Uhkaako some demokratiaa? - Sitran selvitys julki keskiviikkona 27.1. klo 14

Uhkaako muuttunut tiedonvälitys- ja mediaympäristö jo länsimaisen demokratian olemassaoloa? Ovatko someyhtiöiden omat alustasäännöt jo lainsäädäntöä vahvempia sananvapauden sääntelijöitä? Onko kehitystä mahdollista kääntää?

Tuoreet esimerkit yhteiskunnallisesta kuohunnasta USA:ssa ja monissa muissa maissa herättävät laajaa huolta demokratian tulevaisuudesta. Julkistustilaisuudessa 27.1.2021 esitellään Sitran selvitys, jossa analysoidaan mediavälitteisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen murrosta ja tulevaisuutta teorian ja käytännön esimerkkien kautta. Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Selvityksen yksi päähavainnoista on, että nykytilanteeseen on enemmän tai vähemmän ajauduttu erilaisten kehityskulkujen tuloksena mutta tästä eteenpäin tarvitsemme tietoisia päätöksiä kehityksen kääntämiseksi.

Selvitys on tehty osana Verkostomainen valta ja vaikuttaminen -hanketta, joka kuuluu Sitran Kansanvallan peruskorjaus -projektiin. Kansanvallan peruskorjauksen tavoitteena on vahvistaa Suomen asemaa uudistumiskykyisenä demokratian mallimaana.

Ilmoittaudu tällä tapahtumasivulla!

Ohjelma:

Tervetuloa linjoille!
Tilaisuuden moderaattorina toimii viestintäjohtaja Veera Heinonen Sitrasta.

Avauspuheenvuoro
Jyrki Katainen, yliasiamies, Sitra

Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -selvitys olennaisin osin
Hannu-Pekka Ikäheimo, asiantuntija, Sitra
Jukka Vahti, johtava asiantuntija, Sitra

Kommenttipuheenvuoro #1
Jussi Toivanen, johtava viestintäasiantuntija, valtioneuvoston kanslia

Kommenttipuheenvuoro #2
Maija Mattila, hankevastaava, Kalevi Sorsa -säätiö

Kommenttipuheenvuoro #3
Jukka Niva, päällikkö, Yle News Lab

Haastattelu
Iiris Mäki, Oulun normaalikoulun kevään 2021 abiturientti, Oulun nuorisovaltuuston jäsen 2019-2020

Kysymyksiä ja keskustelua

Webinaari päättyy

Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Jukka Vahti, johtava asiantuntija, Sitra, jukka.vahti@sitra.fi, puh. 040 566 5152

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.