Työttömyysturvan porrastaminen ei lisää työllisyyttä

Toimihenkilöliitto ERTO ei kannata työttömyyspäivärahan porrastamista, koska porrastaminen ei tutkimusten valossa parantaisi työllisyyttä. Sen sijaan työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta, jossa työtöntä kannustetaan aktiivisuuteen ja autetaan työllistymisessä.

Toimihenkilöliitto ERTO kannattaa ja pitää tarpeellisena työttömyysturvan tason parantamista, mutta ei työttömyyspäivärahan porrastamista järjestelmän sisäisillä rahansiirroilla.

- Työttömyysturvan porrastaminen siten, että turva olisi työttömyyden alussa korkeampi ja se alenisi työttömyyden jatkuessa, ei näytä tutkimusten mukaan parantavan työllisyyttä, sanoi Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen tänään liiton edustajistossa Helsingissä.

Nykyinen työttömyysturvan taso on Aaltosen mukaan liian alhainen. 2000 euron kuukausituloilta työttömäksi jäävän turva on ennen veroja 1245 euroa kuukaudessa, 3000 euron kuukausituloilta 1676 euroa ja 4000 euron tuloilta 1919 euroa.

- Työttömyysturvan tasoa pitäisi nostaa, jotta turvataan kohtuullinen toimeentulo koko työttömyyden ajalle. Mutta se, että parannetaan työttömyyden alkuvaiheen päivärahaa ja rahoitetaan se pidempään työttömänä olevien tuloja leikkaamalla ei olisi reilua eikä tarkoituksenmukaista. Tällainen uudistus siirtäisi sosiaaliturvaa heikoimmassa asemassa olevilta työttömiltä parhaassa asemassa oleville työttömille, Juri Aaltonen sanoi.

Työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta

Säätytalolla valmistellaan parhaillaan uutta hallitusohjelmaa. Sen yksi tavoite lienee nostaa työllisyysaste ainakin 75 prosenttiin. Myös ERTO näkee työllisyysasteen parantamisen välttämättömänä ja kannatettavana tavoitteena.

- Työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta, jossa työtöntä raipan sijasta kannustetaan ja tuetaan aktiivisuuteen ja työllistymiseen. Tarvitsemme aktiivista työllisyyspolitiikkaa, emme kenenkään työttömyysturvan heikentämistä emmekä nykyistä aktiivimallia, Juri Aaltonen sanoi edustajiston kokouksessa