HSL Helsingin seudun liikenne

Tyytyväisyys Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalveluun kasvoi

Jaa

Kaupunkipyörien käyttäjät olivat tämän vuoden asiakaskyselyn mukaan palveluun viime vuotta tyytyväisempiä. Vaikka pyörien käyttö ei kokonaisuudessaan kasvanut, niiden satunnainen käyttö esimerkiksi hyötyliikuntaan lisääntyi. Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

Kaupunkipyöräkausi päättyy Helsingissä ja Espoossa sunnuntaina 31.10. Marraskuun aikana kaupunkipyörät ja pyöräasemat kerätään varastoon ja huolletaan uutta pyöräkautta varten.

Kaupunkipyörillä on Helsingissä ja Espoossa ajettu tällä kaudella yhteensä noin 2,8 miljoonaa matkaa, joista noin 2,4 miljoonaa matkaa Helsingissä ja 0,4 miljoonaa Espoossa.

Koko kauden polkijoita on ollut noin 50 000, lähes saman verran kuin vuosi sitten. Satunnainen käyttö on kasvanut. Päiväkäyttäjiä on ollut noin 23 000 ja viikkokäyttäjiä noin 5 000, eli muutama tuhat enemmän kuin viime vuonna.

Pyörien käyttö ei ole vielä palautunut koronaa edeltäneelle tasolle. Matkoja on tehty lähes 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Keskimäärin Helsingissä on poljettu noin neljä matkaa per pyörä per päivä ja Espoossa noin kaksi.  

Kaupunkipyöräpalvelu laajeni Helsingissä touko-kesäkuussa, kun käyttöön tuli 105 uutta asemaa ja 1 050 pyörää. Tänä vuonna Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelussa on ollut käytössä yhteensä 457 pyöräasemaa ja 4 570 pyörää.
 
Kaupunkipyörien käyttö hyötyliikuntaan on lisääntynyt

Kaupunkipyörien asiakaskyselyssä vajaa kolmannes kertoi kaupunkipyöräilynsä vähentyneen. Suurin osa heistä vastasi koronan takia liikkuneensa muutenkin vähemmän, sillä sekä työ- että vapaa-ajanmatkat olivat vähentyneet.

Vain kahdeksan prosenttia vastaajista kertoi kaupunkipyöräilynsä vähentyneen sähköpotkulautojen takia. Kolmannes vastaajista kertoi kaupunkipyörien käyttönsä lisääntyneen: moni heistä oli hypännyt kaupunkipyörän satulaan joukkoliikenteen sijasta ja hyötyliikuntaa saadakseen.

Merkittävä osa vastaajista kertoi kulkevansa osan matkasta joukkoliikenteellä ja osan kaupunkipyörällä. Lähes viidesosa kertoi tekevänsä niin usein ja melkein puolet silloin tällöin. Pyöriä on käytetty entiseen tapaan eniten vapaa-ajan matkoilla, mutta myös asiointi- ja työmatkoilla. Kuntoilun vuoksi pyöriä kertoi käyttäneensä peräti 27 prosenttia vastaajista, kun vuonna 2019 niin vastasi vain 15 prosenttia vastaajista.

Tyytyväisyys palveluun kasvoi hieman edellisvuoteen verrattuna. Käyttäjät antoivat korkeimmat arvosanat käyttömaksujen selkeydelle ja kohtuullisuudelle. Kolmannella sijalla oli rekisteröityminen käyttäjäksi ja käyttöoikeuden ostaminen, mikä kertoi kaupunkipyöräsivuston onnistuneesta uudistuksesta. 

Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi pyörien palautus. Viime vuoden kyselyssä heikot arvosanat saaneet pyörien kunto ja saatavuus paranivat tänä vuonna selvästi: kaupunkipyöräoperaattori on panostanut pyörien huoltoon ja pyörien määrä kasvoi Helsingin aluelaajennuksen myötä. Palvelun suositteluarvo, eli NPS-luku, on erittäin korkea, 55.

HKL, Helsingin ja Espoon kaupungit, HSL, CityBike Finland ja sponsorina toimiva Alepa kiittävät kaupunkipyörien käyttäjiä. Kaupunkipyörät ovat ketterä, terveellinen ja ympäristöystävällinen kulkutapa ja täydentävät hyvin joukkoliikennettä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594

Espoo, projektipäällikkö Suvi Kajamaa, p. 043 827 2547

HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin seutu tähtää Euroopan kestävimmin kasvavaksi metropoliksi30.11.2021 12:01:31 EET | Tiedote

Helsingin seutu kasvaa, ja kasvu halutaan toteuttaa asukkaiden hyvinvointi, ympäristön kantokyky sekä seudun kilpailukyky huomioiden. Maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisen MAL 2023 -suunnitelman tavoitteena on rakentaa hiilineutraali, menestyvä ja hyvinvoiva metropolialue. HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina omalta osaltaan vision ja tavoitteet Helsingin seudun MAL 2023 -suunnittelulle.

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme