Tytöt turvaan -joulukeräys on saanut suomalaiset liikkeelle

Suomalaiset ovat keränneet joulun alla yli 65 000 euroa silpomisvaarassa oleville tytöille. Joulu on sukuelinten silpomisen sesonkiaikaa. Tytöt turvaan -keräys jatkuu jouluun saakka.
Joulu on silpomisen sesonkiaikaa Keniassa. Kuva: Sarah Waiswa

Jo 2000 suomalaista on tänä jouluna halunnut auttaa silpomisvaarassa olevia tyttöjä.

”Kolmessa viikossa kerätty 65 000 euroa osoittaa, että suomalaiset eivät halua enää ummistaa silmiään tyttöjen kokemalta kärsimykseltä”, Solidaarisuus-järjestön toiminnanjohtaja Miia Nuikka pohtii.

Tytöt turvaan -joulukeräys jatkuu jouluun saakka. Tavoitteena on kerätä 80 000 euroa silpomisen vastaiseen työhön Keniassa.

Turvaleirejä silpomisvaarassa oleville tytöille

Sukuelinten silpominen on järjestelmällistä väkivaltaa tyttöjä ja naisia kohtaan. Sillä on vakavia terveydellisiä ja psyykkisiä seurauksia ja se voi pahimmillaan johtaa tytön kuolemaan.

Iso osa silpomisista tehdään joululomalla, koska silloin tytöillä on aikaa toipua leikkauksen aiheuttamista vammoista.

Solidaarisuuden Tytöt turvaan -joulukeräyksen tuotoilla järjestetään turvaleirejä silpomisvaarassa oleville kenialaistytöille. Lisäksi koulutetaan vanhempia, terveydenhoitajia ja yhteisön päättäjiä silpomisen haitoista.

Seuraa keräyssumman karttumista www.silpomaton.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Lapsi on aikuisten armoilla siinä, mitä hänelle opetetaan totuutena. Tyttöjen turvaleireillä puretaan tyttöjen sukuelinten silpomiseen liittyviä myyttejä.Siirry videokanavalle

Joulu on silpomisen sesonkiaikaa Keniassa. Kuva: Sarah Waiswa
Lataa
Vallarya ei silvota, sillä hänen isänsä kielsi sen kuultuaan silpomisen haitoista tytön terveydelle. Kuva: Sarah Waiswa
Lataa
Isoäiti Teresa ja lapsenlapsi Flora. Flora säästyi silpomiselta isoäidin käytyä koulutuksen silpomisen haitoista. Valokuva: Sarah Waiswa

Solidaarisuus
Lintulahdenkatu 10

010 501 2120http://www.solidaarisuus.fi

Solidaarisuus on naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen työn asiantuntija, jolla on kosketus avun tarvitsijoihin ja paikallisiin toimijoihin Keniassa, Somalimaassa ja Nicaraguassa. Työstämme hyötyvät ihmiset osallistuvat aina niiden suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön ohjelmatukijärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Solidaarisuus

Silpominen vuonna 2024: jopa 4,4 miljoonaa tyttöä vaarassa, kuolleisuus tartuntatauteja suurempaa5.2.2024 15:11:49 EET | Tiedote

Huomenna 6.2. vietetään kansainvälistä silpomisen vastaista päivää, jonka tavoitteena on tehdä ilmiötä tunnetuksi ja auttaa saattamaan haitallinen toimenpide historiaan. YK:n tuoreimman arvion mukaan jopa 4,4 miljoonaa tyttöä on vaarassa tulla silvotuksi vuonna 2024. Nykyvauhdilla keskimäärin noin joka kymmenes sekunti jossain päin maailmaa tytön terveys ja henki on vaarassa. Jokainen lahjoitus silpomisen lopettamiseksi ratkaisee, sillä jo noin 90 eurolla voidaan säästää yksi tyttö silpomiselta.

Asenteet tyttöjen sukuelinten silpomista vastaan jyrkkenevät, mutta koronapandemia uhkaa pysäyttää suotuisan kehityksen30.11.2020 04:10:00 EET | Tiedote

Tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaisessa asennemuutostyössä Keniassa on saavutettu kriittinen vaa’ankielitilanne: yhtä moni vastustaa ja puolustaa silpomisperinnettä. “On suuri riski, että korona kääntää tilanteen huonompaan suuntaan tyttöjen kannalta, kun yhä useampi tyttö silvotaan ja silpomisen vastainen työ ei tavoita kaikkia yhteisöissä.”