Ulkona syömisellä on hyvää tekeviä vaikutuksia – ravintoloita ei kaivata ainoastaan hyvän ruuan vuoksi

Ravintolatoiminnalla on merkittävä vaikutus koko yhteiskunnan hyvinvointiin. Paitsi että se luo työllisyyttä ja luo vireyttä ja vetovoimaa eri alueille niin sen vaikutukset kansantalouteen ovat kiistattomat alan maksamien verotulojen muodossa. Mara ry:n mukaan ravintolat maksavat arvonlisä-, alkoholijuoma- ja palkkaveroja vuodessa noin 1,5 miljardia euroa. Toiminta on kotimaista, joten verotuloilla on suuri vaikutus suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen.
Pandemian synnyttämä poikkeuksellinen tilanne ravintoloille on tuonut esiin myös ravintoloiden vaikutuksen yksilön hyvinvointiin.
SOK:n ravitsemisliiketoiminta toteutti toukokuussa verkkokyselyn suomalaisten ravintolakävijöiden keskuudessa. Kyselyn kautta saadut vastaukset tukevat yleisesti vallalla ollutta käsitystä: ulkona syömisellä on merkittävä vaikutus ihmisten elämänlaatuun. Vastaajista 75 % on kaivannut ravintoloissa käymistä paljon tai jonkin verran ravintolarajoitusten aikana.
Kysyttäessä asteikolla 1-10, kuinka tärkeäksi osaksi elämää ravintolat ja niiden tarjoamat elämykset koetaan, vastaajista yli puolet (52%) vastasi arvosanan 8-10. Suurinta ravintoloiden merkitys on alle 45-vuotiaille, alle 35-vuotiaiden pientalouksissa sekä lapsitalouksissa. Useimmin mainitut asiat, joita ravintoloiden osalta on rajoitusten aikana kaivattu ovat arjen piristäminen (78% vastaajista), seurustelu ystävien kanssa (69% vastaajista) sekä vaihtelu kotiruoille (64% vastaajista).
”Viimeisten vuosien aikana suomalaisten ravintolakäyttäytyminen on ”eurooppalaistunut”: ravintolat ovat kasvattaneet rooliaan myös osana ihmisten arkea. Ravintoloista haetaan piristystä arkeen. Ruuhkavuosia eläville perheille ravintolat tarjoavat konkreettisesti apua arjen ruokahuoltoon, mutta myös matalan kynnyksen hengähdyspaikan ja irtioton hektisestä arjesta”, kertoo markkinointipäällikkö Marileea Järnefelt SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
”Tämä näkyy ihan konkreettisestikin S-ryhmän seurusteluravintoloissa, jossa yksi suuri asiakasryhmä viikonloppuisin on juuri perheelliset, jotka tulevat nauttimaan joko koko perheen voimin tai vain puolison kanssa”, sanoo Järnefelt.
Kaipuu kohdistuu monipuolisesti koko ravintolakenttään, mikä kuvastaa ravintoloiden monipuolista roolia ihmisten elämässä. Eniten kaivattiin ruokaravintoloihin viikonloppuisin (71% vastaajista) sekä kahviloihin (64% vastaajista).
Ihmisten kiinnostus makumatkailuun on myös kasvussa.
”Ravintoloilla on merkittävä rooli eri alueiden matkailun vetovoiman kannalta. Ravintoloiden kautta rakennetaan eri kaupunkien ruokaidentiteettiä ja edesautetaan ruokaturismia tukevien tapahtumien syntyä”, sanoo Järnefelt.
Kyselyssä tiedusteltiin myös, millaisia odotuksia ravintoloille tulevaisuudessa on. Vastaukset tukevat ajatusta, että ravintolassa käynnillä on ruokaa laajempi vaikutus yksilön hyvinvointia kasvattaviin tekijöihin. Vastauksissa korostui selkeästi huomioiva ja henkilökohtainen palvelu sekä rento ja kiireetön yhdessäolo perheen ja ystävien kanssa. Lisäksi odotukset kohdistuvat eri tilanteisiin sopiviin maukkaisiin ruokiin – kepeistä lounaista juhlaviin kolmen ruokalajin illallisiin. Vastauksista nousi esiin myös tunnelmatekijät ja viihteellisyys – hyvän ruuan ohella moni toivoo nauttivansa ravintoloissa mm. kauniista kattauksista, inspiroivasta miljööstä sekä elävästä musiikista.
Tietoa tutkimuksesta
Kohderyhmä: 20.000 hengen satunnaisotos 2 vuoden aikana S-ryhmän ravintoloissa asioineista täysi-ikäisistä ja suomenkielisistä asiakasomistajatalouksien jäsenistä.
Toteutustapa: Web-tiedonkeruu, sähköpostikutsu (20 000 kpl) 20.-27.5.2021
Vastaajamäärä: N=1869, vastausprosentti 9,3 %
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa:
Marileea Järnefelt, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 040 533 3312, marileea.jarnefelt@sok.fi
Harri Havia, johtaja, SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 050 388 3552, harri.havia@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

