Työmuistin kuormittumisherkkyys selittää yksilöllisiä eroja kouluoppimisessa
Työmuisti on kapasiteetiltaan ja kestoltaan rajallinen aivojen tiedonkäsittelyjärjestelmä. Yksilöllinen vaihtelu työmuistin toiminnassa selittää yksilöiden välisiä eroja kouluoppimisessa ja muissa vaativissa kognitiivisissa eli tiedonkäsittelyn tehtävissä.
– Vallalla olevan selitysmallin mukaan työmuistin kapasiteetin yksilöllinen vaihtelu heijastaa yksilöiden välisiä eroja yleisissä tarkkaavuuden prosesseissa. Toisten selitysmallien mukaan työmuistiin kuuluu erikoistuneita alayksiköitä ja tiedonkäsittelyn toimintoja, jotka selittävät yksilöiden välisiä eroja kognitiivisissa taidoissa, selittää psykologian maisteri Kaisa Kanerva.
Väitöstutkimuksessaan Kanerva selvitti tarkemmin tekijöitä, jotka selittävät työmuistikapasiteetin yhteyttä koulutaitojen yksilölliseen vaihteluun 5- 16-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Tutkimukseen osallistui 1 069 koululaista.
Kahdessa ensimmäisessä osatutkimuksessaan Kanerva selvitti, miten ympäristön melu – ulkoinen häiriötekijä – ja toisaalta tehtävän vaativuustason vaihtelu – sisäinen häiriötekijä – vaikuttivat työmuistitehtävässä suoriutumiseen sekä työmuistikapasiteetin ja koulutaitojen välisen yhteyden voimakkuuteen.
– Sekä ulkoinen että tehtävänsisäinen häiriötekijä korostivat entisestään yksilöiden välisiä eroja työmuistikapasiteetin ja koulutaitojen välisen suhteen voimakkuudessa, Kanerva kertoo.
Väitöskirjan kahdessa viimeisessä osatyössä Kanerva tutki, onko työmuistikapasiteetin ja koulutaitojen välillä syy-seuraussuhde. Tutkimuksissa tarkasteltiin, paransiko yleisen työmuistikapasiteetin ja erityisen laskemistaidon harjoitteleminen lasten työmuistikapasiteettia ja varhaisia matemaattisia taitoja.
Vaikuttavuustutkimuksissa koululaiset harjoittelivat viiden viikon ajan tietokoneavusteisesti työmuistin erikoistuneita osa-alueita – kielellinen työmuisti ja lyhytkestoinen muisti sekä avaruudellisen hahmottamisen työmuisti ja lyhytkestoinen muisti – ja neljän viikon ajan ryhmämuotoisesti laskemista sekä työmuistia ja laskemista.
Tulokset osoittavat, että vaikka työmuistilla on vahva yhteys koulutaitoihin, työmuistin eri alayksiköiden harjoittaminen ei vahvistanut lasten varhaisia matemaattisia taitoja; laskemisen harjoittelu sen sijaan vahvisti.
– Väitöstutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että työmuistin yleisen tarkkaavuusmekanismin kuormittuminen kaventaa mentaalista työtilaa ja on siten merkittävä tekijä yksilöiden välisen kognitiivisen suoriutumisen selittäjänä. Kuitenkin myös aiemmin opittuja tehtäväkohtaisia säilömuistin edustuksia tarvitaan, jotta työmuisti voi toimia tehokkaasti ja edistää näin kouluoppimista, Kanerva tiivistää.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lasten kouluoppimisen taustalla olevien ongelmien tunnistamisessa sekä koulutaitoja edistävien harjoitteiden kehittämisessä.
– Tarvitaan standardoituja menetelmiä, joilla voidaan arvioida lapsen kykyä sietää häiriöitä muistitehtävän aikana. Kuntoutuksessa taas on keskityttävä niiden osataitojen harjoittamiseen, jotka ovat olennaisia lapselle ongelmia aiheuttavan koulutaidon kannalta.
PsM Kaisa Kanerva väittelee 10.10.2019 kello 12 Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Working memory in explaining individual differences in scholastic skills: Insights from assessment and training" (Työmuisti oppimiserojen selittäjänä: Näkökulmia työmuistin arvioinnista ja harjoittamisesta). Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Porthania, luentosali PIII, Yliopistonkatu 3. Vastaväittäjänä on Professor Paola Palladino, University of Pavia, ja kustoksena on professori Kimmo Alho.Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.
Väittelijän yhteystiedot:
kaisa.kanerva@helsinki.fi
**********************************
Ystävällisin terveisin
Päivi Lehtinen, viestinnän asiantuntija, Helsingin yliopisto
paivi.m.lehtinen@helsinki.fi 050 406 2043
Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Hayabusa2-avaruusluotaimen kohdeasteroidi 1998 KY26 on pieni, valkoinen, nopeasti pyörivä kallionlohkare18.9.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Maan lähiavaruuden asteroidi 1998 KY26, Hayabusa2-avaruusluotaimen tuleva kohde, on halkaisijaltaan noin 11 metriä eli merkittävästi aiemmin arvioitua pienempi. Tutkijat myös määrittivät asteroidin pyörimisajaksi noin viisi minuuttia, mikä on puolet aiemmin arvioidusta. Asteroidilla on harvinainen koostumus.
Helsingin yliopiston ja Rosebudin yhteistyö jatkuu17.9.2025 16:12:51 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja Niklas Bruun ja rehtori Sari Lindblom ovat käyneet keskustelun Rosebud-kirjakaupan toimitusjohtajan Hannu Paloviidan kanssa Rosebudin ja yliopiston yhteistyön muodoista jatkossa. Samalla sovittiin Kaisa-talon vuokrasuhteen loppuun ja muuttoon liittyvistä käytännön asioista.
Palkokasvien lisäämisellä sekä punaisen ja prosessoidun lihan vähentämisellä yllättävän positiivisia vaikutuksia miesten terveyteen17.9.2025 12:22:18 EEST | Tiedote
Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan punaisen ja prosessoidun lihan osittainen korvaaminen herne- ja härkäpapupohjaisilla elintarvikkeilla laskee miesten kokonais- ja ”huonoa” LDL-kolesterolia ja painoa.
Mediakutsu: Miten asiantuntijat edistävät algoritmisten järjestelmien kehittämistä16.9.2025 14:20:02 EEST | Kutsu
Tule torstaina 18. syyskuuta klo 17–19 Helsingin yliopiston Tiedekulmaan kuulemaan tekoälyteknologian tutkimuksen uusimpia tuloksia.
Matematiikan soveltamista pitäisi oppia paremmin jo koulupolun alussa16.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Matematiikan soveltaminen on keskeinen taito nyky-yhteiskunnassa, jossa koneet suorittavat puolestamme yksinkertaiset laskutoimitukset. Taitoja tulisi tukea tutkimukseen perustuvilla menetelmillä ja ottaa huomioon yksilön ominaisuudet sekä tehtävien piirteet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme