Työtuomioistuimelta päätös palomiesten varallaolosta Pirkanmaalta: SPALin jäsenet saavat palkkasaatavia usean vuoden ajalta

Työtuomioistuin on ratkaissut neljän Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin jäsenen varallaolokanteen jäsenten hyväksi.

Tuomion mukaan Pirkanmaan pelastuslaitoksella työskennelleiden palomiesten tekemä yksikönjohtajan varallaolo vuosien 2012–2015 aikana katsottiin kokonaisuudessaan työajaksi.

Oikeus velvoitti Tampereen kaupunkia maksamaan SPALin jäsenille palkkasaatavia yhteensä yli puoli miljoonaa euroa. Lisäksi kaupunki ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT tuomittiin maksamaan oikeudenkäyntikuluja 14 000 euroa.

SPAL yritti sopia palkkasaatavista

Pelastushenkilöstön varallaoloa koskeva kanneprosessi on kestänyt yli kymmenen vuotta. SPAL esitti työnantajille palkkasaatavien sopimista, mutta kaupungit eivät olleet tähän halukkaita, joten liitto vei jäsentensä vaatimukset työtuomioistuimen käsiteltäväksi.

Korkein oikeus ratkaisi SPALin Varsinais-Suomessa asuvan jäsenen kanteen tämän hyväksi vuonna 2015. Tämän jälkeen SPAL kartoitti jäsentensä halukkuutta varallaolon palkkasaatavien vaatimuksille.

SPALin jäseniä koskevia varallaolokanteita on työtuomioistuimen käsittelyssä vielä Turusta, Mikkelistä, Joensuusta, Kuopiosta, Jyväskylästä, Ylivieskasta ja Oulusta.