Underligt, överraskande, även chockerande – grattis, du har kanske mött en svag signal!

Vid årsskiftet gör vi ofta framtidslöften: jag ska börja gå på gym eller läsa mera. Men vad om vi istället för tomma löften fokusera oss på svaga signaler?
Foto: Topias Dean, Sitra

Svaga signaler är förstadier till förändringar som kan bli betydande i framtiden. De är överraskande, ibland även chockerande utvecklingar som inte är uppenbara men möjliga. Det är viktigt för oss alla att observera svaga signaler för att vi ska kunna föreställa oss olika alternativa framtider, utmana antaganden som vi gjort om framtiden samt handla för en önskad framtid.

När man har flera framtidsscenarier i bakfickan stöter man på färre överraskningar och det blir lättare att förbereda sig. Å andra sidan kan man i det breda spektret av framtidsscenarier hitta önskvärda scenarier som man inte har tänkt på tidigare, betonar Sitras ledande expert på förutsägelse, Mikko Dufva.

Under 2018 har Sitra samlat in hundratals svaga signaler genom att följa med media, workshoppar, bloggar och twitterkonton med förutsägelse och genom att samla in tidigare signaler. Efter att signalerna samlats in har de kategoriserats och tolkats. Utifrån arbetet publicerar Sitra 10.1 utredningen Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina, som ställer sex frågor om framtiden: 1) vad är en människa, 2) vem bestämmer i framtiden och hur, 3) vad funderar kommande generationer om nutiden, 4) hur gör vi saker i framtiden, 5) hur kan teknologi användas fel och 6) borde världen vara ett planeringsprojekt?

Signalerna och tolkningarna på dessa som har valts till denna utredning är en samling olika intressanta fenomen som möjligtvis är på väg upp. De är inte en heltäckande beskrivning utan snarare en samling som vi uppmanar alla att komplettera. Signalerna är heller inte framtidsprognoser eller ställningstaganden på en önskad framtid utan syftet är att uppmuntra nya tankesätt om framtiden, säger Sitras direktör för funktionerna förutsägelse och strategi, Paula Laine.

Utredningen presenterar nio verktyg för att känna igen och utnyttja svaga signaler. Därtill hittas den utskrivbara affischen Tutkain på Sitras Svaga signaler-webbplats, som hjälper att tolka signaler och diskutera om dem med andra.

Svaga signaler är en del av Sitras framtidsaktörers verktygslåda. De kompletterar populära megatrender och visionsarbetet.

Svaga signaler är viktiga eftersomman man kan missa förändringar som håller på att hända om man endast stirrar sig blind på megatrender, summerar Dufva.

Ytterligare information:

Mikko Dufva, Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina -utredningens skribent, Sitras ledande expert på förutsägelse.

mikko.dufva@sitra.fi

Paula Laine, förutsägelse och strategi, Sitra

paula.laine@sitra.fi

+358 (294) 618 487

Foto: Topias Dean, Sitra
Mikko Dufva. Fotograf: Miikka Pirinen

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Följ Sitra

Senaste pressmeddelandena från Sitra

Cirkulära lösningar motverkar förlusten av biologisk mångfald och skapar nya affärsmöjligheter – se Europas topp 30-lista15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

En lista med 30 europeiska företag, som presenterades vid World Circular Economy Forum 2024 i Bryssel, visar hur cirkulära lösningar kan minska förlusten av biologisk mångfald och öppna upp nya affärsmöjligheter. Vid sidan av listan släpper framtidshuset Sitra en handbok som är den första i sitt slag för att utveckla affärsmodeller för cirkulär ekonomi för att uppnå naturmålen.

Kiertotalous torjuu luontokatoa ja luo uutta liiketoimintaa: Katso Euroopan 30 edelläkävijän lista, mukana useita suomalaisyrityksiä15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

Yritykset voivat luoda uutta liiketoimintaa kiertotalousratkaisuilla ja torjua samalla luontokatoa. Tämä selviää 30 eurooppalaisen edelläkävijäyrityksen listauksesta, joka julkaistiin Maailman kiertotalousfoorumissa WCEF2024:ssä Brysselissä maanantaina. Samalla tulevaisuustalo Sitra esitteli uraauurtavan käsikirjan, joka opastaa yrityksiä luontoa vahvistavan kiertotalousliiketoiminnan kehittämisessä.

Circular solutions tackle biodiversity loss and unlock business growth – see Europe’s top 30 list15.4.2024 16:15:00 EEST | Press release

A list of 30 European companies, unveiled at the World Circular Economy Forum 2024 in Brussels, shows how circular solutions can tackle biodiversity loss and unlock new business opportunities. Alongside the list, the Finnish Innovation Fund Sitra released a first-of-its-kind handbook for developing circular economy business models to deliver on nature targets.