Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari julkaisee tiistaina 20.8. verkkosivuillaan työllisyystavoitelaskurin, jossa tarkastellaan hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista. Laskuri perustuu Tilastokeskuksen työvoimatutkimukseen ja sen tuloksia tarkastellaan kuukausittain. Sivustolla julkaistaan lisäksi ajankohtaisia artikkeleita mediasta, jotka liittyvät työllisyyskehitykseen.

”Suomen hallituksen työllisyystavoite on niin merkityksellinen kansantalouden pitkän aikavälin hyvinvoinnin kannalta, että olemme halunneet kiinnittää siihen erityistä huomiota lanseeraamalla sivuston, josta työllisyystavoitteen toteutumista voi seurata”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Eduskuntavaalikeskustelujen aikaan kaikki eduskuntapuolueet sitoutuivat 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Tavoite konkretisoitui pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelmassa. Edellinen pääministeri Juha Sipilän hallitus asetti tavoitteekseen yli 100 000 työllistä eli vähintään 72 prosentin työllisyysasteen. Sipilän hallitus saavutti tavoitteensa.

Keskuskauppakamari on myös esittänyt kunnianhimoisempaa työllisyystavoitetta: seuraavan vuosikymmenen loppuun mennessä työllisyysasteen tulisi olla 80 prosentissa. Tärkeät hyvinvointivaltiomenot voidaan rahoittaa ilman merkittäviä leikkauksia julkiseen talouteen vain, jos työllisyysaste nousee.

”Työmarkkinoiden toiminta ja työllisyysasteen kehitys on otettava tosissaan. Sekä yhteiskunnan sosiaalinen oikeudenmukaisuus että yritysten toimintakyky ovat riippuvaisia työmarkkinoiden toiminnasta”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että työllisyysaste ja työmarkkinoiden toiminta on sekä yksilön tulojen, sosiaalisten suhteiden ja arjen rytmittämisen lisäksi elintärkeää. Työmarkkina on kansantalouden tärkein yksittäinen markkina.

”Suomi vanhenee vauhdilla, mikä lisää menopaineita muun muassa vanhuspalveluihin ja eläkkeisiin. Suomessa on myös liki 10 miljardin euron kestävyysvaje, mikä tarkoittaa sitä, että ennen pitkää menoja on leikattava tai veroja korotettava kestävyysvajeen verran. Silloin julkinen talous olisi pitkällä aikavälillä rahoituksellisesti tasapainossa”, Kotamäki päättää.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Työntekijän verotukseen keppiä ja vähän porkkanaa18.9.2019 15:57:34 EESTTiedote

Hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ansiotuloverotusta kevennetään 200 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistetaan pieni- ja keskituloisille palkansaajille, eläketulon saajille sekä etuustulojen saajille. Toisaalta työntekijöiden osuus työn sivukulujen kustannuksista kasvaa ensi vuonna edellisen hallituksen tekemän kilpailukykysopimuksen takia, mikä käytännössä kiristää työn verotusta. Myös suurimmista ansiotuloista perittävän solidaarisuusveron voimassaoloa jatketaan hallituskauden loppuun saakka.

Väyläverkosto on Suomen vientiteollisuuden selkäranka18.9.2019 10:54:52 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood kiittää hallitusta siitä, että budjettiriihessä on suhtauduttu vakavasti liikenteen infran korjausvelan pysäyttämiseen ja tilanteen korjaamiseen on osoitettu määrärahaa aiemmin sovitun mukaisesti. Infrahankkeiden perusväylänpidon rahoituksen 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus on välttämätön toimenpide korjausvelan pysäyttämiseksi.

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantaminen vaatii merkittäviä lisätoimia18.9.2019 10:12:07 EESTTiedote

Hallituksen kaavailema listaamattomien kasvuyritysten henkilöstön palkitsemista koskeva lainsäädäntöuudistus on tärkeä hanke startup-yritysten osaamisen vahvistamiseksi. Hallituksen panostukset ulkomaisten osaajien houkuttelemiseksi Suomeen ovat oikeasuuntaisia myös kasvuyritysten näkökulmasta. Startup-yritysten toimintaedellytysten parantaminen vaatii kuitenkin vielä merkittäviä lisätoimia.