Työttömän mahdollisuus osa-aikatyöhön paranee

Huhtikuun alusta lähtien osa-aikatyöstä saatu palkka vaikuttaa työttömyysetuuteen vasta palkan maksupäivänä. Tämä nopeuttaa työttömyysetuuden maksamista, kun työtön aloittaa osa-aikatyön.
Kun työttömänä aloittaa osa-aikatyön, voidaan etuus maksaa jatkossa nopeammin. Käytettävissä olevat tulot jakautuvat eri tavoin kuin ennen lakimuutosta.

Huhtikuun alusta lähtien osa-aikaisesta tai pätkätyöstä saatu palkka vaikuttaa työttömyysetuuteen vasta palkan maksupäivänä.

Työn tekeminen on murroksessa. Ansiopäivärahan saajat tekevät yhä enemmän työttömyysjakson aikana osa-aika- ja keikkatyötä.

”Tämä lakimuutos on ihmisen puolella. Aiemmin osa-aikatyön vastaanottamisessa on ollut riskinä se, että työttömyysetuus viivästyy merkittävästi. Nyt tämä riski poistuu. Käytännössä lakimuutos kannustaa osa-aikatyöhön”, kertoo Yleinen työttömyyskassa YTK:n työttömyysturva-asiantuntija Petja Eklund.

Palkanmaksun ajankohta vaikuttaa työttömyysetuuden määrään

Tähän asti osa-aikatyöstä saatu palkka on vaikuttanut työttömän työttömyysetuuteen sillä ajanjaksolla, jolla se on ansaittu. Työttömyysetuuden määrän laskemista varten palkasta pitää olla riittävä palkkalaskelma. Tästä on aiheutunut viivästyksiä työttömyysetuuden maksamiseen, koska palkkaa ei välttämättä ole maksettu, eikä siitä ole ollut palkkalaskelmaa, kun etuushakemus on jätetty.

Maksuperusteisessa sovittelussa palkkalaskelma tarvitaan etuuden laskemista varten vasta sen jälkeen, kun palkka on jo maksettu.

”Siirtyminen ansaintaperusteisesta sovittelusta maksuperusteiseen tarkoittaa, että tehdystä osa-aikatyöstä ei tarvitse enää odotella palkkakuitteja työttömyysetuuden laskentaa varten. Käytännössä etuus voidaan maksuperusteisessa maksaa hakijalle siis nopeammin”, Eklund jatkaa.

Etuuden saajan oltava tarkkana

Työttömyysetuuden määrä säilyy lakimuutoksesta huolimatta samana. Ainoastaan sovittelun ajankohta muuttuu. Maksuperusteisessa sovittelussa tulot jakautuvat epätasaisemmin eri kuukausille. Tästä syystä osa-aikatyötä tekevän työttömyysetuuden saajan on jatkossa oltava tarkempi rahankäytössään.

”Maksuperusteisessa mallissa työ vaikuttaa työttömyysetuuteen jälkijättöisesti nykymalliin verrattuna. Raha on siis etupainotteisesti käytössä. Koska käytettävissä olevan rahan määrä ei kokonaisuudessaan muutu, voi seuraavassa maksussa olla rahaa vähemmän”, Eklund toteaa.

Tästä on kyse:

1.4.2019 soviteltu työttömyysetuus muuttuu lakimuutoksen myötä. Ansaintaperusteisesta työttömyysetuuden sovittelusta siirrytään maksuperusteiseen sovitteluun.

Muutoksen jälkeen osa-aika- tai pätkätyöstä saatu palkka sovitellaan työttömyysetuuden kanssa yhteen vasta silloin, kun palkka maksetaan.

1.4.2019 ja sen jälkeen tehty työ huomioidaan palkan maksupäivän mukaan.

Lakimuutoksen myötä ennen 1.4.2019 tehty työ huomioidaan työttömyysetuuden laskemisessa vielä ansainta-ajankohdan mukaan.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa jo yli 425 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa ja toimistossamme Loimaalla työskentelee 130 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi