Työstä turvaa -hanke löysi väylän työllistää ukrainalaisia

Ukrainan sodan myötä Suomeen on saapunut tuhansia ukrainalaisia, joille työpaikka on ratkaiseva tapa rakentaa elämää uudelleen. StaffPoint Oy käynnisti yhteistyössä Elinkeinoelämä keskusliitto EK:n kanssa Työstä turvaa -hankkeen, jonka tavoitteena oli työllistää suomalaisiin yrityksiin 200-400 ukrainalaista sekä parantaa jo Suomessa olevien ulkomaisten osaajien työllistymistä nykyistä tehokkaammin. Työstä turvaa -hanke mahdollisti pilottivaiheen aikana 439 ukrainalaisen ja muun työluvallisen pakolaisen työllistymisen. StaffPoint jatkaa ukrainalaisten ja muiden kansainvälisten osaajien työllistämistä.

Rekrytoija työssään

Työstä turvaa -hanke valjasti halun auttaa konkreettisiksi tuloksiksi

StaffPointin kautta on hakenut yli 2400 kansainvälistä työnhakijaa. Näistä noin 2000 on ukrainalaisia ja 400 muita kv-osaajia. Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan lähes jokaiselle toimialalle ja jokaiseen ammattiryhmään. Hankkeen kautta on tähän mennessä työllistynyt yli 430 vieraskielistä eri tasoisiin tehtäviin kuten kiinteistöhuoltoon, kaupan hyllytystehtäviin, teollisuuteen, asiantuntijatehtäviin, ohjelmistokehittäjäksi, analyytikoksi, logistiikkatöihin sekä ravintola-alalle.

Hankkeeseen on tähän mennessä ilmoittautunut mukaan yli 88 suomalaista yritystä eri toimialoilta kuten kauppa-, majoitus-, ravintola-, IT- sekä teollisuus-, logistiikka- ja rakennusalalta.

– Olen kiitollinen yrityksille, jotka ovat työllistäneet ukrainalaisia sekä tehneet suomalaisesta työelämästä näinkansainvälisempää. Yhdessä luodut uudet toimintamallit avaavat ovia myös muille kansainvälisille osaajille. Hankkeella on ollut suuri merkitys niin yksilöiden kuin yritysten näkökulmasta, mutta toisaalta myös yhteiskunnallisesta perspektiivistä, summaa hanketta StaffPoint-konsernin toimitusjohtaja Anu Ahokas.

Iso osa Työstä turvaa -hankkeen vaikutuksista näkyy työnantajapuolella muuttuneissa asenteissa. Yrityspäättäjät ovat olleet hyvin kiinnostuneita työllistämään ukrainalaisia, mutta aiemmin työyhteisöissä ei ole ollut tarpeeksi valmiutta monikulttuurisuuden johtamiseen. Rohkeasti uskaltamalla yritykset kansainvälistyvät jo kotikentällään ja saavat kaipaamiansa uusia osaajia. Hyvien kokemusten ja tukipalveluiden ansiosta monet yritykset ovat rohkaistuneet, ja tällä hetkellä uusia rekrytointitarpeita on useita satoja.

On ensiarvoisen tärkeää, että maahan saapuvia ukrainalaisia kohdellaan oikeudenmukaisesti työelämässä. StaffPoint on mukana Työstä turvaa -hankkeen myötä Ukrainalaiset ja työelämäverkosto -työryhmässä yhdessä mm. Migrin, TE-palveluiden, TEM:in, AVI:n, ELY-keskuksen, vastaanottokeskuksien sekä usean 3. sektorin toimijoiden kanssa. Yhdessä on jaettu tietoa ja löydetty ratkaisuja mahdollisimman ripeän työelämään siirtymisen edistämiseksi.

Haasteet on tehty voitettaviksi

Työstä turvaa -hankkeessa on kohdattu myös haasteita. Moni hakijoista ei puhu englantia, mikä vaikeuttaa heidän työllistymistään. Myös kotimaasta saapuvat suru-uutiset voivat vaikuttaa työllistymisprosessiin ja työkykyyn.

Sen lisäksi, että Työstä turvaa -hankkeessa käytetään tulkkeja, rekrytoijina toimii englantia, ukrainaa ja venäjää puhuvia henkilöitä. Toimivaksi malliksi työpaikoilla on osoittautunut parityöskentely, jossa toinen puhuu ukrainan tai venäjän ohella englantia.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on ollut mielellään mukana käynnistämässä Työstä turvaa -hanketta ja on tyytyväinen, että sen avulla on onnistuttu työllistämään Suomeen paenneita. Työllistymistä voidaan edelleen edistää tukemalla suomenkielen oppimista.

EK:n kyselyt osoittavat, että suurin este työllistymiselle on kielitaidon puute. Kielitaidolla on myös suuri merkitys uuteen kotimaahan integroitumiseen. Kielen oppimiseen tarvitaan tukea. Konkreettisena toimena EK on ollut mukana tukemassa Finsku -kieltenoppimis-ympäristöä ukrainalaisille suomenkielen alkeiden opetteluun, kertoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

StaffPoint haluaa edelleen olla mukana kehittämässä suomalaista työmarkkinaa, vastata osaajapulaan uusin ratkaisuin ja panostaa työperäisen maahanmuuton edistämiseen ja tukemiseen.​ Työstä turvaa -hanke jatkuu.

Jenny von Knorring, StaffPoint, International Services, 050 366 9801

Teea Hurme-Rintala, StaffPoint, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 040 7257477

Mikko Räsänen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, asiantuntija, 040 722 4100

Rekrytoija työssään
Rekrytointitapahtumassa
Kv-rekrytapahtumassa kertomassa avoimista työpaikoista
Kertomassa työllistymismahdollisuuksista

StaffPoint-konserni on Suomen johtava henkilöstöpalvelualan yritys. Samasta konsernista asiakkaat saavat niin henkilöstövuokraus-, rekrytointi-, strategisten HR-ratkaisuiden, valmennus- kuin työkykypalvelut. Toimialatuntemuksemme on vahvaa. Asiakkaitamme ovat niin pienet kuin suuret yritykset, valtionhallinto ja muut julkisen sektorin toimijat, kunnat ja kaupungit. Palvelumme on skaalattavissa globaaliksi kumppanimme Randstadin verkostoja hyödyntäen. Asiakkaidemme suositteluhalukkuus on 90,1 % (2022).

Liikevaihtoennusteemme vuodelle 2022 on n. 120 M€ ja työllistävä vaikutus 3800 henkilötyövuotta. StaffPointin palveluksessa on vuosittain noin 12 000 aktiivista työntekijää yli 200 tehtävänimikkeellä. Toimimme 13 paikkakunnalla Suomessa ja lisäksi palvelemme asiakkaitamme Espanjan Mijaksessa. Konserniimme kuuluu myös koulutusorganisaatio Spring House, ohjelmistoyhtiö Saima Soft Oy sekä Digi- ja ICT osaajien konsulttitoimisto Henrico Digital Oy.

StaffPointin ja EK:n Työstä turvaa -hanke on Vuoden rekrytointiteko4.11.2022 14:45:41 EET | Tiedote

TOM KESKINEN STAFFPOINT-KONSERNIN TALOUSJOHTAJAKSI19.9.2022 14:19:45 EEST | Tiedote

StaffPoint on nimittänyt konsernin uudeksi talousjohtajaksi Tom Keskisen (KTM). Keskinen vastaa tehtävässään StaffPoint-konsernin talous- ja riskienhallintatoiminnoista, joista hän raportoi toimitusjohtaja Anu Ahokkaalle. Keskinen aloittaa 3.10.2022. "Olen iloinen, että saamme Tom Keskisen kaltaisen laaja-alaisen ja osaavan talousjohtajan osaksi StaffPoint-konsernin johtoryhmää. Hänellä on vahva kokemus talousjohtajan tehtävistä ja tarvittava strateginen osaaminen StaffPointin kasvutarinan toteuttamiseen yhdessä muun johtoryhmän kanssa. Haluan toivottaa Tomin lämpimästi tervetulleeksi taloon. Tom tuo meille mukanaan vankan osaamisensa niin palvelu- kuin ICT-yritysten taloushallinnon johtotason tehtävistä", Anu Ahokas, StaffPoint-konsernin toimitusjohtaja toteaa. Tom Keskinen (KTM) siirtyy tehtävään Avarn Securityn talousjohtajan tehtävästä. Aiemmin hän on työskennellyt talousjohdon tehtävissä mm. Microsoftilla ja Nokialla. "Olen todella innostunut uudesta tehtävästäni StaffPoint-konser

StaffPoint laajentaa toimintaansa Pirkanmaalla ostamalla Alen Consulting Oy:n1.4.2022 15:00:00 EEST | Tiedote