Urheat eläimet näyttävät ystävyyden ja erilaisuuden voiman lastenkirjassa Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä

Mikko Kortelaisen esikoiskirja Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä on seikkailukertomus sankaruudesta, ystävyydestä ja urheista metsän eläimistä, joita ei erilaisuuskaan haittaa.
Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä

Aviador Kustannus julkaisee helmikuussa taloustoimittajana tunnetun Mikko Kortelaisen esikoiskirjan, lastenromaanin Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä. Sen tarinassa pieni mutta rohkea kaupunkilaiskissa Kissa Kasuli saa uusia ystäviä mummolan viereisestä, salaisesta turvametsästä. Yhdessä kirjava eläinjoukko kokee hurjia seikkailuja ja näyttää luonnon arvostamisen tärkeyden.

Jännittävät juonenkäänteet ja Pinja Meretojan värikäs, oivaltava kuvitus tuovat lohtua ja toivoa huolten täyttämään maailmaan; sen luoma tunnelma on kuin suomalainen luonto koskemattomimmillaan. Tapahtumat sijoittuvat Itä-Suomessa sijaitsevan mummolan ympäristöön ja aikaan, jolloin maaseutu oli erilainen kuin nyt. Toisaalta Kissa Kasulin ajankohtaiset aiheet ja Buenos Airesissa opiskelleen Meretojan latinalaisamerikkalaisesta muotojen ja värien leikittelystä inspiroituneet kuvat tuovat menneen maailman tunnelman upeasti nykyhetken sykkeeseen.

Sydämellinen mutta myös kantaaottava iltasatu

Mikko Kortelainen (s. 1959) on toiminut pitkään taloustoimittajana ja saanut tutkivasta journalismista arvostetun Lumilapio-palkinnon. Hän on kirjoittanut monipuolisesti erilaisilla tyylilajeilla, joista näkyy hänen monipuolinen elämänkokemuksensa.

Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä syntyi alun perin Kortelaisen improvisoimista iltasaduista omille lapsilleen, ja hioutui vuosien työn tuloksena lopulliseen muotoonsa. Kortelainen sanoo, ettei hän kirjoita varsinaisesti lapsille. Lapset ovat jopa vaativampi lukijakunta kuin aikuiset, ja tarinat ovat iättömiä. Kukapa osaisi tarkkaan määritellä, minkä ikäisille Muumit on tarkoitettu.

Kokonaan Kortelainen ei ole lastenkirjassaan päässyt irti toimittajan työssä kohtaamistaan väärinkäytöksistä. Tarinassa on salametsästäjiä ja poliiseja, ja rikollisella toiminnalla aiheutetaan syyttömille osapuolille kärsimystä. Hyvä kuitenkin voittaa. Yhteiskunnassa keskustellaan syrjinnästä ja erilaisuuden hyväksymisestä. Kirja on tällä hetkellä mitä ajankohtaisin. Kissa Kasuli näyttää, että erilaisuutta ei tarvitse kokea uhkana.

Julkistamistilaisuus 28.2. Keskustakirjasto Oodissa, musiikkivieraina Gommi ja Pommi

Tervetuloa Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä -kirjan julkistamistilaisuuteen Helsingin keskustakirjasto Oodin Maijansaliin 28.2. klo 19 alkaen! Illan juhlaohjelmassa kuullaan hurmaavan lastenkirjan tekijöiden Mikko Kortelaisen ja Pinja Meretojan kuvauksia ja mietteitä kirjastaan. Illan kruunaa Gommin ja Pommin (eli M. A. Nummisen ja Pedro Hietasen) hauska musiikkiesitys.

Haastattelupyynnöt ja tiedustelut pressikuvista voi esittää Aviadorin kustantaja Vesa Tompurille tai tiedottaja Viivi Ängeslevälle. Lähetämme pyynnöstä myös arvostelukappaleita teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse pdf-tiedostona.

Kissa Kasuli ja eläinten turvametsä
Kirjailija Mikko Kortelainen ja kuvittaja Pinja Meretoja (kuva: Ari Haimi)
Gommi ja Pommi (kuva: Pertti Mannelin)
Kirjailija Mikko Kortelainen (kuva: Ari Haimi)