Työttömyysturvan porrastaminen ei lisää työllisyyttä

Toimihenkilöliitto ERTO ei kannata työttömyyspäivärahan porrastamista, koska porrastaminen ei tutkimusten valossa parantaisi työllisyyttä. Sen sijaan työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta, jossa työtöntä kannustetaan aktiivisuuteen ja autetaan työllistymisessä.

Toimihenkilöliitto ERTO kannattaa ja pitää tarpeellisena työttömyysturvan tason parantamista, mutta ei työttömyyspäivärahan porrastamista järjestelmän sisäisillä rahansiirroilla.

- Työttömyysturvan porrastaminen siten, että turva olisi työttömyyden alussa korkeampi ja se alenisi työttömyyden jatkuessa, ei näytä tutkimusten mukaan parantavan työllisyyttä, sanoi Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen tänään liiton edustajistossa Helsingissä.

Nykyinen työttömyysturvan taso on Aaltosen mukaan liian alhainen. 2000 euron kuukausituloilta työttömäksi jäävän turva on ennen veroja 1245 euroa kuukaudessa, 3000 euron kuukausituloilta 1676 euroa ja 4000 euron tuloilta 1919 euroa.

- Työttömyysturvan tasoa pitäisi nostaa, jotta turvataan kohtuullinen toimeentulo koko työttömyyden ajalle. Mutta se, että parannetaan työttömyyden alkuvaiheen päivärahaa ja rahoitetaan se pidempään työttömänä olevien tuloja leikkaamalla ei olisi reilua eikä tarkoituksenmukaista. Tällainen uudistus siirtäisi sosiaaliturvaa heikoimmassa asemassa olevilta työttömiltä parhaassa asemassa oleville työttömille, Juri Aaltonen sanoi.

Työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta

Säätytalolla valmistellaan parhaillaan uutta hallitusohjelmaa. Sen yksi tavoite lienee nostaa työllisyysaste ainakin 75 prosenttiin. Myös ERTO näkee työllisyysasteen parantamisen välttämättömänä ja kannatettavana tavoitteena.

- Työttömyysturva tarvitsee kokonaisuudistusta, jossa työtöntä raipan sijasta kannustetaan ja tuetaan aktiivisuuteen ja työllistymiseen. Tarvitsemme aktiivista työllisyyspolitiikkaa, emme kenenkään työttömyysturvan heikentämistä emmekä nykyistä aktiivimallia, Juri Aaltonen sanoi edustajiston kokouksessa

Kysely: Suomalaiset tunnistavat sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä, mutta vähemmistöjen oikeuksia on vaikea arvioida27.6.2019 09:37:33 EESTTiedote

Monimuotoisuus työpaikoilla on lisääntynyt, mutta ihmiset ovat vielä tietoisempia sukupuoleen liittyvistä asioista kuin muusta yhdenvertaisuudesta. Tämä ilmenee Toimihenkilöliitto ERTOn kesäkuussa teettämästä kyselystä, jossa 1000 suomalaista työelämässä mukana olevaa arvioi, missä määrin yhdenvertaiset oikeudet työelämässä heidän mielestään toteutuvat eri ryhmien välillä.

Onko tässä yksi syy nuorten uupumiseen? – vain noin puolet alle 30-vuotiaista saa halutessaan lain takaaman kesäloman 24.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Vuosilomalain takaaman neljän viikon yhdenjaksoisen kesäloman saa halutessaan vain noin puolet alle 30-vuotiaista työelämässä olevista nuorista. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet nuorista jää ilman lain mukaista lepoaikaa. Kaikista työssä käyvistä suomalaisista palkansaajista ilman neljän viikon yhdenjaksoista lomaa jää 27% Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn suomalaisille palkansaajille kesäkuussa teettämästä kyselystä.

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.

Puolueet myöntävät: Itsensä työllistäjien asema sosiaaliturvassa on epäselvä 11.3.2019 14:53:07 EETTiedote

Itsensä työllistäjiä tulkitaan tällä hetkellä epäselvästi palkansaajaroolin ja yrittäjän välillä, myönsivät kansanedustajat tänään Itset ry:n vaalipaneelissa Helsingin Musiikkitalossa. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensä työllistäjän pitäisi saada itse valita, haluaako hän vakuuttaa ei-työsuhteisen tulonsa kuten palkansaaja vai kuten yrittäjä.