Under Suomiveneilee.fi-testdagarna i början av juni finns båtarna tillhanda på Drumsö i Helsingfors för publikens provkörningar

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova tiotals olika båtar. Till Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 30 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till stora långfärdsbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna.

Suomiveneilee.fi-testdagarna 2019

Aktörerna inom den finländska båtbranschen anordnar de gemensamma testdagarna i Helsingfors vid stranden av Båtbyggarvägen på Drumsö fredag och lördag 5–6.6. Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 10 och fortsätter till kvällningen klockan sex.

Vid planeringen av evenemanget beaktar man speciellt hygienen och de direktiv myndigheterna har gett. På det drygt en hektar stora strandområdet som Båtbyggarvägens företag förfogar över kan man utstaka tydliga gångrutter, så att människorna rör sig smidigt på området utan rusningar eller köbildning.

”Vi sköter om att evenemanget är så tryggt som möjligt även i coronakrisens tider. Vi rekommenderar också i övrigt provkörningar familjevis, för båtlivet är ju en hobby som ger oförglömliga upplevelser åt hela familjen”, säger Båtbtranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Den globala krisen lockar till att utnyttja närområdenas möjligheter

Testbåtarna är mycket säkra och varje båt har en ansvarande skeppare. Detta är därför ett utmärkt tillfälle att prova på båtlivet, även om man ännu inte har någon större erfarenhet av det.

Pajusalo tror att provkörnings- och jämförelsemöjligheten av båtar intresserar även under kristider. Finnboat uppskattar, att betydelsen av den inhemska turismen ökar som en följd av krisen och därigenom får såväl båtförsäljningen och till båtlivet relaterade tjänster ett nytt uppsving.

”Båt- och stuglivet erbjuder sunda, hållbara njutningar, av vilka man har en stor ansvarsfull glädje genom att minimera riskerna”, säger Pajusalo.

Förnyat Båtlivets ABC utdelas under testdagarna

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna utdelas också det förnyade verket Båtlivets ABC, som är uppdaterat för att motsvara sjötrafiklagens helhetsförnyelse, som träder i kraft i början av juni.

Båtlivets ABC sammanställer i kompakt form de centrala sakerna, som alla som rör sig till sjöss ovillkorligen bör veta. I den omfattande, kostnadsfria guiden går man igenom till exempel de saker som berör båtens registrering samt förtöjning, navigering och grunderna för båtlivssäkerheten.

Branschföretagen deltar i evenemanget

Utöver branschorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf deltar i arrangemangen Helsingfors Båtmässa samt talrika finländska båttillverkare och –importörer.

I en viktig roll står också företagen vid Båtbyggarvägen på Drumsö, som där bildar en betydande koncentration av branschföretag, vilka samtidigt arrangerar sin traditionella öppning av sommarsäsongen. Drumsö Båtbyggarväg är Finlands största centrum i båtbranschen med ett stort urval av branschtjänster från reparationsvarv till båttillbehörsbutiker.

En förteckning över de båtar som finns till provkörning publiceras i slutet av maj.

Suomiveneilee.fi-testdagarna 2019

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.