Työttömyys kääntyi laskuun yhteiskunta-alan korkeakoulutetuilla

Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen tekemän työmarkkinatutkimuksen mukaan pahin työttömyyskausi näyttää olevan takanapäin ja työllisyys on paranemassa jopa odotettua nopeammin.

Työmarkkinatutkimuksen kyselyyn vastanneista oli työttömänä vajaat 6 prosenttia. Korkeimmillaan yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen työttömyys oli viime vuonna. Silloin työttömyysprosentti oli kahdeksan. Yli 20 vuoden tarkastelujaksolla työttömyys on ollut alalla matalimmillaan vuonna 2008, jolloin työttömiä oli alle kaksi prosenttia. Työttömyyttä on kahden viime vuoden aikana kokenut 18 prosenttia vastaajista. Edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 23 prosenttia.

-Työmarkkinatutkimuksen monet tunnusluvut osoittavat, että suunta on ylöspäin ja työttömyyden kurimus helpottamassa. Myös Akavan tuoreen työttömyyskatsauksen mukaan korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömien määrä vähenee kiihtyvällä tahdilla, Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen toteaa.

Myös vastavalmistuneiden työllisyystilanne on parantunut edellisvuodesta. Työttömänä oli vastaushetkellä hiukan yli 12 prosenttia. Luku laski yli kolme prosenttiyksikköä vuodentakaisesta. Hieman useampi kuin kaksi viidestä oli kokenut työttömyyden tai lomautuksen jossain vaiheessa valmistumisensa jälkeen.

-Vastavalmistuneilla työttömyyden keston mediaani on laskenut peräti kahdeksalla viikolla. Mediaanikesto on nyt 12 viikkoa, kun viimeksi se oli 20 viikkoa, Pöyhönen sanoo.

Työllisyystilanteen paranemisesta kertoo myös jäsenten yhteydenottojen sisältö. Yhteydenotot eivät koske enää pelkästään yt-neuvotteluja, irtisanomisia ja päättösopimuksia vaan yhä enemmän tarvitaan työsopimuksen tekemiseen apua ja palkkaneuvontaa.

-Työttömyysprosentin laskun lisäksi myös jäsenistön tulevaisuudenusko on kehittynyt positiiviseen suuntaan, iloitsee Pöyhönen.

YKA tukee yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen työllisyyttä tarjoamalla muun muassa uravalmennusta ja työnhakuun liittyviä koulutuksia. Liitto on mukana myös työttömille tarkoitetussa Työnhakuboosterin pienryhmätoiminnassa.

Kysely lähetettiin marraskuussa 2016 työmarkkinoilla oleville liiton jäsenille (9 647 henkilöä), ja kyselyyn vastasi noin joka viides. Vastaajista työskenteli noin 86 prosenttia kokopäiväisesti ja osa-aikaisesti 4 prosenttia. Liitto on tehnyt vastaavan kyselyn vuodesta 1994 alkaen. Työmarkkinatutkimuksen raportti on tiedotteen liitteenä. Raportissa on paljon tietoa yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen sijoittumisesta työmarkkinoille, määräaikaisista työsuhteista, työajasta ja palkkauksesta.

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen
simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.