Osuuskauppa Hämeenmaa

Työyhteisötutkimuksen tulos pomppasi poikkeusvuonna ennätyslukemaan

Jaa

Kuluva vuosi on ollut monella tavalla poikkeava, suorastaan ennennäkemätön. Siitä huolimatta tai ehkä osittain juuri siksi Hämeenmaan tämänsyksyisen työyhteisötutkimuksen (TYT) tulos oli osuuskaupan historian paras.

Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen

Eezy Spiritin toteuttaman tutkimuksen mukaan hämeenmaalaisten työtyytyväisyys on erinomaisella tasolla. Tuorein TYT-indeksi on 77,3, kun se viime vuonna oli 74,7.

– Tulos todella yllätti! Siitä tuli äärimmäisen lämmin fiilis, Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti hymyilee.

– Koronatilanne ja tapa, jolla sitä on toimipaikoissamme hoidettu, on vaikuttanut selvästi tuloksiin.

Markettoimiala oli eri toimialoja vertailtaessa kirkkaasti kärjessä.

– Kaupan alan arvostus on kasvanut ja tullut näkyväksi poikkeusaikana. Moni on herännyt huomaamaan työn tärkeyden, korostaa Virtainlahti.

Hän toivoo, että korona-ajan nostama työn merkityksellisyyden tunne säilyisi tulevaisuudessakin.

TYTistä työkaluja toiminnan kehittämiseen

Osuuskauppa Hämeenmaassa työskentelee noin 3 000 kanta- ja päijäthämäläistä. Vuosittaisen työyhteisötutkimuksen vastausprosentti on ollut korkea, niin tänäkin syksynä: kyselyyn vastasi yli 90 prosenttia Hämeenmaan koko henkilöstöstä.

Tutkimuksen mukaan henkilöstö on entistä sitoutuneempi; lähes kaikki ovat valmiita suosittelemaan työnantajaansa.

Vaikka työyhteisötutkimus osoittaa kokonaisuudessaan kiitettävää tulosta, näkyi avoimissa vastauksissa myös monia kehityskohteita. Työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin suhteen on oltava jatkossakin herkällä korvalla.

Vuosittainen TYT-kysely on yksi keino selvittää niitä osa-alueita, joita kehittämällä työhyvinvointia ja -tyytyväisyyttä voidaan parantaa.

– Olen varma, että hyvä työtyytyväisyys näkyy suoraan myös asiakaspalvelussa. Tutkimuksesta saatavan tiedon avulla voimme miettiä konkreettisia keinoja henkilöstömme työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin edelleen edistämiseksi, Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.

Ristiintyöskentelyn mahdollistamiselle kiitosta

Työyhteisötutkimuksen tulos parani lähes kaikilla mitatuilla osa-alueilla. Tutkimuksen teemat olivat pääosin aiemmilta vuosilta tutut, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi kyselyyn oli varattu oma osio korona-aiheisille kysymyksille.

– Avoimia vastauksia tuli poikkeuksellisen paljon. Voin luvata, että ihan jokainen avoin vastaus luetaan. Tai ainakin minä luen ne kokonaisuudessaan, Virtainlahti sanoo.

Poikkeuksellinen ajanjakso on lisännyt ristiintyöskentelyä Hämeenmaan eri toimialojen välillä. Keväällä ja kesällä Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupasta, Emotion-myymälöistä ja Lahden Sokokselta sekä ABC-toimialalta siirtyi iso joukko työntekijöitä markettoimipaikkoihin ja Hämeenlinnan Kodin Terraan.

– Keväällä työntekijöitä siirtyi parhaimmillaan 160. Siirtoja on tehty myös kuluneen syksyn aikana: tälläkin hetkellä reilut 30 mara-toimialan ja Sokos Lahden työntekijää työskentelee marketkaupan tehtävissä, Sanna Virtainlahti kertoo.

Arvostan suuresti mahdollisuutta tutustua markettoimialaan ja sitä, miten asiasta yhä pidetään meidät ajan tasalla.

Haastava vuosi takana koronatilanteen takia. Mielestäni selviydytty upeasti tähän saakka, ja iso hatunnosto siitä, että ollaan pystytty työllistämään toisten toimialojen ihmisiä.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Osuuskauppa Hämeenmaa
Osuuskauppa Hämeenmaa
Apilakatu 2, PL 41
15610 Lahti

03-8130 11http://www.hameenmaa.fi

Hämeenmaa – 165 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 2 950 kanta- ja päijäthämäläistä. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 165 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Hämeenmaa

Lahden Seurahuoneelle kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkki20.11.2020 15:15:00 EETTiedote

Visit Finland on myöntänyt Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneelle Sustainable Travel Finland -merkin. Tunnustuksen saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisenkin kestävyyden. Seurahuone on ensimmäinen Lahden seudulla Sustainable Travel Finland -merkin saanut toimija.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme