Työmarkkinakeskusjärjestöt: Työ- ja osaamisperusteinen maahanmuutto kaipaa aktiivisia toimia myös seuraavalla hallituskaudella

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, SAK, Akava ja STTK) mielestä aktiivisia panostuksia työ- ja osaamisperusteiseen maahanmuuttoon on jatkettava seuraavalla hallituskaudella. Maahanmuuttopolitiikan on oltava tavoitteellista ja reilua. Suomen on sitouduttava vastuulliseen kansainväliseen rekrytointiin sekä aktiiviseen työperäisen hyväksikäytön ja harmaan talouden torjuntaan.

Kuva: Lehtikuva

Väestön ikääntyminen ja työikäisen väestön supistuminen heikentävät Suomen pitkän aikavälin kasvunäkymiä. Monet toimialat kärsivät jo nyt osaajapulasta. Lisääntyvä työ- ja osaamisperusteinen nettomaahanmuutto on keino vahvistaa julkista taloutta ja talouden kasvunäkymiä pitkällä aikavälillä. Työllisyysasteen nostamiseksi tarvitaan myös koulutustason nostoa ja joustavia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen työuran aikana.

Kuluvalla hallituskaudella on tehty oikeita toimia esimerkiksi lupamenettelyn nopeuttamiseksi ja ennakoitavuuden parantamiseksi monien ryhmien osalta. Tämä työ vaatii jatkoa ja laajentamista, jotta lupamenettely on yhdenvertainen, eikä maahantulijoista muodostu kahden kerroksen väkeä. Myös harmaan talouden ja työperäisen hyväksikäytön torjuntaan on panostettu kuluvalla hallituskaudella. Kehittämisessä ollaan oikealla tiellä, mutta johdonmukaisia toimia tarvitaan lisää.

Järjestöjen mielestä työvoimapulasta kärsivien alojen ja kasvualojen on oltava kansainvälisen rekrytoinnin ytimessä. Ammatinharjoittamisluvan edellyttämien tehtävien osalta osaajien ammattipätevyydestä ei voida kuitenkaan tinkiä. Seuraavalla hallituskaudella on panostettava esimerkiksi maahan muuttaneiden kielikoulutukseen sekä selkeisiin osaamisen tunnistamisen ja tutkintojen tunnustamisen palveluihin.

Työllisyysasteen kestävä nostaminen edellyttää, että työntekijät ja opiskelijat kiinnittyvät aidosti osaksi suomalaisia työmarkkinoita ja työyhteisöjä. Maahanmuuttajille on tarjottava laadukkaita työelämän neuvontapalveluja sekä tietoa Suomen työmarkkinoista ja työnteon ehdoista heidän omalla äidinkielellään. Myös perheenjäsenten asettautumista ja puolison työllistymistä on tuettava.

Keskusjärjestöjen maahanmuuttoaiheinen seminaari järjestetään tänään Helsingissä Tiedekulmassa klo 10.00 – 12.00. Siellä kuullaan kansanedustajien näkemyksiä työperusteisen maahanmuuton tarpeesta ja edistämisestä sekä hyväksikäytön torjunnasta.

Allekirjoittajat:
Jyri Häkämies, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Jarkko Eloranta, Suomen Ammattijärjestöjen Keskusliitto SAK
Pekka Piispanen, Akava ry
Antti Palola, STTK ry

Lisätiedot:
Asiantuntija Mikko Räsänen, 040 722 4100, mikko.rasanen@ek.fi
Maahanmuutto- ja työllisyyspolitiikan asiantuntija Eve Kyntäjä, 040 051 3162, eve.kyntaja@sak.fi
Johtava asiantuntija Miika Sahamies, 050 530 5366, miika.sahamies@akava.fi
Johtaja Taina Vallander, 040 184 1464, taina.vallander@sttk.fi

Kuva: Lehtikuva

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK kannattaa luottamusmiehen aseman vahvistamista lainsäädännöllä25.1.2023 09:30:00 EET | Tiedote

Teollisuuden palkansaajat (TP) on julkaissut raportin luottamusmiehistä 2020-luvun työpaikoilla. Sen on laatinut oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja. Raportin perusteella luottamusmiesten yhteistyö työpaikoilla on sujuvaa ja toimenkuva paljon työehtosopimuksissa ja laissa säädettyä laajempi. Luottamusmies on työpaikan vastuunkantaja, tuki ja turva, jonka puoleen käännytään inhimillisen elämän monenlaisissa ongelmakohdissa. Luottamusmiesten aseman vahvistamista lainsäädännöllä pidetään kuitenkin tärkeänä. Raportin pohjaksi laadittuun kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että luottamusmiehen valinnasta pitäisi Suomessa säätää lailla ─ Myös STTK kannattaa luottamusmiesten aseman vahvistamista lakisääteisesti, johtaja Minna Ahtiainen tiivistää. Sopimusjärjestelmä on hajautunut, ja raportti pohtii sen myötä luottamusmiehen aseman muutosta. Tulevaisuudessa luottamusmiehillä voi olla valvottavanaan entistä enemmän yksilöllisiä ja työpaikkakohtaisia määräyks

STTK: Ilmastotoimissa onnistuminen vaatii osaamisen vahvistamista24.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan vain puolet vastanneista arvioi, että omalla työpaikalla on riittävästi tietoa ja osaamista ilmastonmuutoksen torjumiseen tähtäävistä toimista. Myönteisimmin asiaa arvioivat miehet (58 %) ja ylemmät toimihenkilöt (60 %). Naisista vain 43 prosenttia ja työntekijäammateissa toimivista 44 prosenttia arvioi, että oman työpaikan osaaminen riittää ilmastotoimien tekemiseen. Tänään vietetään YK:n kansainvälistä koulutuksen päivää. Digitaalinen ja vihreä siirtymä muuttavat merkittävällä tavalla yhteiskuntaa ja työelämää. Työpaikoilla on entistä tärkeämpää vahvistaa osaamista ja kykyä sopeutua muutokseen. ─ Palkansaajille muutos näkyy osaamisvaatimusten kasvamisena. Siksi työuran aikana on oltava mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen ja täydentämiseen, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. STTK:n kyselyssä 56 prosenttia vastasi myönteisesti kysymykseen, onko työnantaja tarjonnut ammattitaitoa vahvistavaa koulutusta. Arvio