UFF

UFF:N VAATEKERÄYS- JA MYYMÄLÄTOIMINTA PALVELEE JÄLLEEN TOTUTTUUN TAPAAN

Suomalaiset voivat taas kierrättää vaatteita totuttuun tapaan UFF:n kautta. UFF:n vaatekeräys palvelee 281 kunnan alueella, yli 1500 keräyspisteessä, 5,4 miljoonan asukkaan kotipaikkakunnalla Suomessa. Myös UFF:n 21 myymälää palvelee kierrätysvaatteista kiinnostuneita kuluttajia.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on helpottanut ja kerättyjen vaatteiden käsittely ja toimittaminen eteenpäin myymälöihin ja tukkumyyntiin on nyt mahdollista. Kuluttajat voivat jälleen lahjoittaa vaatteita UFF:n vaatekeräykseen. Keräyslaatikoiden poikkeustilanteesta kertovat tiedotteet poistuvat viikon sisällä, samalla kun astioita tyhjennetään eli kuluttajat voivat huoletta jo lahjoittaa vaatetta keräykseen.

Myös kaikki UFF:n myymälät ovat avoinna ja palvelevat asiakkaita. Normaalit aukioloajat ovat voimassa maanantaista 18.5.2020 lähtien.

Koronan aiheuttamat sopeutustoimet ovat vaikuttaneet säätiön varsinaiseen toimintaan, ilmasto- ja globaalikehitystyöhön. Ilmastotyö vaatekeräyksen muodossa on ollut käynnissä myös poikkeusolojen aikana, mutta globaalikehitystyölle kohdennettava rahoitus keskeytyi häiriötilanteessa. Koronan vuoksi kuluvan vuoden aikana globaalikehitystuen ennakoidaan jäävän selvästi alle aiempien vuosien tasosta. Jotta tukea ja työtä voidaan jatkaa myös tulevaisuudessa täysipainoisena, panostaa UFF vuonna 2020 vahvasti suomalaisen vaatekierrätys-ilmastopalvelutoimintojen edellytysten turvaamiseen ja varainhankinnan elvyttämiseen. Näiden myötä myös globaalikehitysyhteistyön tukeminen saadaan ennen pitkää takaisin raiteilleen. UFF tukee ja toteuttaa pitkäjänteistä kehittämistä maailman köyhimpiin kuuluvien yhteisöjen keskuudessa vahvistamalla ihmisten elämisen ja toimeentulon edellytyksiä perus- ja ammatillisen koulutuksen, terveyshankkeiden sekä toimeentulon parantamiseen liittyvien hankkeiden kautta.

Kun vaatekierrätyksen viivästämisen suositus on poikkeusolojen päätyttyä purettu, voi vaatekeräyspisteiden tyhjennyksessä ilmetä ruuhkaa tai keräyslaatikot voivat olla epätavallisen täysiä. Täydestä vaatekeräysastiasta voi ilmoittaa sähköpostitse vaatekerays@uff.fi tai jättää viestin vastaajaan (09) 2764 7622.

Kierrättämällä olet kiltti maapallolle!

Lisätietoja: Maija Makkonen, info@uff.fi, p. 0505417959

UFF
Järvihaantie 12
01800 KLAUKKALA

+358 40 776 1459http://uff.fi

U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF) on yleishyödyllinen säätiö, joka toimii ilmaston ja globaalikehityksen hyväksi. Toimintaamme kuuluu kotimaan ympäristöpalvelu, globaalikehitystyön tukeminen Afrikassa ja Aasiassa sekä ympäristö- ja globaalikehityksestä viestiminen. Keräämme varoja käytettyjen vaatteiden myynnillä ja solmimalla rahoituskumppanuuksia globaalikehitystyöohjelmien hyväksi.

UFF:n tavoitteena on vaatekierrätyksellä aikaansaada kestävää kehitystä, joka samalla vähentää äärimmäistä köyhyyttä maailmassa. Tuemme koulutusta sekä ruokaturvan ja taloudellisen toimeentulon edistämistä Afrikassa ja Aasiassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UFF

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2023 noin 12 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,2 kiloa asukasta kohden. Isojen kaupunkien vertailussa innokkaimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä ja eniten vaatekiloja kertyi Helsingissä. Ahkerimmin kerätyslaatikoita täytettiin pienemmillä paikkakunnilla Itä-Suomessa. UFF:n keräämillä varoilla tuotetaan vaatteiden keräyspalvelu kautta Suomen ja tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2023 ylsi yli kolmen miljoonan euron.

Suomessa on parantamisen varaa käyttökelpoisten vaatteiden päätymisessä uudelleen käyttöön - Jopa viidesosa vaatteista heitetään roskikseen2.8.2023 09:16:19 EEST | Tiedote

Joka viides käytöstä poistettu vaate heitetään sekajätteeseen poltettavaksi. Vajaa kolmannes (29 %) käytöstä poistetuista vaatteista lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Liki kaikki suomalaiset (96 %) olivat kiinnostuneita siitä, mitä käytöstä poistetuille vaatteille tapahtuu. Kuitenkin vain 54 prosenttia tiesi, miten käytöstä poistettujen vaatteiden elinkaari lahjoituksen jälkeen jatkui - hyvin harvalle (4 %) tällä asialla ei ole merkitystä. Suurin osa, 70 prosenttia, on samaa mieltä siitä, että kaikki käytetyt vaatteet on paras lahjoittaa vaatekeräykseen, jossa ne lajitellaan ensisijaisesti sellaisenaan uudelleen käytettäviksi. Tekstiilin käyttö raaka-aineeksi uusien tuotteiden valmistamiseen on vasta toissijaista. Hieman yli puolet (52%) suomalaisista ei tiennyt, että tekstiilijätteiden keräys tuli Suomessa pakolliseksi tämän vuoden alussa - mitä nuorempi henkilö, sitä heikompi tietämys oli. Globaalia markkinaa vaatteiden uudelleen käytön varmistamiseksi kannatti 55 prosenttia suomalai

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen viime vuonna yli 12 miljoonaa kiloa vaatteita2.2.2023 09:56:30 EET | Tiedote

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2022 noin 12,3 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,3 kiloa asukasta kohden. Suomen suurimpien kaupunkien ahkerimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä, jossa keräyslaatikoihin tuotiin 2,7 kiloa vaatteita asukasta kohti. UFF:n keräämillä varoilla tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2022 oli noin 2,1 miljoonaa euroa.