Työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä kääntyi alkuvuonna laskuun

Varmaan tulleiden työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä kääntyi laskuun tammi–toukokuussa. Alkuvuoden aikana olemme käsitelleet 11 työkyvyttömyyseläkehakemusta, joissa koronaviruksen aiheuttama jälkitila on keskeinen työkyvyttömyyden syy. Osittaisen vanhuuseläkkeen hakemusmäärät kasvoivat.

Täyden työkyvyttömyyseläkkeen hakemukset vähenivät Varmassa yli 5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös osittaisen työkyvyttömyyseläkkeen hakemusten määrä on kääntynyt kevään aikana laskuun.

– Hakemusten määrän laskuun ovat vaikuttaneet sekä koronapandemian aiheuttamat muutokset työelämään että taloustilanteeseen. Aiemmasta kehityksestä tiedetään, että työkyvyttömyyseläkehakemukset lisääntyvät talouden noususuhdanteessa ja vähenevät laskusuhdanteessa, ylilääkäri Jan Schugk kertoo.

– Hakemusten määrissä on lisäksi ollut korona-aikana selkeää vaihtelua kuukausittain. Tähän vaihteluun ei ole nähtävissä selkeää yksittäistä syytä. Hakemusten kokonaismäärä on kuitenkin pysynyt ilahduttavasti lasku-uralla, eläkejohtaja Jyrki Rasi täydentää.

Kokonaisuudessaan työkyvyttömyyseläkehakemuksia tuli Varmaan alkuvuonna 5 400.

– Sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin perustuvat hakemukset että mielenterveyden häiriöihin perustuvat hakemukset vähenivät, mutta koska mielenterveysperusteisten hakemusten lasku oli niukempaa, lisääntyi niiden suhteellinen osuus hakemuksista, Jan Schugk kertoo.

Varmassa käsitelty 11 eläkehakemusta, joissa koronavirus on työkyvyttömyyden keskeinen syy

Koronaviruspandemian seuraukset näkyvät työkyvyttömyyseläkehakemuksissa, kun Kelan kolmensadan päivän sairauspäivärahakausi on käytetty, eivätkä kaikki sairastuneet ole toipuneet työkykyiseksi. Alkuvuoden aikana olemme Varmassa käsitelleet 11 työkyvyttömyyseläkehakemusta, joissa keskeinen työkyvyttömyyden syy on ollut COVID-19-infektion jälkitila.

Työkyvyttömyyseläkehakemusten hylkäysosuus jatkoi kasvuaan alkuvuonna. Toukokuun loppuun mennessä uusien eläkehakemusten hylkäysprosentti oli 38,9 prosenttia. Myös kuntoutushakemuksia hylättiin aiempaa enemmän. Alkuvuonna 2021 hylkäysosuus oli 34 prosenttia, kun se vuonna 2020 oli 31 prosenttia.

– Hylkäysosuuksien kasvun taustalla on erityisesti mielenterveysperusteisten hakemusten osuuden kasvu, sillä terveydenhuollon hoito- ja toimintakäytännöistä johtuen henkilöt päätyvät usein pitkille sairauspoissaolojaksoille, vaikka sairauden hoito ei tätä vaatisi. Työkyvyttömyyden arviointi perustuu masennus- ja ahdistuneisuustiloissa pitkälti henkilön omaan arvioon ja kuvaukseen voinnistaan, eikä ulkopuolisen henkilön ole aina mahdollista arvioida tilannetta täysin objektiivisesti. Tällöin päädytään liian usein tilanteeseen, jossa henkilön tilanne ei työeläkevakuuttajan toimesta arvioitavan lääkärinlausunnon perusteella kuvaudu niin vaikea-asteisena kuin hän sen itse on kokenut, ja työkyvyttömyyseläkehakemus hylätään. Sama ilmiö heijastuu myös ammatillisen kuntoutuksen puolelle, Jan Schugk selvittää.

Osittaisen vanhuuseläkkeen hakemuksissa kasvua 8 prosenttia

Osittaisen vanhuuseläkkeen hakemusten määrä kasvoi alkuvuonna 8 prosenttia. Myös vanhuuseläkkeissä on kasvua 5 prosenttia.

Eläkehakemusten käsittelyaika lyheni Varmassa alkuvuonna edelleen: kaikkien eläkelajien keskimääräinen käsittelyaika oli 17 päivää. Aika on lyhyempi kuin työeläkealalla keskimäärin. Vanhuuseläkepäätöksen asiakkaamme saivat keskimäärin 5 päivässä.

Eläkehakemuksista jo 65 prosenttia tulee Varmaan sähköisinä hakemuksina. Vanhuuseläkkeen hakijoista valtaosa, 79 prosenttia haki alkuvuonna eläkettä verkossa. Osittaisessa vanhuuseläkkeessä osuus on peräti 95 prosenttia.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2021 lopussa 52,9 miljardia euroa.

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.