Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi yhä useampi – useimmiten taustalla mielenterveyssyyt

Työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä jatkoi Ilmarisessa kasvuaan vuonna 2019. Eniten lisääntyivät mielenterveyssyistä myönnetyt työkyvyttömyyseläkkeet.

Uusia työkyvyttömyyseläkehakemuksia tuli Ilmariseen viime vuonna lähes 7 prosenttia edellisvuotta enemmän, kaikkiaan reilut 11 000. Kasvu hidastui kuitenkin vuoden 2018 tasosta, jolloin työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä kasvoi Ilmarisessa 9 prosenttia. Yleisimmät työkyvyttömyyseläkkeiden syyt olivat mielenterveyden häiriöt sekä tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Eniten kasvoivat mielenterveyssyistä myönnetyt työkyvyttömyyseläkkeet, joissa kasvua edellisvuodesta oli noin 20 prosenttia.

– Mielenterveyden häiriöiden perusteella myönnetyt työkyvyttömyyseläkkeet olivat ensimmäistä kertaa suurin diagnoosiryhmä Ilmarisen myöntämissä työkyvyttömyyseläkkeissä. Tuki- ja liikuntaelinsairauksien perusteella myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden kasvu jäi puolestaan vähäiseksi, Ilmarisen työkykyjohtaja Kristiina Halonen sanoo.

Eniten kasvua alle 40- ja yli 60-vuotiaiden ikäryhmissä

Myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kasvoi Ilmarisessa eniten sekä nuorempien että iäkkäämpien ikäryhmissä. Voimakkainta kasvu oli alle 40-vuotiaille mielenterveyssyistä myönnetyissä työkyvyttömyyseläkkeissä. Kasvua edellisvuodesta oli 20 prosenttia.

– Mielenterveyssyiden vuoksi eläköidytään keskimäärin nuorempana, ja myös paluu työelämään on muihin sairausryhmiin verrattuna haasteellisempaa. Masennus on ylivoimaisesti suurin yksittäinen syy työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen, Halonen kertoo.

Myös yli 60-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeet lisääntyivät merkittävästi. Valtaosa muutoksesta johtui tuki- ja liikuntaelinten ja muiden fyysisten sairauksien perusteella myönnettyjen eläkkeiden lisääntymisestä, mutta myös mielenterveyssyistä myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kasvoi.

– Iäkkäämpien kohdalla pitkään jatkunut työttömyys ja nykytyöelämän tiukat vaatimukset ovat myös osasyynä työkyvyttömyyseläkehakemusten kasvuun, Halonen sanoo.

Työkykyjohtaminen on tärkeässä roolissa

Työkyvyttömyys aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain miljardien kustannukset. Työkykyriskien ennakoinnilla ja hallinnalla voidaan tukea työssä jatkamista ja pidentää työuria, mikä hyödyttää niin työntekijöitä, työnantajia kuin koko yhteiskuntaa.

– Jokainen ennaltaehkäisty työkyvyttömyyseläke on paitsi inhimillisesti tärkeä myös säästää yhteisiä varojamme.

– On hyvä, että työpaikoilla on alettu kiinnittää entistä enemmän huomioita henkilöstön työkykyyn ja työssä jatkamiseen. Työkykyjohtaminen vaatii suunnitelmallisuutta, tahtoa, resursseja ja yhteistyötä. Tiivis yhteistyö työterveyshuollon kanssa on merkittävässä roolissa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa työkyvyn haasteisiin puututaan, sitä todennäköisemmin mahdollinen työkykyongelma saadaan taklattua ja sitä todennäköisemmin ihminen pysyy työkykyisenä eläkeikään asti, Halonen jatkaa.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinen år 2019: Decenniest bästa placeringsintäkter, fortsatt tillväxt och förbättrad effektivitet14.2.2020 11:34:36 EETTiedote

Ilmarinens placeringar avkastade 11,8 procent, placeringstillgångarnas värde steg till över 50 miljarder euro och solvensen stärktes. Kundbeståndet ökade, kostnaderna sjönk, kostnadseffektiviteten förbättrades och kundåterbäringarna stiger till rekordhög nivå. Finansinspektionen preciserade anvisningarna om hanteringen av risken för arbetsoförmåga och som en följd av det kommer Ilmarinen att omorganisera sin verksamhet och inleda samarbetsförhandlingar som omfattar dessa planer

Ilmarinen in 2019: Decade's best investment return, continued growth and improved efficiency14.2.2020 11:23:41 EETPress release

Ilmarinen’s return on investments was 11.8 per cent, the value of investment assets rose to more than EUR 50 billion and solvency strengthened. The customer base grew, costs decreased, cost-effectiveness improved and client bonuses will rise to a record level. The Financial Supervisory Authority specified the guidelines concerning the management of disability risk, due to which Ilmarinen will initiate co-determination negotiations related to these plans.

Ilmarisen vuosi 2019: Sijoitustuotto vuosikymmenen paras, kasvu jatkui ja tehokkuus parani14.2.2020 11:20:47 EETTiedote

Ilmarisen sijoitukset tuottivat 11,8 prosenttia, sijoitusvarallisuuden arvo nousi yli 50 miljardiin euroon ja vakavaraisuus vahvistui. Asiakaskanta kasvoi, kulut laskivat, kustannustehokkuus parani ja asiakashyvitykset nousevat ennätystasolle. Finanssivalvonta tarkensi työkyvyttömyysriskin hallintaa koskevia ohjeita, minkä johdosta Ilmarinen järjestää toimintaa uudelleen ja aloittaa näitä suunnitelmia koskevat yt-neuvottelut.