aiheutti kymmenen vuoden aikana 14 henkilön kuoleman.

Kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa mukana olleista työkoneista valtaosa on traktoreita. Kuva: Luca Lorenzelli, Mostphotos.
Kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa mukana olleista työkoneista valtaosa on traktoreita. Kuva: Luca Lorenzelli, Mostphotos.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa, vuosina 2011–2020 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa oli osallisena yhteensä 60 traktoria ja moottorityökonetta. Valtaosa (80 %) onnettomuusajoneuvoista oli maatalous- tai liikennetraktoreita. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 60 henkilöä, joista 18 oli traktorin tai moottorityökoneen kuljettajia, kolme näiden matkustajia ja 25 kuollutta oli muissa moottoriajoneuvoissa. Lisäksi kuoli viisi polkupyöräilijää ja yhdeksän jalankulkijaa.

Kaikkiaan 37 traktorin tai moottorityökoneen kuljettajaa oli onnettomuuksissa aiheuttajana. Näissä onnettomuuksissa yleisin onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen (12 kpl). Muiden moottoriajoneuvojen kuljettajien aiheuttamissa yhteenajoissa yleisin onnettomuustyyppi oli peräänajo, joita oli yhdeksän.

Kuolleista traktoreiden kuljettajista ja matkustajista neljä oli avo-ohjaamossa ja 17 turvaohjaamossa. Turvaohjaamossa olleista kymmenen henkilöä lensi onnettomuuden aikana ohjaamosta osittain tai kokonaan ulos, mikä aiheutti kuolemaan johtaneen vammautumisen. Niin ikään avo-ohjaamossa olleet saivat vakavimmat vammansa ohjaamosta putoamisen yhteydessä.

- Kuljettajan tai matkustajan putoaminen onnettomuuden aikana traktorin ohjaamosta johti useassa tapauksessa kuolemaan johtaneiden vammojen syntymiseen. Traktorissa ja työkoneessa kannattaa ehdottomasti käyttää turvavyötä. Turvaohjaamonkin ikkunat menevät usein rikki traktorin kaatuessa ja uhri päätyy helposti traktorinsa alle. Nykyisen tieliikennelain mukaan traktorissa on lähtökohtaisesti käytettävä tieliikenteessä turvavyötä, jos vyö on asennettu, muistuttaa liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.

Turvallisuuden parannusehdotuksina tutkijalautakunnat ovat esittäneet, että traktoreiden hytti- ja ikkunarakenteita tulee vahvistaa kestämään ajoneuvon kaatuminen ilman merkittäviä rakenteellisia muutoksia. Traktoreiden kuljettajia ja matkustajia tulee myös valistaa turvavyön käytön tärkeydestä sekä korostaa ajotehtävään keskittymistä ja kaikenlaisen riskinoton välttämistä. Tutkijalautakunnat muistuttavat myös, että nopeampien ajoneuvojen kuljettajien on varauduttava hitaasti liikkuviin työkoneisiin.

Liikennevakuutuksesta maksettuihin korvauksiin johtaneissa tie- ja katuverkolla tapahtuneissa liikennevahingoissa vuosina 2011–2020 oli vuodesta riippuen mukana 1000–2000 traktoria ja moottorityökonetta. Liikennevakuutuksesta on maksettu vuosittain henkilövahinkokorvauksia noin sadalle traktorin tai moottorityökoneen kuljettajalle ja matkustajalle.

Onnettomuustietoa tiiviisti 4/2022: Traktoreiden ja moottorityökoneiden onnettomuudet 

Lisätietoja: 

Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365

Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884 

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa mukana olleista työkoneista valtaosa on traktoreita. Kuva: Luca Lorenzelli, Mostphotos.
Kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa mukana olleista työkoneista valtaosa on traktoreita. Kuva: Luca Lorenzelli, Mostphotos.
Lataa
Kuljettajan tai matkustajan putoaminen onnettomuuden aikana traktorin ohjaamosta johti useassa tapauksessa kuolemaan johtaneiden vammojen syntymiseen, sanoo liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista. Kuva: Eeva Murtolahti.
Kuljettajan tai matkustajan putoaminen onnettomuuden aikana traktorin ohjaamosta johti useassa tapauksessa kuolemaan johtaneiden vammojen syntymiseen, sanoo liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista. Kuva: Eeva Murtolahti.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Ennakkotieto: Liikenneonnettomuuksien määrä laski tammi–elokuussa28.9.2022 07:44:34 EEST | Tiedote

Tammi‒elokuussa 2022 tapahtui yhteensä 127 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 138 henkilöä. Onnettomuuksia oli kaikkiaan 16 vähemmän ja kuolleita 20 vähemmän kuin edeltävänä vuonna vastaavana ajanjaksona. Onnettomuustietoinstituutin julkaisemat ennakkotiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietoihin. Lautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.

Undersökning av trafikolyckor i 50 år – Kalevi Laine har sett hundratals krockskadade bilar14.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Besiktningsmannen Kalevi Laine har i hela ett halvt sekel varit med i undersökningen av trafikolyckor och följt utvecklingen av trafiksäkerheten i Finland från första parkett. Han har sett hur bältesplikten och den förbättrade säkerhetstekniken i bilarna har bidragit till att antalet omkomna i trafiken har minskat, men den främsta orsaken till olyckorna är oförändrad.

Varoituslaitteettomat tasoristeykset ovat vaaran paikkoja30.8.2022 07:43:28 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Törmäystä edelsi useimmiten moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirhe. Valtaosa onnettomuuksista tapahtui tasoristeyksissä, joissa ei ollut varoituslaitteita, kuten puomia tai varoitusvaloa, ilmenee Onnettomuustietoinstituutin tekemästä, tasoristeysonnettomuuksia koskevasta selvityksestä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme