USA:n terästulleihin vastattava riittävällä voimalla - kauppasota on huonoin mahdollinen lopputulos

EU:n on vastattava riittävällä voimakkuudella ja tarkkuudella presidentti Trumpin vahvistamiin tulleihin teräkselle ja alumiinille, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin jatkossa. “Vastatoimissa on kuitenkin vältyttävä ylireagoinnilta, sillä neuvotteluratkaisu on yhä mahdollinen. EU:n toimien on oltava suhteessa USA:n asettamiin tulleihin, jotta tilanne ei kehittyisi kauppasodaksi", toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

USA:n tullit teräkselle ja alumiinille ovat Timo Vuoren mukaan kauppapoliittisena toimena paluuta vanhaan maailmaan, jossa kansallista taloutta pystyttiin suojelemaan kilpailulta rajoja sulkemalla. USA:n tullimaksut voivat hetkellisesti antaa tekohengitystä tuottavuus- ja kannattavuushaasteiden kanssa painivalle amerikkalaiselle terästeollisuudelle.

“Globalisoituneiden tuotanto- ja hankintaverkostojen johdosta maksumiehiksi joutuvat terästeollisuuden asiakkaat laajasti niin Amerikassa, Euroopassa kuin Aasiassa”, toteaa Vuori.

Vuoren mukaan Euroopan unionin on nyt syytä edetä määrätietoisesti omissa suoja- ja vastatoimissaan. Eurooppalaisten yritysten näkemyksiä on myös syytä huomioida. Neuvotteluratkaisu USA:n ja EU:n kesken on edelleen hyvin mahdollinen eikä sitä pidä vaarantaa ylireagoinnilla.

“Vastatoimilla on tarkoitus lähettää selkeä viesti siitä, että Eurooppa reagoi, kun yhteisiä pelisääntöjä rikotaan. Ylilyöntejä on vältettävä puolin ja toisin, sillä provokaatiokierre vie nopeasti kehitystä väärään suuntaan. Toimenpiteillä on tarkoitus turvata hyvät lähtökohdat jatkoneuvotteluihin”, toteaa Vuori.

Suomi kärsii muiden maiden tavoin USA:n terästulleista, mutta laajamittaisen transatlanttisen kauppasodan syttyminen aiheuttaisi paljon laajemmat vahingot. Kauppasodassa on Vuoren mukaan vain häviäjiä. Se koskettaisi teräksen ohella nopeasti myös muita Suomelle elintärkeitä toimialoja.

Timo Vuori osallistuu parhaillaan Tokiossa ICC Asia Pacific CEO Forumiin. Hänen mukaansa aasialaiset ovat pettyneitä USA:n tullipäätöksestä, mutta korostavat samalla Asia Pacific -talousalueensa kasvupotentiaalia. Tyynenmeren valtioiden tuore TPP11-vapaakauppasopimus voi jopa lisätä alueen riippumattomuutta USA:sta ja EU:sta kauppakumppanina.

Vuoren mukaan aasialaisten yritysjohtajien vahva viesti länteen on, etteivät USA ja EU enää voi tehdä kauppapolitiikkaa ottamatta huomioon Aasian intressejä.

“Myös Suomen taloudelliset intressit ovat kasvussa Aasiassa, joten tätä viestiä ei pidä sivuuttaa”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.